SEAT/CUPRA

SEATi uus siht on isejuhtivad sõidukid: kui kaugel autotootja arendusega juba on?

Fotod: SEAT.

Rooma mütoloogias oli Diana jahijumalanna, kelle atribuutideks oli vibu ja nooled, ning kes valvas metsi ja kogu neis sündinud elu. Jumalanna nimi on antud ka autonoomse sõiduki pilootprojektile, mille algatasid SEATi insenerid koostöös Galicia autotehnoloogiakeskusega.

DIANA projekt on ka osa SEATi Innova platvormist – ruumist, mis edendab pidevat innovatsiooni ettevõtte kõigis valdkondades, soodustades uusi ühisloomel ja start-up mudelil põhinevaid töötamismeetodeid. 

Ratastel labor

DIANA on uuendusprojekt, mis loodi autonoomsete sõidufunktsioonide testimiseks. Testsõiduk oli SEAT Leon, millele lisati täiustatud juhiabisüsteemid: neli LIDAR-sensorit, viis radarit, kuus kaamerat, 12 ultraheli andurit ja kaheksa arvutit, mis annavad 360-kraadise vaate. 

“Need elemendid genereerivad suure hulga situatsioonilisi andmeid, mida töödeldakse millisekundites ja mis saadetakse GPS-moodulisse”, selgitab Oriol Mas, SEATi uurimis- ja arendusinsener. 

“See annab autole märku, kus see parasjagu asub ja millised takistused ümberringi on. Nii saab auto otsustada, kuhu ta minema peab, ning selle põhjal saab teha iseseisvalt toiminguid rooli, pidurite, gaasi ja käiguvahetusega,” lisab insener. 

Juhtimise võtab üle auto

DIANA prototüübil on kolm funktsiooni. Esimene neist on “Autonoomne juht”, mis võtab väiksemate sõidukiirustega liiklusolukordades juhtimise üle, et sooritada lihtsamaid manöövreid. Teine funktsioon on “Automaatne parkimisteenus”, mil auto pargib ennast ise juhi poolt soovitud parkimiskohale.

Kolmas ja ühtlasi ka viimane on “Summoning”. Selle funktsiooniga saab autoomanik kutsuda endale sõiduki mobiilirakendusega järele (vastavalt sellele, kus juht parasjagu asub) ning seejärel sõidutab auto ta soovitud sihtkohta. 

“Tänu sentimeetri täpsusega HD-kaardi asukohasüsteemile teab auto alati, et on õigel sõidurajal. Kui auto peatub, et kasutaja peale võtta, avanevad uksed ise lukust ja ohutuled annavad märku, et sõiduk seisab,” selgitas Oriol. 

“Kui kasutaja on autosse sisenenud, lähevad uksed uuesti lukku, auto annab stardist märku ja sõidab minema. Kui teel on takistus, näiteks jalakäija, suudab auto selle kiiresti tuvastada ja ise pidurdada. Kui auto viib kasutaja soovitud sihtkohta, otsib see ise vaba ruumi ja pargib iseseisvalt sõiduki ära,” rääkis ta. 

Kolmas tase

DIANA on saavutanud täiustatud juhiabisüsteemide skaalal hetkel kolmanda taseme, kokku on tasemeid kuus (0-5). 

0. tase: automaatika puudub, juht täidab kõiki sõiduki funktsioone.

1. tase: autol on mõned abifunktsioonid, nagu roolivõimendi või püsikiiruse hoidja, kuid juhi otsustada, kas neid kasutada või mitte.

2. tase: juht säilitab kontrolli juhtimise üle, kuid süsteem saab juhi järelevalve all reguleerida juhtimist ja kiirust.

3. tase: süsteem juhib kõiki sõidu dünaamilisi aspekte (rool, kiirus ja keskkond) iseseisvalt, ilma et juht peaks sekkuma. Juht peab aga olema valmis ohu korral ise tegutsema.

4. tase: sõiduk on võimeline täitma funktsioone autonoomselt igas olukorras, nii et juht saab keskenduda teisejärgulistele ülesannetele, muretsemata, et auto annab kontrolli tagasi.

5. tase: täielik automatiseerimine, juhist saab autos reisija ning süsteem ei vaja inimese sekkumist üheski olukorras.

“On oluline jätkata selle tehnoloogia arendamist ja testimist, et tagada süsteemi 100% ohutus. Kuna autonoomia valdkond areneb, aitavad need vähendada õnnetusi ja võibolla isegi liiklusummikuid.”

“Tulevikus suudab suurema autonoomiaga sõiduk pakkuda ja julgustada uusi intelligentseid liikumisteenuseid ning kõrvaldada ummikud suurtes linnades ja keerulise liikuvusega piirkondades,” järeldab insener.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.