Neste blogi

Teeme selgeks: mis on AdBlue ja miks seda osades autodes kasutama peab?

Raskeveokid ja bussid on SCR-tehnoloogiat ja AdBlue’d kasutanud juba aastast 2004. Samuti on pikemalt seda tehnoloogiat kasutanud ka mõnede autotootjate sõiduautod, näiteks Mercedes ja VAG grupp.Foto: Shutterstock.

Tõenäoliselt on enamikule meist silma jäänud tanklates müüdav AdBlue märgisega lisaaine. Kui ise just diiselmootoriga auto või SCR tehnoloogiaga varustatud veokiga ei sõida, pole olnud mõistagi vajadust seda kunagi osta. Mida see aga endast üldsegi kujutab?

Miks AdBlue’d kasutatakse?

Diiselmootorid eraldavad kütust põletades summutist välja erinevaid keemilisi ühendeid, mis jõuavad edasi atmosfääri. Halvimad neist on loomulikult lämmastikoksiid ja süsinikoksiid.

Autotootjad on saaste vähendamiseks loonud heitgaaside puhastamise selektiivse süsteemi (Selective Catalytic Reduction ehk SCR-tehnoloogia).

Süsteemi eesmärk on neidsamu kahjulikke oksiide heitgaasidest eemaldada, aga selleks on vaja heitgaasidesse väikeses koguses vedelikulahust ehk AdBlue’d pritsida.

AdBlue on karbamiidi vesilahus ja kokkupuutel kuumade heitgaasidega eraldab see ammoniaaki, mis aitab omakorda kahjulikku lämmastikoksiidi lagundada kahjututeks aineteks – lämmastikuks ja auruks.

Kus kasutatakse?

Raskeveokid ja bussid on SCR-tehnoloogiat ja AdBlue’d kasutanud juba aastast 2004. Samuti on pikemalt seda tehnoloogiat kasutanud ka mõnede autotootjate sõiduautod, näiteks Mercedes ja VAG grupp.

AdBlue on mõeldud kasutamiseks Euro4 ja Euro5 saastenormidele vastavates raskemates sõidukites, kuid 2014. aastal vastu võetud Euro6 normid nõuavad, et heitgaasisaasteid vähendataks uutes autodes lausa 56% võrreldes varasemaga. Seetõttu vajavad enamik uusi diiselautosid ka AdBlue kasutamist.

Kuidas näeb välja tankimine?

Uuematel SCR-tehnoloogiaga sõidukitel on kütusepaagi juures ka eraldi AdBlue paak, mille mahutavus on enamikel sõiduautodel 5-20 liitrini. Vanematel sõidukitel võib see ka mujal asuda, näiteks kapoti all. Uuemad sõidukid peaksid AdBlue kulumise kohta ka armatuuris informatsiooni ja hoiatusi kuvama.

Vesilahuse kulu sõltub olenevalt auto vanusest ja suurusest, kuid see on alati suhteline kütusekuluga. Tüüpiliseks peetakse liitrit AdBlue’d umbes 1000 km kohta, kuid vanematel sõidukitel ja veokitel võib see olla isegi oluliselt rohkem.

AdBlue lisamine ja paagi täitmine on sarnane kütuse tankimisele. Osades tanklates on võimalik seda ka otse püstolist tankida ja enamikes tanklates müüakse seda ka lihtsalt 10-liitrites kanistrites.AdBlue lisaainet saab tankida mugavalt püstolist Neste jaamades üle Eesti. Täpsema nimekirja tanklatest leiad SIIT!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.