SEAT

Kerged ja väledad: SEATi sportkupeed ning luukpärad läbi aegade

Fotod:SEAT.

Kui rääkida kiirest SEAT-ist, siis tuleb jutuks muidugi CUPRA. Peale võimsate turbomootorite ning peadpööritava kiirenduse on sportlikkusel on aga muid külgi ka.

Kergus ning nõtkus on elemendid, millest tuleks sõidunirvaana saavutamisel kindlasti rohkem kinni pidada. SEATi enda ajaloost on teada ka mõningad näited, mis neid põhimõtteid hästi ilmestavad.

SEAT 850 Coupe

1966. aastal oli autotootmine ning liiklustiheduse tõus Hispaania teedel tõsiselt rokkimas. SEATi toonane populaarseim mudel 600 oli argipäevane nähtus ning kellel oli isu pisut stiilsema sõiduki järgi, valis omale mudeli 850.

Aga kui ka sellest ei piisanud ning adrenaliin voolas veres, siis võis 105 000 pesta olemasolul salongist koju sõita 850 kupeega. Tegu oli tagamootoriga ning tagaveolise autoga, mis tootis 6200 p/min 47-52 hobujõudu (vastavalt mudeliaastale) ning suutis tabada 140 km/h tippkiirust. Seda ei tundu tänapäeva kontekstis tõesti palju, ent auto kaalus vaid sulgkerged 720 kilogrammi!

SEAT 1200 Sport

1975. aastal avatud SEAT Techincal Centre arenduskeskus tuli samal aastal lagedale ka oma esimese sportliku luukpäraga 1200 Sport.

Maineka Itaalia disaineri Aldo Sessano poolt disainitud luukpära oli terava välimusega, erksate toonidega ning kandis endas 1,2-liitrist 67hj mootorit, mis paaritati mõnusa manuaalkastiga.

Mõned aastad hiljem tehti masinale mudeliuuendus ning mootori võimsust tõsteti 77 hobujõuni. Praeguste kiirete Cupra luukpärade kaugeks esiisaks võib lugeda just seda autot. Tänu oma mustale esistangele sai auto hüüdnime “Bocanegra”.

SEAT Fura Cono

Luukpära 127 oli populaarne ning 1981. muudeti auto nimi Furaks. Ei möödunud aastatki, kui insenerid sellega midagi väga põnevat tegid. Furale anti agressiivsem, madalam ja laiem välimus koos lisatulede ning kahetoonilise värvikombinatsiooniga.

Seni kõige edevama välimusega SEATi sportauto pidas kinni rangetest kaalulangetusega seotud nõuetes, olles vaid 760 kilogrammi kergune. Jõunumbrid jäid 75 hobujõu kanti ning käigukastiks oli tollal veel haruldasevõitu 5-käiguline manuaal.

Juhid hindasid Fura Conot kui kärmet, lihtsasti kontrollitavat ning kurvides stabiilset. Auto tegi ka väga meeldivad ja sportlikke hääli.

SEAT Ibiza iX ja GTI

Ibiza luukpära märkis SEATi jõudmist maailma tippbrändide hulka ning ka moodsa autotööstuse tavadega kaasa tulemist. Kasutades Giugiario disaini, Porsche teadmisi ning Karmanni keretehnikat, loodi peaaegu et ideaalne luukpära.

Muidugi valmis peatselt ka sportversioon GTi, ent enne seda tehti katsetusi mudeliga iX. I-täht tähendas 1,5-liitrisele 100 hj mootorile antud sissepritset ning X uudset pidurisüsteemi, mis oli autole paigaldatud X-kujuliselt.

Ohutus ning kindlus käisid Ibiza iX puhul käsikäes sõidurõõmu ning lõbuga. Nagu ka oma eelkäijad, sai ka Ibiza laiemad tiivad, küljeseelikud ning mustad disainielemendid.

Esimesele Ibizale järgnenud teine põlvkond oli veelgi populaarsem ning tehniliselt pädevam, olles tugevalt autospordientusiastide seas au sees ka täna. Ibiza GTi pakkus kaheliitrist sissepritsega mootorit, mis tootis 150 hobujõudu, auto ise kaalus vaid 1010 kilogrammi.

Head sõiduomadused ning suured müüginumbrid ajendasid SEATi viimaks osalema autoralli maailmameistrivõistlustel, millest saadud kogemus lõpuks CUPRA-le aluse pani.

SEAT Ibiza FR

FR on nimetus, mis antakse tänapäeval SEATi sportlikele autodele, mis jäävad tavamudelite ning Cupra vahele. Eelnevate sõidukite printsiipe silmas pidades on kõige paremaks moodsaks näiteks Ibiza kolmanda põlvkonna FR-mudel.

Kuigi tegu pole enam niivõrd kerge autoga, on särtsakad turbomootorid, teravam välimus, jäigem sportveermik ning madalam kliirens piisavad selle kompromissi täitmiseks.

Ja kõige parem osa selle juures? Autos on kõik moodsad mugavused, alates kliimaseadmetest kuni infosüsteemide ning väikese luukpära kohta suure mahutavuseni.

Märksõnad: , , , ,
Oled sa GEENIUS, RIKAS või PRO? Vali sobiv tellimus siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.