Linnamaasturid on vallutanud mitte ainult eestlaste, vaid kõigi eurooplaste südamed ning see kirg ei vaibu tõenäoliselt niipea. Linnamaasturitega on mugav sõita, need loovad rohkem turvatunnet ja näevad stiilsed välja – need on peamised eelised, mida autojuhid tavaliselt välja toovad. Aga kuidas on elektriliste linnamaasturitega? Milliseid valikuid pakutakse erinevate ootuste, soovide ja vajadustega juhtidele?
Me peame rääkima laadimiskiirusest
Eestisse on juba jõudnud konkurentsivõimeline valik keskmise suurusega täiselektrilisi linnamaastureid. Jättes selle loo valikust kõrvale premium-klassi esindajad, mille hinnad võivad olla üsna krõbedad, on autokauplustes ootamas pikk rivi keskmise suurusega täiselektrilisi linnamaatureid: Ford Mustang Mach-E, Subaru Solterra, Nissan Ariya, Honda e:Ny1, Peugeot e-3008, Volkswagen ID.4, Renault Scenic E-Tech, MINI Countryman SE, Opel Frontera, Toyota bZ4X, Kia EV6 ja Hyundai Ioniq 5.
Kaks viimati nimetatud mudelit – Kia EV6 ja Hyundai Ioniq 5 – on tehnoloogiliselt väga sarnased. Sarnasustest hoolimata on autod üksteisest selgelt erinevad ning samuti eristuvad need kõigist teistest konkurentidest. Mõlemad mudelid on loodud üksnes elektriautode jaoks arendatud moodulplatvormile E-GMP. Platvormile on iseloomulik 800 V elektrisüsteem, mis tagab muuhulgas ülikiire laadimise. See ning teised järeleproovitud tehnoloogiad on toonud mõlemale mudelile arvukalt tunnustust.
Veebilehe evtest.eu andmetel toetavad need Korea elektriautod kiirlaadimisjaamades kuni 263 kW laadimiskiirust, mis võimaldab akusid, mille kasutatav maht on 77,4 kWh, laadida 10%-lt 80%-le vaid 17 minutiga. See võimekus on mängumuutja neile, kes igapäevasõidutele lisaks soovivad kasutada elektriautot ka pikemateks reisideks.
Suur laadimiskiirus eristab Hyundai ja Kia mudeleid teistest elektrilistest linnamaasturitest. Konkurentide laadimisvõimsused ulatuvad Honda e:Ny1 78 kW-st kuni Peugeot e-3008 pakutava 160 kW-ni. Ainsana konkureerib selles osas Hyundai ja Kia autodega Tesla Model Y, mille laadimisvõimsus on kuni 250 kW.
Sarnased, kuid ikkagi erinevad
Tuntud meediaväljaanne Top Gear võrdles hiljuti neid Lõuna-Korea tootjate elektriautosid ning saadud tulemused annavad tunnistust elektrisõidukite mitmekesisusest. Top Geari ajakirjanike sõnul on Hyundai Ioniq 5 mõeldud pigem tagasihoidlikumale ostjale, samas kui Kia EV6 paistab silma nõudlikule juhile meelepärase sisustusega, aga ka terava juhitavuse ja agressiivse stiiliga.
“90% sõiduelamusest sõltub alusplatvormist, millele auto on loodud. Kõnealuste Korea tootjate autode dünaamika sarnaneb peaaegu üks-ühele. Välimuselt on Hyundai Ioniq 5 tõesti ehk nii öelda lihtsakoelisem ja väljapeetum, Kia EV6 on isikupärasem ja silmapaistvam,” ütleb autoportaali Accelerista peatoimetaja Veli Rajasaar.
Top Gear rõhutas ka, et Kia EV6 sõiduasend on madalam ja sõiduomadused kaasahaaravamad kui Hyundai sõsaral, mistõttu eelistavad seda autojuhid, kes seavad dünaamilise sõiduelamuse esikohale. Isegi valiku kõige tagasihoidlikumate näitajatega mudel, mille 168 kW mootor käitab tagarattaid, suudab kiirendada 0-100 km/h 7,3 sekundiga.
Valides aga 239 kW versiooni, mille kaks elektrimootorit tagavad nelikveo, sprindib linnamaastur nullist 100 km/h-ni viie sekundiga. Kõige võimsam – 430 kW GT – versioon kiirendab 0–100 km/h vaid muljetavaldava 3,5 sekundiga.
“Veelgi enam, Kia EV6 GT-l on eraldi driftimise režiim, kuid siinkohal keerab Hyundai Ioniq 5 N sportliku elektriauto valemile omalt poolt veel vinti peale. Need on võimalused, mida autojuht ei pea tingimata kasutama, kuid on ju tore, et tootja hoolib ja panustab lõbufaktorisse,” leiab Rajasaar Accelerista autoportaalist.
Mitmed teised tootjad lubavad samuti oma elektrilistes keskmise suurusega linnamaasturites dünaamilist sõidukogemust. Näiteks tagaveoline Ford Mustang Mach-E (216 kW) ja Peugeot e-3008 (157 kW) kulutavad samuti kiirendusele 0-100 km/h seitse sekundit.
Vastavalt juhi vajadustele
Top Gear märkis ka, et Kia EV6 interjöör on futuristlikum, kahe kumera ja moodsa ekraaniga. Ka Hyundai Ioniq 5-l on kaks suurt, kaasaegset ekraani kombineeritud üheks, kuid sõitjateruumis on säilitatud minimalistlikum ja rahulikum kujundus, kus juhtimisseadmedki meenutavad traditsioonilisi sisepõlemismootoriga sõidukeid.
Elektrisõidukite interjööride loomisel on tootjad sageli lähtunud erinevatelt alustelt ja tulemuseks on sõitjateruumid, mis tõmbavad erinevate soovide ja vajadustega autojuhte. Näiteks Peugeot e-3008 tehnikakeskne sisustus või MINI Countryman SE-le iseloomulik mänguline stiil või hoopis Volkswagen ID.4 ja Toyota bZ4Xi tagasihoidlikum ja funktsionaalsem interjöör.
“Nii Kia kui ka Hyundai elektrilised linnamaasturid sobivad pea igale perele ainsaks autoks ja on väga praktilised. Kia EV6 torkab kujustuse tõttu rohkem silma ja autoostja otsustada jääb, kui palju tähelepanu ta soovib,” lisab Rajasaar.
Nende uudiste avaldamist võivad olla toetanud loos mainitud tootjad.