Milline on konditsioneeride ajalugu SEATi näitel?

Fotod: SEAT.

Kõige esimene autopõhine jahutussüsteem loodi aastal 1884, ent tollal oli tegu vaid mootori ülekuumenemise tõkestamiseks loodud lahendusega.

Salongi jahutamise ning sõitjate mugavuse peale hakati mõtlema alles pool sajandit hiljem. Tänapäeval ei eksisteeri üldse enam autot, kus sisekliimat korrigeerida ei saaks. Milline on aga konditsioneeride ajalugu SEATi näitel?

SEAT 1400: aknad tuli alla kerida

Algelised konditsioneerid hakkasid sõidukites levima 1940ndatel aastatel ning nende patenteerijaks oli ameeriklane Willis Haviland Carrier. Süsteemi maksumuseks oli umbes 300 dollarit, mis inflatsiooni arvestades teeb tänapäeva rahades enam kui 5000 dollarit.

SEATi esimese mudeli 1400 näitel oli ainsaks salongijahutusmeetodiks akna allakerimine. Autole paigaldati eraldi ka kaks kolmnurkset akent, mis vastavalt muudetud geomeetriale suunasid õhuvoolu kas juhi kätele või kaassõitja näole.

SEAT 132 ja Ibiza: keerukamad konditsioneerid

Järgmine suur samm konditsioneeride ajaloos tuli 70ndatel, kui Nash Kelvinatori firma alustas autokonditsioneeride tootmist mitmetele autofirmadele. 1973. aastal hakati SEAT 132-le kliendi soovil just eelnimetatud seadmeid paigaldama.

1993. aastaks olid konditsioneerid juba üpriski keerukad ja arenenud. Näiteks teise põlvkonna SEAT Ibiza puhul sai valida, kas süsteem jahutas rohkem või vähem, ent spetsiifilist temperatuuri ei saanud ikka valida. Ühtlasi aitas see konditsioneer vältida tuuleklaasi uduseks muutumist.

Uus SEAT Leon: Kolmetsooniline kliimaseade

Tänasel päeval on salongimugavus jõudnud tõeliselt kõrgele tasemele. Näiteks uues SEAT Leonis eksisteerib kolmetsooniline Climatronic süsteem, mis lubab nii juhil, kõrvalistujal kui ka tagaistujatel sättida endale mugav temperatuur.

Lisaks on autos terve arsenal sensoreid (välis-ja sisetemperatuur, päikesetemperatuur, õhurõhu ja niiskusemõõdikud), mille alusel kõige paremad sätted luuakse. Lisaks on autodesse paigaldatud Air Care salongiõhufiltri süsteem, mis hõlmab endas ka allergiavastast filtrit.

Tulevikus soovib SEAT aidata kaasa järgmise põlvkonna kliimaseadme loomisele, mis võtab lisaks välisoludele arvesse ka sõitja riietust, kaalu, pikkust ning igapäevaseid rutiine, et luua kõige optimaalsem mugavuslahendus.

Ülevaate ajaloost saab allolevast videost:

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.