SEAT

CUPRA: kõik, mida SEATi sportbrändi kohta teadma pead

Fotod:CUPRA.

Just nagu selle jõuline kõla, annab nimi CUPRA parimal viisil mõista motoriseeritud Hispaania kuumaverelisusest. Tänasel päeval tunneme CUPRAt kui täiesti eraldiseisvat sportautosid tootvat brändi, ent vähestele teadmata ulatuvad kiirete hispaanlaste juured hoopis sügavamale.

CUPRA nimi tuleb sõnast “CupRacing” ning kõik CUPRA mudelid on oma nime saanud Hispaania linnade järgi, just nagu SEAT mudelid. 

Kuidas jõuti esimese CUPRA tootmiseni?

Kuigi Cupra nimi autodel on vaid mõnikümmend aastat vana, saame nende sportlike autode alguspunktiks pidada hoopis kaugemat aega. Aastal 1971. otsustas SEAT saata oma erisõidukite diviisi osalema ralliradadele, mispärast ehitati valmis esimene SEAT 1430 Especial 1800 ralliauto. 

Tollal Fiat 124 platvormil põhineva võistlussõiduki karjäär kestis kuni aastani 1983 ning innustatuna igakülgsetest kogemustest loodi kaks aastat hiljem firma ametlik sportbränd SEAT Sport. Esmaste projektidena hakkasid insenerid ümber ehitama uusi Ibiza 1,6-liitriste mootoritega luukpärasid, mida samuti peamiselt ralli tarbeks kasutati.

CUPRA juurte alguseks võib pidada just seda autot. Foto: (C) SEAT.

Aastatepikkuse töö kulminatsiooniks oli 1995. aastal loodud SEAT Ibiza GTi 16V Kitcar, mis kvalifitseerus edukalt osalema nimekas FIA 2-Litre World Rally Cup WRC kõrvalsarjas, kus võideti kolm järjestikust meistritiitlit. Edulugu kergitas SEATi kui autotootja mainet oluliselt ning lõi eeldused ka CUPRA brändi loomiseks.

Kõige esimene Leon Cupra on klassik ka tänapäeval

Inspireerimaks mitmeid rallifänne üle maailma, väljuski 1996. aastal Martorelli tehasest esimene SEAT Ibiza GTI CUPRA Sport. Pisike aga käre luukpära kasutas kaheliitrist 150-hobujõulist mootorit, mis lennutas Ibiza nullist sajani 7,6 sekundiga ning lubas tabada 215 km/h tippkiirust. 

Esimene Cupra! Foto: (C) SEAT.

Rallikogemusest tiivustatuna otsustas SEAT siseneda WRC sarja ning oma autospordi tausta veelgi süvendada. Selleks kasutati mudelit Cordoba, mis sai oma kaheaastase karjääri jooksul Toni Gardemeisteri ning Harri Rovanperä kätes kokku kolm poodiumikohta.

Aastal 2000 sisenes SEAT turule enda ilmselt kõige kuulsama mudeliga Leon CUPRA. Legendaarse Giugiario disainitud luukpärale pakuti nii 180 hj turbomootorit kui ka 204 hj kuuesilindrilist jõuallikat, mis muuhulgas paaritati ka nelikveoga.

Kollane värv oli mõnel juhul suisa müüginumbriks. Foto: (C) SEAT.

Tootmistsükli jooksul ilmusid veel mõningad põnevad eriversioonid: diiselmootoriga CUPRA TDI 150 ning kogu mudelirivi absoluutne lipulaev CUPRA R, mis kasutas Audi S3 pealt pärinevat 225-hobujõulist turbomootorit ning kiirendas nullist sajani vähem kui seitsme sekundiga.

Sõidugurmaanid said Leoni kõrval valida ka Cordoba CUPRA ja uuenenud Ibiza CUPRA vahel.

Tänavaautod olid seotud eduka ajalooga ringradadel

Tegu oli oma aja kohta tõsiselt nobeda autoga ning SEAT rakendas mudelit ka Euroopa turismiautode sarjades ning mitmetel ringrajavõistlustel. Vahepeal võeti mootorispordis kasutusele ka sedaankerega variant Toledo CUPRA, mis 2005. aastal WTCC meistritiitli haaras.

Aga see polnud ainus suursündmus, mis SEATi ridades tollal aset leidis. Samal aastal tutvustati maailmale ka Leoni teist ja veelgi teravamat põlvkonda, CUPRA versioonid järgnesid siiski kaks aastat hiljem.

Toledo Cupra. Foto: SEAT.

Aga need olid ootamist väärt, sest tavamudeliga võrreldes olid CUPRAd madalamad, agressiivsema välimusega, suuremate piduritega ning veelgi võimsamad. Sarnaselt oma eelkäijatele noppisid ka nende võidusõidumasinad turismiautode meistrivõistlustel järjest tiitleid.

Traditsiooniliselt kulmineerus teise põlve Leon CUPRA tootmine võimsa R mudeliga, millel 265 hobujõudu ning 250 km/h tippkiirust. Tulist hispaania verd oli seal küllaga!

Leon Cupra R. Foto: (C) SEAT.

Leonide vahel oli veel märkimisväärne eriline neljanda põlve Ibiza CUPRA, mille mootoriruumist võis leida unikaalse 1,4-liitrise kaksiklaadimisega mootori. See tähendab, et pisikest jõuallikat toitsid nii turbolaadur kui ka ülelaadur. Ibiza CUPRA kõrvale valmistati veel huvitav “Bocanegra” variant, mis seisnes 70ndate SEATi ralliautodest inspireerituna esistange mustaks värvimises.

Nürburgringi rekordid ning uue brändi loomine

Viimaks jõuamegi CUPRA ajalooraamatus kolmanda põlve SEAT Leonini, mida toodeti aastatel 2012–2020 ning mille näol on tegu firma kõige edukama sõidukiga, mida müüdud suisa üle miljoni eksemplari.

Kuumad Leonid järgnesid kiirelt. Esmalt 280 hobujõuga luukpära, mis suutis 2014. aastal esimese kuumpärana maailmas tabada Nürburgring Nordschleifel 7:58-minutilist aega, mis tõstis auto tollal vaieldamatuks klassiliidriks. Varasemalt oli alla 8-minutiline aeg Nürburgringil vaid puhtatõuliste sportautode territoorium.

Universaalkerega Leon Cupra ST. Foto: (C) SEAT.

SEAT valmistas saavutusest tiivustatuna isegi Ring Machine eriversiooni, mis sai kangemad Brembo pidurid, Michelin Pilot Sport 2 rehvid ja edevad oranžid 19” valuveljed koos kere põneva värvilahendusega.

Peatselt saabus ka universaalkerega ST ning 300 hobujõuga nelikveolised R versioonid, mis sööstsid sajani vähem kui viie sekundiga. Pole just paha viis 1500 liitrit kaupa poest koju toimetada!

Kuid tasub teada, et tegu oli SEATi viimase CUPRAga enne, kui sportbränd täiesti eraldiseisva firmana oma teekonda alustas. 

2018. aastal näidati maailmale esmakordselt kiirmaasturit CUPRA Ateca, millest sai uue brändi esimene sõiduk. Leon CUPRA R tehnikat kasutav linnamaastur kombineerib endas ülima igapäevase praktilisuse ja atleetlikkuse — kes ütles, et linnamaasturid igavad peavad olema?

CUPRA el-Born. Foto: (C) CUPRA.

Äsja alustasid oma võidukäiku ka ringradadele loodud CUPRA Leon TCR võistlusautod ning eriti märkimisväärne on ettevõtte loodud elektriline ringrajamasin CUPRA e-Racer, millel võimsust pöörased 680 hobujõudu.

Tänavatel saame peatselt näha aga CUPRA nägemust uue põlvkonna Leonidest ning sportmaastureid Formentor ja Tavascan. Elektrilist tulevikku sümboliseerib mudel el-Born. Hispaania veri vemmeldab ning sõidusõpradel on, mida oodata!

Märksõnad: , , , , , ,
Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.