Puust ja punaseks: mis imeasi on biokütus?

Foto: Shutterstock

Iga uus asi külvab hirmu, vahet pole, mis valdkonnast me räägime. Samamoodi on lood ka kütustega. Euroopa Liidus kehtib mootorikütustele biolisandi nõue, mis esialgu ajas kõik kliendid tagajalgadele. Mis oli põhjuseks ja kas tõesti tuleb biolisandiga kütust niimoodi karta?

Eesti kütuseturul reguleerib taastuvenergia kohustust vedelkütuse seadus, mis kohustab kütusetarnijaid tagama, et 7,5 protsenti müüdud transpordikütuste mahust oleks valmistatud taastuvast toorainest. Tasub tähele panna, et antud valemist jäetakse välja mootoribensiin 98, millele ei kohaldata taastuvenergia kohustust. 

Bio- ja taastuvtoorainest diisel: mis neil vahet on?

Kuna seadus lubab biokütuse nõuet täita ilma, et biolisandit kütusesse segatakse, siis paljud kütusemüüjad on seda teed ka läinud, välja arvatud Neste, kes näeb, et biolisandid ei mõju autole halvasti.

Kui biokütused esmakordselt müügile tulid, siis liikus palju müüte, mis tegelikkuses paika ei pea. Näiteks, puhas HVO on oma keemilistelt omadustelt täiesti identne fossiilse diislikütusega ja selle kasutamine ega hoiustamine ei erine mitte mingit moodi tavalise diislikütuse hoiustamisest. 

Ainus erinevus seisneb selles, et taastuvtoorainest kütuse põlemine on puhtam, mistõttu võib ka öelda, et see on isegi kvaliteetsem. 

Samamoodi ei esine probleeme ka teise biodiislikütuse ehk n-ö FAME kütuse kasutamisega – ainus küsimus võib tekkida hoiustamisel. Ehk kui säilitada kütust üle poole aasta, siis võib tekkida probleem kütuse settimisega. Seda põhjustab asjaolu, et FAME on keemiliselt koostiselt diislikütusest erinev, mis võib tekitada kütuse kihistumise. FAME kütust tankides tuleb tarbijal olla tähelepanelik, et mitte hoiustada seda liiga pikalt seisva sõiduki paagis või eraldi mahutis. Kui sõiduk on pidevas kasutuses, siis settimisega probleeme ei teki. Antud FAME biodiisliga kütus on enamasti müügil märgistusega B7.

Neste MY taastuvkütus sobib igale mootorile

Näiteks Neste kasutab taastuvkomponentidest valmistatud Neste MY diislit, mille kasutusomadused on paremadki kui turu parimatel fossiilsetel kütustel. Neste MY-d iseloomustab kõrge tsetaaniarv, suurepärane külmataluvus (kuni –32 °C), puhtam põlemine, millega kaasneb vähem tahma mootoris ning see kõik päädib lõpuks mootori pikema elueaga.

Tasub selgeks teha, et Neste MY diisel on HVO ning erineb biodiislikütusest ehk rasvhappe metüülestrist FAME (Fatty Acid Methyl Ester). HVO ehk Neste MY on heaks kiitnud kõik tuntud autotootjad, kuid FAME osas jäävad autotootjad eriarvamusele.

Neste MY on toodetud üksnes taastuvatest toorainetest ning ei sisalda FAME-t. Nimelt valmistatakse HVO-d NEXBTL-tehnoloogiaga (Next Generation Biomass to Liquid), mida liigitataksegi parafiinseks diislikütuseks ja mis vastab parafiinse diislikütuse standardile.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.