Elektriautod vallutavad edetabeleid: siin on nende edu põhjused

Populaarsed autoajakirjandusele keskendunud meediaväljaanded jagavad parimatele uutele autodele auhindu, võttes aluseks nii valdkonna ekspertide hinnangud kui ka autoostjate eelistused. Auhinnatud automudelid ei jäta kahtlust autotööstuses toimunud nihkest – edetabeleid vallutavad üha enam elektrisõidukid. Ometi on elektrimudelite valik alles oma teekonna alguses.

Auhinnatud elektrisõidukid panevad aina uuesti küsima: mille poolest nad ületavad sisepõlemismootoritega varustatud sõidukeid?

Elektrisõidukid on haaramas liidrirolli

Elektriline Renault Scenic tunnistati äsja Euroopa aasta autoks 2024. Populaarne Briti meediaväljaanne Autoexpress nimetas oma 2023. aasta autoks hübriidse Hyundai Kona. Ikoonilise portaali TopGear.com ajakirjanike hinnangul oli eelmise aasta parim auto sportlik Hyundai Ioniq 5 N.

Maailma parima auto välja selgitamisele suunatud konkursi World Car of the Year 2024 esikolmikusse kuuluvad ainult elektriautod: BYD Seal, Volvo EX30 ja Kia EV9. Neist Kia EV9 on pälvinud juba teisigi tiitleid: populaarse meediaväljaande MotorWeek lugejad ja vaatajad valisid Kia EV9 2024. aasta parimaks elektriautoks (Drivers’ Choice Awards), lisaks hindas brittide mainekas portaal What Car? selle parimaks seitsmekohaliseks elektriautoks. Veelgi enam, TopGear.com nimetas EV9 2023. aasta parimaks pereautoks.

Elektriautod on kiiresti võtmas liidrirolli. Neid hinnatakse nii jõudluse, tipptehnoloogia kui ka muude omaduste poolest, mis vastavad näiteks veelgi paremini perede ootustele.

Elektriline jõuülekanne vajab vähem mehaanilisi komponente kui sisepõlemismootoriga sõidukid. See annab inseneridele rohkem vabadust avaramate interjööride kujundamisel. Näiteks Kia EV9 telgede vahe on muljetavaldavad 3,1 meetrit. Sedavõrd pikk telgede vahe koos sõitjate ruumi  tasase põrandaga võimaldas kujundada erakordselt avara interjööri, mis mahutab viis, kuus või seitse istekohta. Lisaks võimaldas see jätta ruumi ka suurele pagasiruumile. Võrdluseks: sisepõlemismootoriga seitsmeistmeline Peugeot 5008 mahutab kuni 2150 liitrit lasti, EV9 aga kuni 2393 liitrit.

„Mängu muutev auto. Sest see on turul esimene taskukohase hinnaga kolme istmereaga elektriline linnamaastur,“ kirjeldas Korea tootja loomingut auhinda üle andes portaali MotorWeek esindaja John Davis.

Elektriauto Kia EV9.Foto: tootja

Miks just suured autod?

Aktiivne elektrisõidukite turule toomine näitab, et tootjad soovivad kiiresti täita sisepõlemismootoritega traditsiooniliste sõidukite nišid elektriliste mudelitega. Traditsioonidega suurte luksusmaasturite tootjad on oma elektrilised luksusmaasturid juba müügile toonud: näiteks BMW iX, Mercedes-EQ EQS SUV ja Audi Q8 e-tron. Nüüd võtavad ilmet ka keskklassi sõidukite tootjate pakkumised.

Luksusautode tootjate elektrisõidukite hinnad ületavad tugevalt kuuekohalist piiri. Seetõttu on tekkimas olukord, kus väga hea varustuspaketiga tavaklassi mudel võib meelitada luksusklassi ostjaid kaaluma marke, mis pole senini nende jaoks isegi kõne alla tulnud.

„Pandeemia järel on toimunud väga palju nii öelda margirännet, ehk paljud margitruud ostjad on hakanud kaaluma ka teisi variante,” ütleb autoportaali Accelerista.com peatoimetaja Veli Rajasaar. Euroopas on väga populaarne B-segment ja selles segmendis tuleb uuel elektriautol konkureerida väga suure hulga väljakujunenud turuosalistega. See nõuab väga suuri investeeringuid ja väga palju uuringuid.

Kas traditsiooniliselt keskklassi margid lähevad elektriautode populaarsuse kasvades premium-markide turuosa kallale? „Kuivõrd elektrilised uudismudelid reaalselt konkurentsi pakuvad, näitab müük. Tehnoloogia poole pealt pole mingeid kahtlusi, et näiteks Korea tootjatel on pakkuda väga häid elektriautosid,” lisas Rajasaar. Tõenäoliselt mõtlevad tootjad rohkem uute disaini- ja arendussuundadega katsetamisele, sest elektriautode maailmas on reeglid alles välja kujunemas ja mänguruumi jätkub. Suur auto annab rohkem vabadust kõik huvitavad komponendid mugavalt ära mahutada.

Elektriauto Kia EV9 interjöör.Foto: tootja

Kiire laadimine, suur sõiduulatus

Koos elektrisõidukite populaarsuse kasvuga murduvad ka autotööstuse vanad mallid. Üha enam näeme tänavatel huvitavaid sõidukeid, mis ühendavad endas linnamaasturite, kupeede, luukpärade ja laugpärade jooni. Näiteks sobivad siinkohal hästi Peugeot 408, Volkswagen ID.4 ja Kia EV6.

Pereautode ostjad soovivad, et sõitjate ruum oleks mugav ning ruumipuudust ei tohiks olla ei inimestele ega pagasile. Pered vajavad autole suurt akut, kuna tihtipeale eelistatakse omada ühte sõidukit nii igapäevasteks linnatoimetusteks kui ka pikemateks väljasõitudeks. Kia EV9 99,8 kWh võimsusega aku võimaldab ühe laadimisega sõiduulatust kuni 563 km ning 800 V elektrisüsteem tagab aku kiire laadimise kiirlaadimisjaamades. Näiteks on auto maksimaalseid võimalusi ära kasutades võimalik vaid 15 minutiga laadida piisavalt, et läbida 249 km. Arvestades Eesti ja näiteks Läti või Leedu suurust, saab laadimispunktide vahel probleemideta reisida.

Nende uudiste avaldamist võivad olla toetanud loos mainitud tootjad.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.