Ajalugu: Kuidas SEAT kahe mootoriga ralliauto ehitas

Foto: SEAT

SEAT Ibiza nägi esmakordselt ilmavalgust 1984. aastal ning sellest sai koheselt koduturul müügihitt. Pisikese, ent stiilse luukpära müügiedule aitasid kaasa nii Porsche inseneride abil tehtud jõuülekanne, kuulsa Giorgetto Guigiaro Italdesigni kammitsetud välimus ning tuntud Saksa kerefirma Karmanni arendatud kereraam. Ibiza platvorm sobis ideaalselt ka mootorispordiks, mistõttu võeti mudel ka äsjaloodud SEAT Spordi numbrisse.

Kanda sooviti kinnitada esmalt rallimaailmas, ent tolleaegsete võimsate B-grupi masinatega võrdse kiiruse saavutamine oli äärmiselt aeganõudev ning kallis ettevõtmine. Abi saabus üllataval kombel mujalt: Ühel päeval saabusid SEAT Spordi ukselävele oma ideed esitlema kaks venda Serviate perest, kes olid oma garaažis valmistanud ühe vägagi unikaalse Ibiza ralliauto prototüübi.

Kuigi Ibiza 1,5 liitrine mootor oli ehitatud Porsche poolt, ei suutnud insenerid sealt tollal välja pigistada ei enamat kui 125 hobujõudu, millega Audi, Peugeot ja Lancia turbokoletiste vastu ilmselgelt astuda ei saanud. Nutikad mehed olid aga võtnud ette kaks eelnimetatud tuunitud mootorit ning paigaldanud need Ibiza mõlemate sildade kohale. Tulemuseks oli nelikveoline kahe mootoriga ralliauto, mille koguvõimsus tõusis 250 hobujõuni ning mille 1001 kilogrammine kaal tõstis masina konkurentsivõimeliseks.

Foto: SEAT

Ibiza Bimotoriks kutsutud projekt sai koheselt SEAT Spordi toetuse ning autot hakati 1987. aastal rakenduvate S-Grupi rallireeglite järgi täppisseadistama. Kahjuks kimbutasid kodukootud Ibizat mitmed probleemid, küll tekkis probleeme mootorite sünkroniseerimisega ning mööda ei saanud vaadata ka jahutusmuredest.

Arendustöö ning suured lootused said ränga hoobi 1986. aastal, kui Lancia rallisõitja Henri Toivonen koos oma kaardilugeja Sergio Crestoga Korsika rallil surma said. B-grupi autodega tehti seejärel lõpparve ning tee prügikasti leidsid ka S-grupi plaanid.

SEAT keeldus aga oma põnevat masinat maha kandmast ning kasutas autot kohalikel Hispaania meistrivõistlustel, suutes sealt veel välja pigistada võimsama 300 hobujõulise mootori ning töökindlama tehnika. Ehkki projekt jäeti katki 1988. aastal, läks Ibiza Bimotor ajalukku kui ühe kõige unikaalsema ning innovaatilisema masinana, mis firma eales tootnud on. Videot Ibiza Bimotorist saab näha siit:

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.