SEAT

Auto veresooned: tänapäeva linnamaasturis peitub üle kahe kilomeetri juhtmeid

Seat Ateca linnamaasturist leiab üle 2,2 kilomeetri juhtmeid ja kaableid. Fotod: SEAT.

Linnamaasturi sisse peitunud juhtmestikku võib võrrelda inimese veresoontega. Seat Ateca linnamaasturi sees on üle kahe kilomeetri juhtmeid, sarnaselt inimese kehas peituvate veenide, arterite ja kapillaaridega.

Auto veresooned, mida on kokku üle kahe tuhande meetri

Autode elektrivõrgustikest ei räägita kuigi palju, aga näiteks Ateca sarnaste mudelite sees üle 1350 kaabli, mis sirgelt laiali laotatuna ulatuvad üle 2200 meetri.

Kaablid hargnevad laiali üle 30 vooluringi, “mis tagavad pea iga sõiduki funktsiooni töökorra ja viivad energiat ühest kohast teise, täpselt nagu vere voolamine läbi organismi,” sõnas Seati insener Pedro Manoelles.

Enamik juhtmestikust asub sõiduki esiosas, armatuuri ja näidikuploki taga, kus üle 200 juhtme võivad moodustada üle 4 cm paksuseid keermeid.

Kogu juhtmestiku kaal? Veidi üle 40 kilogrammi.

“Elektri juhtimiseks kasutatakse enamasti vaske, kuid vase suure tiheduse tõttu oleme sunnitud seda optimaaselt kasutama, et sõiduki kaalu võimalikult väiksena hoida,” selgitab insener.

Sensorid ja kontrollüksused, mis juhivad auto funktsioone

Üle saja sensori ja kontrollüksuse toimivad üksteisega vastastikku sarnaselt inimese kehale. Sarnaselt inimaju saadetud impulssidele näiteks kätt liigutada, aktiveerib süsteem selliseid olulisi funktsioone nagu stabiilsuskontroll, automaatne parkimine, helisüsteem ja pimekoha kaamera.

Pimeala jälgiv radar aktiveerib küljepeeglis hoiatustule.

Kahekümnel inseneril kulub juhtmemajanduse ning sensorite ja kontrollüksuste andmeside korraldamiseks kokku kolm aastat. Töö käib koos disaineritega juba esialgsete jooniste valmimisest kuni auto tootmisesse minekuni.

“Elektrisüsteemi funktsionaalsuse ja disaini arvestamine on selle töö juures tõeline katsumus,” räägib insener.

Pilk ühe juhiabi kardinate taha

Auto elektrisüsteemi tööst saab aimu pimeala tuvastaja juhiabi näitel. Kui autojuht aktiveerib vasaku suunatule, liigub signaal sekundi murdosaga peamisest kontrollüksusest sõiduki tagaossa paigaldatud radaritesse.

Kui juhi pimealas on parajasti sõiduk, mida juht ei näe, märkavad seda radarid ning saadavad hoiatustule signaali juhipoolsesse tahavaatepeeglisse.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.