Mida õpitakse elektrilise võistlusautoga lumes sõitmisest?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Fotod: SEAT.

Iga päevaga jõuab üha lähemale Cupra e-Raceri debüüt. See on esimene 100% elektriline touring võistlusauto maailmas, mis osaleb ka uues ETCR võistlussarjas.

Praegu töötab brändi võistlusmeeskond ilma pausideta selle nimel, et e-Racerit erinevates testides ja olukordades proovile panna. Tänavu talvel panid juht Jordi Gené ja insener Xavi Serra oma meeskonnaga e-Raceri Andorra jäistel nõlvadel tõsiselt proovile.

Kas sõiduki kohandamine madalate temperatuuride jaoks oli väljakutse?

Jordi Gené: Tegelikult oli see väga lihtne. Elektriautodega ongi kõige olulisem koht temperatuuri juhtimine. Nõuame mootorilt palju võimsust, kuid kuumaks läheb hoopis aku, mitte mootor. Kuna töötasime väga külmades oludes, pakkusid madalad temperatuurid akule rohkem kui piisavat jahutust.

Xavi Serra: Üks suurimad väljakutseid on laadimisaegade majandamine, sest e-Raceril on 450-kilone aku, mis võrdub 9000 korraga ühendatud telefoniakuga. Energiaallikas koosneb kokku 23st paneelist, igaühel 264 elementi ehk patareid.

Kui patareid tühjaks lähevad, peame ootama, et need laadimise jaoks maha jahtuvad. Tänu külmale oli kogu see protsess palju kiirem.

Mis modifikatsioone e-Racerile nende oludega kohanemise jaoks tehti?

Xavi Serra: Cupra e-Raceri loomulik keskkond on asfaltrada ja meie pidime selle kohandama lume jaoks. Auto vajas suuremat kõrgust maapinnast, kuna sõidupind oli niivõrd erinev.

Praegusel juhul tõstsime sõidukit 20mm võrra ja tulemus oli jahmatav. Kogusime palju huvitavat informatsiooni, mida saab sõiduki paranduste jaoks kasutada, arvestades ka seda, et see on asfaldi jaoks loodud.

Kas rehvi haardes oli vahe?

Jordi Gené: Vahe on üüratu ja sa tunned seda kohe. Peale auto tõstmise pidime ka rehvid ära vahetama, et neil külmunud pindadel haaret oleks. Me ei saanud kasutada asfaldil võistlemise jaoks mõeldud slicke. Panime igale rattale umbes 420 naela ja auto sõitis täiuslikult.

Millised väljakutsed lumes sõitmisega veel kaasneb?

Xavi Serra: Madalate temperatuuride tõttu kogunes auto põhjale palju lund ja jäätus seal ära. Sõidupind oli 10 cm paks, lihtsalt jää õhukese lumekihiga. Igal pärastlõunal pidime laadimise ajal auto alt jääd eemaldama, et sõiduki kaalu vähendada.

Kuidas te auto võimekust peale seda testi kirjeldaksite?

Xavi Serra: Meile avaldas sügavat muljet see, kui hästi auto kohanes. Tõeline saavutus. Kuigi disainisime selle asfaldi jaoks, õppisime, et e-Racer suudab kohaneda kõikide katsumustega. See polnud kunagi lumes sõitmiseks mõeldud, kuid sai sellega hästi hakkama.

Jordi Gené: Sellist tüüpi test on e-Raceri arendamise jaoks väga oluline. Elektriseerimine liigub välkkiirusel. Oleme projekti kallal juba aasta töötanud ning muutnud palju, mida varem teadsime, kuid saame auto kallal töötades ikkagi pidevalt uusi asju teada.

E-Raceri võimekus üllatas meid heas mõttes, kuna seda oli korraga lihtne juhtida ja lõbus ka. Ekstreemsetes situatsioonides süsteemide nagu veojõukontrolli testimine annab meile palju kasulikku informatsiooni, mida saame edaspidi ära kasutada.

Kas olete uueks võistlussarjaks valmis?

Xavi Serra: See sõiduk tekitab palju energiat ja me töötame selle nimel, et seda kõige efektiivsemalt ära kasutada ja parimaid rajaaegu saada. Eesmärk on olla kiireim ja esimene, kes 2020. aastal ETCR sarjas finišijoone ületab. Tahame demonstreerida, et Cupra e-Racer on puhtas ja keskkonnasäästlikus võidusõidus tõsine tegija.

Märksõnad: , , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.