Kuidas toota autosid nii, et see keskkonda vähem saastaks?

Kliimamuutuste vastu võitlemises on oluline roll ka autotööstusel, kus tootjad peavad leidma mooduseid keskkonnale kahjulike praktikate vähendamiseks ja jätkusuutlikuma tootmise poole liikuma. Näiteks Seat on Martorelli tehase keskkonnamõju vähendanud 34% alates aastast 2010.

Maa: saastet vähendav asfalt.

Seati tehnikakeskuses kasutatav asfalt vähendab saastamist. Seda kutsutakse fotokatalüütiliseks asfaldiks, mida valmistatakse tsemendiblokkide ja titaan dioksiidist. Selle elemendi huvitavaks omaduseks on asjaolu, et kokkupuutel saasteainete, valguse ja hapnikuga, vallandub keemiline reaktsioon, mis lagundab saasteained õhku, muutes need nitraadiks, mis lahustuvad vees.

Hetkel on Seatil 4000 ruutmeetrit fotokatalüütilist kõnniteed, mis vähendab õhusaastet 40%. Firma uurib juba võimalusi katta kogu Martorelli ärikompleks ehk 26 000 ruutmeetrit sellise materjaliga.

Õhk: jätkusuutlikud korstnad.

Aastane sääst 11.7 GWh maagaasi tarbimiselt – võrdne umbes 2400 Hispaania majapidamisega iga aasta. Just sellisel määral on Seatis vähendatud energiatarbimist tänu uuele seadmele, mis taastab energiat tehase kuivatusahjudelt. Korstnatesse tõusev kuum õhk soojendab veeringlust, mida kasutatakse hiljem autode värviprotsessides.

Selle initsiatiivi tõttu välditakse aastas 2400 tonni CO2 atmosfääri jõudmist, mis on võrdne umbes 2200 lennuga Madridist New Yorki.

Vesi: värviookean.

Värvikojas viiakse läbi töid, kuhu kulub kahtlusteta kõige rohkem vett, isegi poole üle kogu tehase veekulust. Autokerede pinnatöötlus, pesukabiinid ja lõplikud värvikabiinid on kõik kohad ja protsessid, mis vajavad palju vett, kuid just siin töökojas nähakse vaeva, et seda väärtuslikku ressurssi kokku hoida.

Kui autosid värvitakse, läheb osa värvist kaduma. See kogutakse töötlemisvanni, kuhu lisatakse vajalikud keemilised ained, et värvi veest eraldada. Sedasi taaskasutatakse muidu kaotsi minevat ressurssi suletud ringis.

Teine veekulukas protsess on vihmatest, kus kõikide sõidukite veekindlust testitakse neile kuue minuti jooksul vett kallates. Täpsemalt 150 liitrit vett iga sõiduki ruutmeetri kohta. Ka siin taaskasutatakse kogu veehulk, suunates see kõigepealt töötlemisse ning seejärel tagasi testi.

Tuli: päike kui energiaallikas.

Aastaid arvasid inimesed, et päike on tulekera. See müüt on muidugi ümber lükatud, kuid õnneks säilib päikese energiapotentsiaal. Heaks näiteks on Seat al Sol – Euroopa autotööstuse suurim päikeseelektrijaam. Tehase töökodade katustel on kokku 53 000 päikesepaneeli, kattes kokku 276 000 ruutmeetrit ehk umbes 40 jalgpalliväljaku-suuruse ala ja tootes aastas üle 17 miljoni kWh ilma ühegi heitgaasita.

Sedasi hoitakse aastas kokku 4250 tonni CO2 ehk umbes selline kogus, mille atmosfäärist eemaldamiseks läheks vaja 700 000 puud. Samuti on Seat tehastes asendanud traditsioonilised pirnid efektiivsemate LED pirnidega. Sedasi hoitakse aastas kokku 1000 majapidamise jagu energiat.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.