SEAT

Kümme olulist reeglit, mis tagavad lapsele autos ohutu sõidu

Fotod: Seat.

Kaks last kolmest ei istu autoga sõites õigesti või turvaliselt. Selline on Briti organisatsiooni Child Seat Safety statistika. Küsimus ei ole ainult lapseistme kasutamises, kuid ka teistes vigades, mida autojuhid lapsi sõidutades teevad.

Näiteks näitab sama uuring, et enamikes juhtudes ei kasutata laste või turvatooli kinnitamiseks õiget süsteemi. Hispaania maanteeameti andmetel võib turvasüsteemide õige ja vale kasutamise vahe tähendada hukkumise riski vähenemist 75% võrra ja vigastuste riski vähenemist 90% võrra.

Reeglid, mida järgida

1. Lapsi autoga sõidutades tuleb kasutada nende eale ja kaalule sobivat turvatooli. Ainult vanusest ei piisa turvatooli üle otsustamiseks, pigem on olulisem lapse kaal ja pikkus. Seati ohutusosakonna juhi Javier Luzóni sõnul on õige kategooria turvatooli kasutamine üliolulise tähtsusega, kuna iga turvatooli disain on loodud vastavalt lapse kehaehitusele.

Samuti tasub kaaluda kasutatud turvatoolide kasutamist, kuna materjalid võivad pika aja peale kuluda ning ei pruugi enam piisavat kaitset pakkuda. Kindlasti tuleb peale õnnetust kõik turvatoolid asendada.

2. Lapsed peaksid alati tagaistmel sõitma. “See on kindlasti kõige ohutum koht reisimiseks ja seega koht, kus lapsed peaksid istuma,” selgitab Javier. Kuigi ka eesmise kaasreisija iste on lapse turvasüsteemiga varustatud, soovitatakse seda vaid eriolukordades kasutada. Näiteks kui tagumised istmed on juba laste poolt hõivatud. Sel juhul tuleb aga kaasreisija turvapadi välja lülitada.

3. Kinnita turvatool õigesti. Selleks tuleb hoolikalt turvatooli paigaldusjuhendit lugeda ja kontrollida, et tool enne igat sõitu õigesti kinnitatud oleks. Kõige lihtsam ja mugavam meetod selleks on Isofix. Kui iste vajab paigaldamist turvavööga, tuleb kindlaks teha, et rihm läheb läbi õigete silmuste, nagu juhendis kirjas.

4. Pinguta turvatooli rihmad üle. Tihtipeale on nn rakmete rihmad piisavalt lõdvad, nii et laps saab oma käed vabastada. See tekitab aga avarii korral väga suure riski tõsisteks tagajärgedeks, mistõttu on oluline, et rihmad oleksid pingutatud ja keha ligi. Rihmasid saab testida neid kokku pigistades: kui see on võimalik, tuleks rihma veel pingutada.

5. Laps vaadaku taha. “Eesmise kokkupõrke puhul ei suuda väikelapse kael pea raskust kanda, kui see peaks ettepoole paiskuma,” selgitas Javier. Seetõttu on Group 0 ja 0+ istmed loodud ainult näoga tahapoole kasutamiseks. Laps peab sõites tahapoole vaatama vähemalt kuni 15. elukuuni ja võib sellisesse asendisse jääda kuni 105 cm pikkuseks kasvamiseni.

6. Ei mingeid erandeid. Kõige enam ohtlikku käitumist on mõõdetud just kooli- ja koduteel. Hispaania autoklubi andmetel tunnistavad 37% juhtidest, et on ühel või teisel korral lapsi ilma turvatoolita sõidutanud. Teised lubavad jällegi lastel end ise kinni panna, kontrollimata, kas seda tehti õigesti.

7. Üleriided ja seljakott tuleb seljast võtta. Paljude lühikeste sõitude ajaks on lapsed turvatoolis üleriietega, näiteks jope või kombinesooniga. Mõnel võib isegi seljakott selga jääda. See aga ei lase turvatooli rihmadel lapse keha ümber olla ning võib kogu turvasüsteemi efektiivsust häirida. Isegi kui tegu on lühikese sõiduga, tuleks meeles pidada, et turvalisus on prioriteet alates majast välja astumisest.

8. Suured asjad käivad pagasiruumi. Toidukotid ja pagas muutuvad avarii korral viskekehadeks, mis on ohtlikud kõikidele reisijatele. Seetõttu tuleks üleliigsed asjad alati pagasiruumi paigutada.

9. Ole eeskujuks. Ohutu sõitmise põhimõtete õpetamisel on väga oluline oma sõnade järgi ka ise käituda. Turvavöösid peavad kandma kõik reisijad ja lapsed imiteerivad pigem oma vanemate käitumist kui õpetusi, sest teod on valjemad kui sõnad.

10. Õnnetuse korral: Kui vähegi võimalik, tuleks lapsed autost eemaldada koos turvatooliga. Kätel kandmist tuleks vältida kui vähegi võimalik (va vahetu ohu korral), kuna see võib nende tervise veelgi enam ohtu seada.

Märksõnad: , , ,

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.