Peugeot' blogi

Kuidas ise oma autole kevadpuhastust teha?

Kevad paistab iga päevaga aina rohkem aknast sisse ja see tähendab alati, et tahaks kõik korda teha ja läikima lüüa. Töölaua, iseennast, kodu ja muidugi ka auto.

Eriti selle aasta mudase talvega on ilmselt autosse kogunenud rohkelt mustust ja mudaseid kriime. Tore on ju seda kõike ilusal nädalavahetusel likvideerima asuda ja pärast imetleda oma uut autot. Pakume mõned nipid ja nõuanded et kõik mööduks rõõmsalt ning tulemus oleks võimalikult hea.

Põhitõed

Et mitte iga alateema juures seda üle korrata, paneme kirja mõned olulised asjad. Neid tuleks arvestada, kui tahta parimat tulemust ja kindlasti mitte oma autot kahjustada.

  • ära kasuta pesemisel suvalist kodukeemiat (pesupulber, nõudepesuvahend jmt). Nõudepesuvahend kiirendab värvi oksüdeerumist ning muudab selle tuhmiks, samuti kahjustab nõudepesuvahend kummitihendeid.
  • kasuta pehmeid mikrofiiber lappe, mis ei ole üldse kallid ning on korduvkasutatavad (kui aegajalt need puhtaks pesta). Ajalehed, nõudepesušvammid ja harjad võivad autot tõsiselt kriimustada. Näiteks majapidamislappide tööpõhimõte on mustuse pindmine edasilükkamine, mitte endasse kogumine.
  • kui su autos on erilisemad materjalid (Alcantara, pööratud nahk vmt.) ja sa pole kindel, kuidas neid puhastada, siis pöördu asjatundjate poole või küsi nõu. Kahju võib olla suurem kui kasu.

Ehk siis, pigem ole ettevaatlikum, eriti uue ja garantiilise auto puhul. Vii asjatundjate juurde pessu või vähemalt küsi kahtluse korral nõu.

Klaasid

Talvel oli aken seest udune ja pühkisite palja käega? Kevadpäike näitab nüüd näpujälgede näol tulemust ja esiklaas peaks igal juhul olema maksimaalselt puhas.

Tuttav vaatepilt ilmselt igas autos, kevadpäikesega veel eriti tüütu.

Seestpoolt klaasi pesemisel võiks võimalusel panna armatuurlauale mõne vana riideeseme või ajalehti. Kuna pesemisel tilgub igal juhul midagi, siis on mugavam toimetada ja ei pea muretsema.

Aknapesuks võib küll kasutada tavalist klaasipesuvahendit või näiteks isopropüülalkoholi. Viimane kõlab väga peenelt, aga on saadaval elektroonikapoodides või ka suuremates ilukaubamajades. Klaasipesu puhul tagab kõige parema tulemuse hoolikus ja püsivus, et kindlasti ei jääks ühtegi pesuaine-, kuivatus- või näpujälge.

Pigi ja asfaldijäägid

Pigi ei teki autole vaid kuumade suveilmadega, vaid ka talvel, soola ja naastrehvide koostöös. Talvine pigi on autole isegi kahjulikum, just soolasisalduse tõttu.

Samuti kleepub pigiga koos autole liivaosakesi. Iga kord autot pestes eralduvad need vähehaaval ja kriibivad värvi. Eriti just viimistlus ja kuivatamise faasis, kus omanik eeldab, et auto on nüüd puhas ja võib rahulikult läikima lüüa.

Valgel autol on hästi näha, milline kiht pigi võib autot katta.

Pigi eemaldamiseks on kindlasti vaja soetada spetsiaalne vahend, mida müüakse igas autotarvete poes ja ka hüpermarketis ning tanklas. Peske auto ja kuivatage pinnad, aga ärge kasutage selleks jõudu! Pihustage ainet töödeldavatele pindadele ja laske umbes 1 minut mõjuda.

Pühkige mustus pehme lapi või spetsiaalse autopesuks mõeldud rullpaberiga. Kindlasti ei tohiks pigieemaldit kasutada äsja värvitud ega kuumadel pindadel ehk siis päikse käes ärge seda tööd tehke. Kui esimesel korral kõik plekid ei lahustunud, korrake protsessi. Tihti on tilgad nii paksud, et aine ei jõua ühe korraga kõiki ära lahustada.

Välispesu

Välispesu puhul on kõige olulisem vältida jõudu ja liigset nühkimist. Mustus koosneb väikestest liivaosadest, mis tugeval hõõrumisel toimib liivapaberina.

Te ju ei taha oma autot liivapaberiga hõõruda? Näiteks autokerel ei tohi kindlasti kasutada sama pesukinnast, mida kasutad velgedel. Suur mustus ja peenike piduritolm ei tule niisama ämbris loputamisega alati välja ja suurendab veelgi kere kriimustamise riski.

Õige pesuvahendi valik on väga oluline, et autot mitte kahjustada.

Loputa suurem mustus alati enne autolt maha. Survepesuriga on see lihtsam, tavalise voolikuga natuke rohkem tööd nõudev. Eriti hea on, kui kasutada eelpesu ehk leotusvahendit, mis ilma nühkimata suure mustuse lahti võtab.

Pese autot alustades katusest lõpetades alumiste äärtega ja liiguta pesušvammi või -kinnast auto kerel alati sirgjoones, mitte ringe tehes. Kasuta pesemisel mitut ämbrit ja pesukinnast! Liiga musta vee või juba musta kinda või lapiga pesemist jätkates, tekib sama liivapaberi efekt.

Pese varjulises kohas. Kuuma päikese käes võib autopesu olla keeruline, sest vesi ja šampoon kuivavad kiiresti autokerel ära ning seda peaks võimalusel pigem vältima. Eriti käib see veel tumedates toonides autode kohta.

Kuivatamine on väga oluline! Tavalise kraanivee kasutamisel jäävad kuivamisel autokerele jäljed, mis on põhjustatud vees olevatest sooladest. Need, jäädes värvipinnale, toimivad sama hävitavalt kui talvine sool.

Ise pesta soovides tasub muretseda eraldi kuivatamiseks mõeldud mikrofiibrist või seemisnahast rätik.

Veljed

Mustus velgedel on peamiselt piduritolm, mis sisaldab suurel määral rauda ja on kuumuse tõttu veljele tugevalt külge “põlenud”. Seepärast ei saa tavalise autošampooniga velgi täiesti puhtaks ja ise pestes on soovitatav kasutada spetsiaalselt raua eemaldamiseks mõeldud pesuainet.

Kui auto on hiljuti entusiastlikumalt sõidult tulnud ning veljed ja pidurid on kuumad, peaks laskma neil natukene jahtuda. Kindlasti ei tohi lasta pesuainel veljel kuivada, sest see võib tekitada hiljem rohkem probleeme – eriti tähtis on see kroomitud või nikeldatud velgede puhul.

Keerulise profiiliga velje puhastamiseks on spetsiaalsed vahendid eriti olulised.

Veljepesuaine sisse on lisatud kemikaale, mis reageerivad rauaga kokkupuutumisel, muutes selle punakas-lillaks. Kui aine on veljel natukene oma tööd teinud, võib selle maha loputada ning tavalise autošampooni ja veega veljed veel üle käia.

Lisaks võib pärast pesu veljed spetsiaalse sünteetilise kaitsevahendiga üle käia. Need lisavad vett hülgava kihi ja ei lase mustusel ega piduritolmul velje külge jääda.

Vahatamine

Vahatamine annab värvile lisakaitsekihi ning lisaks on autot seejärel natuke lihtsam pesta. Samas on vahatamine päris põhjalik protseduur ja tasub endale aega varuda.

Enne asja kallale asumist tuleb auto kõigepealt korralikult puhtaks pesta ning pigijäljed kerelt eemaldada. Kindlasti lugeda täpselt ja lõpuni tootja juhend, et kõik saaks tehtud õigesti.

Autot ei tohiks vahatada päikese käes, samuti tuleks veenduda, et auto kere poleks väga kuum ega külm. Parim temperatuur vaha pealekandmiseks on 20 kraadi ümbruses.

Vahatamine lisab autole kaitsekihi ning pärast on ka lihtsam pesta.

Kõige lihtsam on auto kere mõttelisteks osadeks jagada ja väikeste osade kaupa vaha peale kanda. Vaha võib peale kanda nii edasi-tagasi kui ka ringikujuliste liigutustega. Kindlasti tuleks jälgida, et seda korraga liiga palju kere pinnale ei saaks, kuna siis võtab kuivamine ka kauem aega.

Mahavõtmiseks tuleks kasutada mikrokiudlappi. Kuna lapp kogub endasse kogu kere pinnalt koguneva vaha, siis peaks piisavalt tihti lapi külgi vahetama ning vajadusel varuma mitu lappi. Kel aega ja tahtmist, võib vaha autole kanda ka mitmes kihis – nii pikeneb selle kaitsekiht veelgi.

Interjööri puhastamine

Siin on kõige suuremad abilised tolmuimeja ja mikrofiiber lapid. Mida tihedamini istmeid ja vaipu tolmuimejaga puhastada, seda vähem tolmu hõljub salongis. Plastikdetaile ei ole mõttekas tolmuimejaga puhastada, kuna vooliku otsik võib tekitada väikeseid kriimustusi.

Et tolm ka kõige ligipääsmatumatest kohtadest kätte saada, abiks purk suruõhku, mida kasutatakse ka näiteks arvutiklaviatuuride jaoks.

Kui istmed on tekstiilist või natuke erilisemast materjalist, siis tõsisemate plekkide puhul tasuks spetsialistidega konsulteerida.

Jalgade poolt tekitatud mudased kriimud plastdetailidel vajavad kannatust ja püsivust ning kõige paremini aitavad spetsiaalsed puhastusvahendid, sest tihti on mustus sinna väga sügavale sisse sööbinud.

Müügil on ka erinevad plastdetailidele säravama välimuse andvad vahendid või hoopis matistavad, mis on eriti hea juhul, kui armatuurlaud kipub liialt esiklaasilt vastu peegelduma. Tähelepanu! Uurige kindlasti nende vahendite koostist või küsige müüjalt üle, et pärast poleks auto hoopis kole, õline või teie jaoks ebameeldiva lõhnaga.

Halb lõhn kliimaseadmes

Külmade ilmadega konditsioneer ei toimi, paljud pole seda kaua aega sissegi lülitanud ja võib-olla on auto lihtsalt seisnud. Seega võib soojemate ilmade saabudes hakata auto salongi tulema imelikku või lausa väga halba lõhna. Tavaliselt on see seotud torudesse tekkinud kondensatsioonivee seismajäämisel ning segunemisel erineva sodiga nagu näiteks tolm.

Halb lõhn kliimaseadmest võib tõenäolisemalt esineda pigem vanematel autodel.

Abi võib olla salongifiltri vahetusest, aga see käib tavaliselt uuematel autodel hooldusvälbaga koos. Samuti võib olla umbes konditsioneeri äravooluava, aga ka see võiks pigem jääda spetsialistide uurida.

Küll on aga olemas kliimaseadme puhastusvahendid, mida saab ise kasutada. See hävitab bakterid ja eemaldab halva lõhna. Selle spetsiaalse vahendi kasutamine ei ole keeruline, aga kindlasti tuleb järgida pudelil olevat kasutusjuhendit. Üldiselt tasub see protsess ette võtta ainult juhul, kui tõepoolest on probleem, mitte igaks juhuks.

Usalda auto spetsialistidele

Nagu eelnevad juhendid näitavad, siis ise ja õigesti tegemine, ilma autot kahjustamata, on suur töö. Kui sa seda ise teha ei soovi, siis võib selle alati jätta ka spetsialistidele.

Isegi kui tahaks võimalikult ruttu omale perfektset autot, siis eriolukorras on see õnneks asi, mille puhul kannatab oodata. Piisavalt ilusaks saab ka ise teha ja siis, kui suurem oht on möödas ja elu hakkab tavapärastesse rööbastesse minema, saavad asjatundjad oma oskusi demonstreerida.

Peugeot’ esindustes saab lasta kõik eelmainitud tööd teha turvaliselt ja parimal võimalikul viisil. Lisaks veel palju keerulisemad ja spetsiaalseid vahendeid ning oskusi nõudvad tööd nagu vahatamine ja poleerimine.

Ainult natuke veel kannatlikkust, küll kõik saab peagi korda ja teie auto ka!

Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Üleskutse

Aita meil Autotundi teha ja saa kingituseks Geeniuse kraami

Toetan saadet Kuulan Autotundi

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.