Kuidas superarvutiga autode aerodünaamikat parandatakse?

Fotod: Seat.

Kas teadsid, et Seati sõidukite aerodünaamika parandamiseks kasutatakse Hispaania võimsaimat – Euroopa mõistes 7. kohal – superarvutit? Just Barcelona Supercomputing Centeris (BSC) asuv MareNostrum 4 oma 165 888 protsessoriga aitab Seatil autosid võimalikult aerodünaamiliseks muuta.

Superarvutiga tehtud simulatsioonid asendavad traditsioonilisi meetodeid

Kataloonia Ülikooli territooriumil olev superarvuti kaalub 78 000 kilo ja asub täpsemalt kunagises kabelis, kus keskmine temperatuur on 24 kraadi ja suhteline õhuniiskus 36%. Superarvutit kasutavad oma projektides sajad teadlased.

Üheks neist on Oriol Lehmkuhl, BSC teadlane. “Oma valdkonnas uurin õhusõidukite põlemiskambreid ja teostan tuulegeneraatorite simulatsioone ning nüüd, koostöös Seatiga, uurin rattarummu geomeetria mõju sõidukite aerodünaamikale,” selgitas ta.

165 888 protsessorit, 78 000 kilo, 13,7 petaflopi.

Auto aerodünaamika parandamine tähendab lihtsalt öeldes selle õhutakistuse vähendamist. Tulemuseks on sõidukid, mis on turvalisemad ja ökonoomsemad, madalama kütusekulu ja CO2 heidetega. Analüüsi olulisimad osad on sõiduki esi- ja tagaosa, alusvanker ning rehvid ja rattad. Kuni praeguseni kasutati aerodünaamika parandamiseks elusuuruses savimudeleid ja tuuletunneli simulatsioone.

Veelgi võimsamad arvutid pakuvad aerodünaamika vallas uusi võimalusi

Selle lähenemise miinuseks oli aga asjaolu, et tuuletunneliga töötamine on kallis ning savimudelid lagunevad ja neile on vaja pidevaid muudatusi teha. MareNostrum 4 abil on võimalik analüüsi veelgi enam parameetrid lisada ning näha, kuidas õhk liikuva ratta velgede sees käitub. Peamine eesmärk on pidevalt simulatsiooni ja reaalsuse vahet vähendada.

Säärase võimsusega superarvuti eeliseks on ka kiirus. Ratta geomeetria jagatakse eraldi punktideks ning iga punkti analüüsivad korraga hulk protsessoreid paralleelselt. Kui neid kõiki individuaalselt analüüsida, kuluks selleks kuid.

Hispaania kõige võimsam ja Euroopa arvestuses seitsmes kõige võimsam arvuti aitab Seati sõidukite aerodünaamikat parandada.

Superarvuti simulatisoonide kasutamine avab aerodünaamika uurimises uusi uksi. Tulevikus võib olla võimalik kõike korraga simulatsiooni kaasata: õhuvoolu, sõiduki struktuuri, mootori tööd ja isegi inimest, kes sõidukis istub. “Hetkel me seda veel teha ei saa, kuid 15 aasta pärast on see 1000 korda võimsamate arvutitega võimalik. Me kujutame seda juba täna ette,” ütles Dr. Lehmkuhl.

Hetkel on Barcelona Supercomputing Center kandidaadiks uuele superarvutile – MareNostrum 5, mis suurendaks praeguse arvuti võimsust üle 20 korra.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.