Neste blogi

Tuli ja jää: kuidas California ja Põhjamaad lähenevad erinevalt jätkusuutlikule ringmajandusele

Keskkonnasääst pole praegu mitte lihtsalt moetrend, vaid juba hädavajalik lahendus tulevikus ellujäämiseks. Kuidas transpordis ja majanduses mõju kliimale vähendada? Karged põhjamaad ning suvel kuum California on selleks valinud veidi erinevad teed, kuid tulemus on sama.

Sudu sundis: lääneranniku pool sajandit kogemust

Californial on tegelikult keskkonnasäästlikkuse poolest tuntud põhjamaade ees üks ajalooline eelis: seal asuti nimelt süsinikdioksiidi heitkoguseid vähendama juba 50 aastat tagasi. Jätkusuutlikud lahendused ei alanud tankimispüstoli juurest, vaid valimiskastide äärest.

California varajane start süsinikuheitmete vähendamise teekonnal tuli tegelikult koos suurte probleemidega. Õhukvaliteedi probleemid olid USA lääneranniku osariiki vaevanud juba aastakümneid. Sudu levis Lõuna-California linnade tööstuskeskustest kaugele San Joaquini orgu, kus need kogunesid põllumajanduspiirkonnas. Eriti halb oli õhu kvaliteet kiirteede äärsetes värviliste linnaosades, kus see tekitas juba tõsiseid tervisehäireid.

Seistes silmitsi sisemaa sudu ja selliste keskkonnakatastroofidega, nagu 1970. aastal Santa Monicas toimunud ranniku naftareostus, mobiliseerusid California valijad 1970. aastatel ajalooliste puhta õhu ja vee standardite kehtestamiseks ning tegid valimiskastide juures vastava otsuse. California pool sajandit vanad normid on ajale siiamaani üsna hästi vastu pidanud, pakkudes keskkonnakaitse raamistikku ka teistele naaberosariikidele, nagu näiteks Washingtonile ja Oregonile.

Skandinaavia tee on kokkuhoid

Soomes on praegu noorte kliima-aktivism vähem märgatav kui näiteks Rootsis, kuid pandeemia ajal muutusid ka Soome tarbijad rohkem sissepoole vaatavaks.

Näiteks selgus uuringust 2020. aastal, et 40–50 protsenti tarbijatest ostavad nüüd üldiselt vähem tooteid, isegi kui nad eelistavad pigem kohalikke tootjaid. Soomes on kõige keskkonnateadlikumad tarbijad naised, kuid nüüd on neile alla 20-aastased mehed järele jõudmas.

Paljude Soome vanemaealiste jaoks tekitab kokkuhoid sügavaid mälestusi ajast, kui Soome beebibuumi põlvkond sai isemajandavaks ning neil oli kohati üsna piiratud ligipääs igapäevastele tarbekaupadele.

Soomes on taaskasutus, toidu varumine talveks, kompostimine, kohaliku kauba ostmine jms juba pikaks traditsiooniks, mitte ainult trendiks ja eriti just vanema põlvkonna seas. Samas on põlvkondi ühendaval sotsiaalmeedial selles osas oma varjuküljed.

Näiteks julgustavad seal tihti nii brändireklaamid kui mõjuisikud rohkem tarbima. Soome millenniumipõlvkond on küll reklaami osas muutunud nii-öelda pimedaks, kuid tehnoloogia suured tarbijad on nad endiselt, ostes tihti uusi vidinaid vaatamata tootmise keskkonnakuludele ning arvestamata ka serverite ülalpidamiseks kuluvat energiat, millel on ülemaailmne mõju. Vanema põlvkonnaga ühiseks jooneks aga on saamas keskkonnasõbralikuma toidu ja kokkuhoidlikuma transpordi, näiteks jalgratta kasutamine.

Kes on siis kliimakriisi lõpetamise võidujooksus ees, California või Põhjamaad? 

Vastus on lihtne: mõlemad. Sest iga kord, kui hakatakse kasutama säästvaid lahendusi, võidab sellest kogu planeet.

Taastuvenergia kasutamisest on juba praegu näha selget kasu: “California suurendab oma võrgus taastuvenergiat,” ütles Neste USA president Jeremy Baines. “Investeeringud taastuvenergia tehnoloogiatesse vähendavad juba praegu oluliselt heitmekoguseid ja aitavad kaasa California majanduskasvule.”

Kuidas Neste on mõlemas piirkonnas kaasa aidanud?

Neste on nii Californias kui põhjamaades rakendanud oma keskkonnasäästlikke lahendusi ja aitab kaasa ringmajanduse arengule taastuvallikatest kütuse kasutuselevõtuga. 

Siin on kaks värsket näidet.

  1. Neste aitas Dallas Fort Worthi rahvusvahelisel lennujaamal (DFW) ringmajanduse abil vähendada kasvuhoonegaaside heitkoguseid reisija kohta 15%. DFW enam kui 200 toidukoha kasutatud toiduõli kogub Neste tütarettevõte Mahoney Environmental kokku, seejärel muudab Neste selle jäätmematerjali taastuvkütusteks, et vähendada lennutranspordi kliimamõju.
  1. Neste ja Soome restoranikett Hesburger teevad ringmajanduses koostööd nii Soomes kui Baltimaades. Rohkem kui 300 Hesburgeri restorani kasutatud toiduõli suunatakse taaskasutusse taastuvallikatest diislikütuse tootmiseks.

Loe pikemalt selliste lahenduste kohta Neste “Teekond nulli” ehk Journey to Zero blogist.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.