SEAT

5G ja loodus: Kas autod saavad ühenduses olla ka linnadest väljaspool?

Madridist 80 kilomeetrit väljapoole mägedesse sõites leiab eest kõigest 90 elanikuga Robledillo de la Jara küla. Maalilisel maastikul torkavad silma vaid männi- ja kuusepuud, kaljukotkad ja hiljaaegu ka… droonid ning IoT tehnoloogia.

Nimelt on Seat, Telefónica, DGT, Ficosa ja Aeorum alustanud pilootprojektiga, mis hõlmab drooni ja ühenduses olevat autot, mis suudab teel rattureid ja muid takistusi tuvastada. Projekti jaoks oli olulisel kohal tulevase 5G võrguühendusega sarnanev mobiilne andmeside ning projekti eesmärgiks on anda autojuhtidele “kuues meel”, et seeläbi õnnetusi ennetada.

Tänaseni oli 5G ja sõidukite reaalajas omavahel suhtlemine seotud peamiselt linnakeskkonnaga, kus saab taristule paigaldada erinevaid seadmeid nagu andureid ja kaameraid. Seati ja Telefónica projektis keskendutakse ka vähem asustatud aladele.

“Oleme näinud, kuidas auto oma keskkonnaga linnas suhelda suudab. Ja nüüd näeme sama ka maakohtades. Selles pilootprojektis võtsime kasutusele drooni, mis saadab informatsiooni mobiilsidevõrku ja sealt edasi autole. Lõpptulemusena näeb juht informatsiooni otse näidikupaneelilt,” sõnas César de Marco, Seati 5G ühendatud sõidukite osakonna juht.

5G – 30 korda kiirem kui inimsilm

Inimestel kulub puudutusele, nägemisele ja lõhnale reageerimiseks üldiselt 150 millisekundit. Tulevase 5G ühenduvusega jõuab info takistuse tuvastamisest kuni sõidukini kõigest 5 millisekundiga. “Tänu sellele võrguühendusele, millel juba täna on 5G omadused, saame väga kiiresti teel ratturite või teiste sõidukite olemasolu tuvastada,” selgitas César.

Süsteem ise töötab väga lihtsal põhimõttel.

Drooni kaamera jäädvustab pildi, näiteks maanteel sõitvast ratturist.

Droon saadab pildi reaalajas serverini (MEC – multi-access edge computing).

MEC serveris olev AI-vision tarkvara analüüsib pildi ja otsustab, kas teel on ratas või mõni muu takistus.

Kui andmed on analüüsitud, saadetakse süsteemiga ühendatud sõidukile tavitus ning juhile kuvatakse hoiatussõnum. Nüüd on juht teadlik, et teel on ees jalgrattur ning jõuab möödasõiduks aegsasti valmistuda.

“Meie eesmärgiks on kasutada tehnoloogiat maanteeohutuse suurendamiseks,” sõnas César. Üle poolte kõikidest liiklusohvritest hõlmavad haavatavamaid osalisi liikluses – rattureid, jalakäijaid ja mootorrattureid.

Igal aastal kaotavad Euroopas liiklusõnnetustes elu 2100 ratturit ning 250 000 saavad vigastusi. “Droonid katavad halva nähtavuse või ligipääsetavusega alasid,” lausus César. Näiteks võib Rahvusvahelise 5G autoklubi (5GAA) andmetel tulevikus 5G tehnoloogia rakendamisega avariide risk väheneda 69%.

Märksõnad: , , ,

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.