Milline on olnud sportbrändi CUPRA teekond ajaloo vältel?

Foto: SEAT.

Juba pikemat aega oleme rääkinud CUPRA nii praegustest kui ka peagi ilmuvatest sõidukitest, kuid suurel osal meist võib tekkida siikohal küsimus – mis CUPRA üldse on ja kust see tuli? Toome natuke selgust. 

Paljud tõenäoliselt juba teavad, et CUPRA on täiesti eraldiseisev bränd, mis toodab tavapärasest mõnevõrra sportlikumaid ja kiiremaid autosid. Tegelikult muutus CUPRA omaette brändiks alles 2018. aastal, enne seda oli ta osa SEATist.

Esimene CUPRA

Enne CUPRAt valmistas Hispaania autotootjale võimsamaid mudeleid SEAT Sport, mis sõitsid peamiselt rallit. Samuti tootis SEAT Sport toona suure jõudlusega, kuid ennekõike linnaliikluseks mõeldud autosid. 

1995. aastal loodi SEAT Ibiza GTi 16V Kitcar – ralliauto, mis samal aastal tõi meistritiitleid koju mitmelt võistluselt. See tõstis SEATi mainet oluliselt ning juba järgmisel aastal nägime esimest korda ka CUPRA nime, kui tehasest sõitis välja SEAT Ibiza GTI CUPRA Sport.

Pisikesele luukpärale oli kapoti alla pandud kaheliitrine 110-kilovatine mootor, tänu millele suutis sõiduk 0-100 km/h kiirendada 7,6 sekundiga. 

Esimene SEAT CUPRA.Foto: SEAT.

Kas hakkab nagu miskit meenuma?

2000. aastal tõi SEAT turule tõenäoliselt oma kõige kuulsama mudeli – Leon CUPRA. Esmalt pakuti sõidukile 1,8-liitrist turbomootorit ja 2,8-liitrist VR6 jõuallikat, võimsust oli neil vastavalt 132 kW ja 150 kW. 

Hilisema tootmistsükli käigus lisandus neile kaks 1,8-liitrist turbomootorit tähisega “CUPRA R”, mis lippasid nullist sajani vähem kui seitsme sekundiga.

Esimese põlvkonna Leon CUPRA.Foto: SEAT.

Leoni kõrval said autoentusiastid valida ka näiteks Cordoba CUPRA ja uuenenud Ibiza CUPRA vahel. 

Omas ajas oli tegu tõsiselt nobeda autoga ning SEAT rakendas mudelit ka Euroopa turismiautode sarjades ning mitmetel ringrajavõistlustel. 

Sama rida jätkasid Leoni teine ja kolmas põlvkond

2005. aastal tõi SEAT viimaks turule ka teise põlvkonna Leoni, CUPRA variandid jõudsid talle järele kaks aastat hiljem. Tavamudeliga võrreldes olid CUPRAd agressiivsema välimusega, madalamad ning muidugi veelgi võimsamad.

Jällegi jõudis turule neli CUPRA versiooni, millest võimsam oli varustatud kaheliitrise turbomootoriga, mis viis ratastesse 228 kilovatti. 

Leonide vahel oli üks väga eriline, neljanda põlve Ibiza CUPRA, mille mootoriruumist võis leida unikaalse 1,4-liitrise kaksiklaadimisega mootori. See tähendab, et pisikest jõuallikat toitsid nii turbolaadur kui ka ülelaadur.

Kolmanda põlvkonna Leon jõudis meieni 2012. aastal ja kaks aastat hiljem tuli ka CUPRA. Tegu oli SEATi viimase CUPRAga enne, kui sportbränd täiesti eraldiseisvaks muutus. 

Eraldiseisva CUPRA praegused sõidukid 

CUPRA esimene sõiduk eraldiseisva brändina oli praktiline, ent see-eest vägagi nobe linnamaastur Ateca. Talle järgnesid luukpära Leon, universaalkerega Leon ST ning mullu kevadel ilmavalgust näinud CUPRA täiesti esimene “oma” sõiduk Formentor. 

CUPRA mudelivalikusse jõuab üsna pea ka nende esimene täiselektriline sportlik luukpära Born, mis on ehe näide sellest, et keskkonna hoidmine ja jõudlus saavad väga kenasti koos liikumisega hakkama.

Märksõnad: , , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.