Tartu Maratonil on nüüd üllatav seos toidu- ja kalatööstuse jääkidega! 

Tartu Maratoni rajamasin tänavu 3. veebruarilFoto: Tartu Maraton

Tartu Maraton alustas koostööd Nestega, et loobuda fossiilse diislikütuse kasutamisest – seda nii transpordis, suusaradade ettevalmistamisel kui ka rajaäärsete elektrigeneraatorite tööshoidmisel. Täielikult jääkidest ja jäätmetest toodetud diislikütuse Neste MY kasutamine vähendab populaarsel suusaüritusel transpordi süsinikujälge keskmiselt 90 protsenti. 

Kokkuleppe sõlmimise järel veebruari alguses ütles Indrek Kelk, et nende meeskonnal on ühine arusaam spordiürituste ja keskkonnahoiu seosest. “On oluline, et meie suurimad liikumisüritused oleksid võimalikult loodust säästvad. Kuigi oleme juba omajagu samme astunud, asendades näiteks ühekordsed plastiknõud ja kilekotid korduvkasutatavatega, oli suurimaks murekohaks fossiilne kütus, mida just talvel kulub väga palju.”  

Kelk tõi välja, et möödunud aastal kulus Tartu suusamaratoni korraldamiseks 12 000 liitrit diislikütust ning ka tänavu tuleb arvestada sama kogusega. Asendades 12 000 liitrit kütust Neste MY-ga, on kasvuhoonegaaside emissioon 3800 kg/CO2, samal ajal fossiilse diislikütuse puhul on see 41 000 kg/CO2.

“Me ei saa kütusest loobuda, aga saame valida, millist kasutada. Seetõttu töötavad alates sellest aastast meie rajatraktorid, diiselgeneraatorid ja sõiduautod taastuvtoorainest diisliga. Lisaks toodame generaatoritega elektrit ja sooja telkidesse ainult Neste MY-ga,” rääkis Kelk. 

Tartu Maratoni peakorraldaja Indrek Kelk ja Neste Eesti tegevjuht Dennis Antamo. Foto: Tartu Maraton

Üleminek Neste MY-le vähendab populaarse terviseürituse masinapargi keskkonnamõju keskmiselt 90 protsenti. Sääst on saavutatav tänu sellele, et kütuse tootmisel kasutatakse jäätmeid ja jääke, millest suurem osa saadakse toiduaine- ja kalatööstusest. Nestel on kümme mittefossiilset toorainet, millest toodetakse jätkusuutlikku kütust maanteetranspordile, laevadele ja lennukitele.

“Tegemist on põhjamaiselt pakasekindla kütusega, mida toodame maanteetranspordile kasutamiseks kuni –32-kraadise külma juures. Samuti võib Neste MY kütust segada fossiilse diislikütusega mis tahes mahus või kasutada 100 protsendi ulatuses puhtalt, nagu Tartu Maraton seda alates sellest suusamaratonist teha otsustas,” tutvustas Neste Eesti tegevjuht Dennis Antamo.

Lisaks on Neste MY lõhnatu. “See tähendab, et tänavuse suusamaratoni rajal sõitvad masinad ei jäta endast õhku harjumuspärast kütuselõhna ning ka telkide juures töötavate generaatorite ümbruses on õhk tuntavalt puhtam,” märkis Antamo. 

Neste MY aitab vähendada kasvuhoonegaaside (GHG) heitkoguseid keskmiselt 90%, kui võrrelda kütusetarbimise elutsüklit fossiilse diislikütuse tarbimisega. Kalkulatsiooni aluseks on Euroopa Liidu taastuvenergia direktiiv II (2018/2001/EU). Loe lähemalt Neste MY vähendatud emissiooni kohta SIIT.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.