800 tundi pimeduses ehk kuidas testitakse uute autode LED-tulesid?

Foto: SEAT.

Kas teadsid, et Portugalis asub maailma esimene ja seni ainuke tähtede vaatamise turismisihtkoht?

Kaitseala kannab nime Dark Sky Alqueva ning eriliseks teeb asukoha mõistagi vähene valgussaaste ning eriti pimedad ööd.

Just siia tuleb uute sõidukite tulesid testima SEATi valgustuse meeskond. Tähtkujude asemel uurivad nad veidi teistsuguseid valgusvihke: näiteks uue SEAT Leoni esi- ja tagatulesid.

Mis teeb LED-tuled nii eriliseks?

Täis-LED-tehnoloogia on andnud inseneridele uued võimalused sõidukite disaini, turvalisuse ja mugavuse osas. “See võimaldab meil paigutada palju rohkem valgust väiksemale pinnale, mis tähendab, et saame töötada veelgi efektiivsemalt,” selgitas Magnolia Paredes, SEATi elektroonilise valgustuse arenduse juht.

Uue Leoni tulede kallal töötasid insenerid kokku umbes 2500 tundi, valgusallikaid disainides ja sobitades. Veel 800 tundi kulus tulede testimisele, seda nii optilises tunnelis, mida kasutatakse öiste teeolude loomiseks, kui ka teedel neljas maailma eri nurgas.

“Meie jaoks on äärmuslikus kliimas katsetamine hädavajalik; kuumades piirkondades elektroonika toimimise testimiseks ja külmas, et teha kindlaks valguse jaotumist jää kogunemistel,” selgitas Paredes.

Kuidas LED-tuled autosid ohutumaks muudavad?

Lisaks suuremale võimsusele ja paremale paindlikkusele selle osas, kuhu, kuidas ja millal valgusvihke suunata, säravad LED-tuled seniste valgustehnoloogiate seast välja ka oma ereduse poolest.

Värvitemperatuur 5000 Kelvinit tähendab, et pimedates oludes on LED-tuledega objektide värvi ja kuju palju kergem eristada.

Turvalisuse koha pealt on LED-tuledel ka oluline eelis reaktsiooni osas. LED-diood reageerib 150 millisekundit kiiremini kui hõõglamp. See tähendab, et näiteks 120 km/h kiirusel sõites näeb sinu taga olev juht su pidurituld viis meetrit varem.

Ja auto sees on armatuurlaua ülaosa valgustav kaar seotud ka olulise ohutusfunktsiooniga. “Valgussignaalid kombineeritakse helisignaalidega, et hoiatada näiteks, et uks pole korralikult suletud või sõiduk läheneb tagantpoolt, kui valmistud autost väljuma,” selgitas Magnolia.

Ka uue Leoni salongi kaunistav armatuuri läbiv valguskaar on seal just tänu LED-tehnoloogiale. Lisaks meeleoluvalgusele, mille värvi juht vastavalt oma tujule muuta saab, täidab valgusriba ka olulist turvafunktsiooni, hoiatades valesti suletud ukse või autodes väljudes ka teise auto eest, mis parajasti tagant läheneb.

Ja uued funktsioonid lisatakse aasta lõpuks. Näiteks muutub salongivalgus kiirustundlikuks – mida kiiremini sõidad, seda intensiivsem valgus – ja lastega reisides annab valgusriba märku sellest, kui põngerjad tagaistmel lukustatud uksi avada üritavad.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.