SEAT/CUPRA

Pilguheit ajalukku: kuidas SEAT ehitas 35 aastat tagasi kahe mootoriga ralliauto?

Foto: SEAT.

SEAT Ibiza nägi esmakordselt ilmavalgust 1984. aastal, pärast mida sai sellest kohe ka koduturul müügihitt. Pisikese, ent stiilse luukpära müügiedule aitasid kaasa nii Porsche inseneride abil tehtud jõuülekanne, kuulsa Giorgetto Guigiaro Italdesigni kammitsetud välimus ning Karmanni arendatud kereraam. 

Ibiza platvorm sobis suurepäraselt ka mootorispordiks, mistõttu võeti mudel äsjaloodud SEAT Spordi ridadesse. Kanda sooviti kinnitada esmalt rallimaailmas, aga tolleaegsete võimsate B-grupi masinatega võrdse kiiruse saavutamine oli äärmiselt aeganõudev ja kallis ettevõtmine. 

Kahe mootoriga Ibiza

Abi saabus üllataval kombel mujalt. Ühel päeval saabusid SEAT Spordi ukse taha oma ideed esitlema kaks venda Serviate perest, kes olid oma garaažis kokku meisterdanud ühe unikaalse Ibiza ralliauto prototüübi.

Kuigi Ibiza 1,5 liitrine mootor oli ehitatud Porsche poolt, ei suutnud insenerid sealt toona välja pigistada enamat kui 93 kilovatti (125 hj), millega ilmselgelt võistlusesse astuda ei saanud. 

Nutikad mehed olid aga võtnud ette kaks eelnimetatud tuunitud mootorit ja paigaldanud need pisikese Ibiza mõlemate sildade kohale. Tulemuseks oli nelikveoline kahe mootoriga ralliauto, mille koguvõimsus oli 186 kilovatti (250 hj) ja mille 1001 kilogrammine kaal tõstis masina konkurentsivõimeliseks.

Ibiza Bimotoriks kutsutud projekt sai peatselt SEAT Spordi toetuse ning autot hakati 1987. aastal rakenduvate S-Grupi rallireeglite järgi seadistama. Kahjuks kimbutasid Ibizat mitmed probleemid, küll tekkis tõrkeid mootorite sünkroniseerimisega ning mööda ei saanud vaadata ka jahutusega seotud muredest.

Arendustöö ja suured lootused said ränga hoobi 1986. aastal, kui Lancia rallisõitja Henri Toivonen koos oma kaardilugeja Sergio Crestoga Korsika rallil surma said. B-grupi autodega tehti seejärel lõpparve ning tee prügikasti leidsid ka S-grupi plaanid.

SEAT keeldus aga oma põnevat masinat maha kandmast ning kasutas autot kohalikel Hispaania meistrivõistlustel, suutes sealt veel välja pigistada võimsama 223-kilovatise (300 hj) mootori ning töökindlama tehnika. 

Ehkki projekt jäeti katki 1988. aastal, läks Ibiza Bimotor ajalukku kui ühe kõige unikaalsema ja innovaatilisema masinana, mis SEAT eales tootnud on. 

Märksõnad: , , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.