Mis on ühist raamatuköitjal ja autodisaineril?

Fotod: Seat.

Esmapilgul ei ole auto disainimisel ja raamatu köitmisel midagi ühist. Kuid uut autot luues tekib siiski hetki, mil tehnoloogia peab andma teed käsitööle, kääridele ja õmblusmasinatele.

Just siin võibki leida ühiseid jooni kahe esmapilgul täiesti erineva asja vahel. Hoolimata selles, et üks kaalub üle tonni ja teine veidi alla poole kilo.

Kõik algab paberitükiga, mida kasutatakse, et panna kirja esialgseid ideid või joonistada pilte. Auto disainimine saab alguse tosinatest käsitsi sirgeldatud joonistest, millel on näha isegi liikumist.

Paber on alguspunktiks ka Relligats Olivé käsitööliste koja raamatuköitja Geòrgia Olivé jaoks, kelle sõnul on tema tegevus “justkui midagi maagilist; see on raamatusse uue elu toomine.”

Nahk on polsterduse jaoks üks kõige väärtuslikumaid materjale. “Eelistan seda, sest see on naturaalne,” ütles Seati rätseb Nick Allen. “Pean igat tükki katsuma, et selle kvaliteedist aimu saada ning teada, kuidas see õmblusmasina nõela all käitub,” lisas ta.

Geòrgia Olivé’il on oma töökojas raamatukatete jaoks üle 80 rulli erinevat riiet. Ka tema nõustub, et nahk on oma lõhna ja tunnetuse pärast kvaliteetse tulemuse jaoks parim valik.

Õmbluseid tehakse erinevate osa köitmiseks masinaga, kuid raamatuköitjad peavad taastama ka sajanditevanuseid teoseid, mis on sedavõrd delikaatsed, et neid saab ainult käsitsi õmmelda. “Nendega tuleb eriti ettevaatlik olla, et paber ei rebeneks,” sõnas Geòrgia.

Raamatu jaoks kulub meeter niiti, auto jaoks aga kilomeeter. Seati töökojas on 250-l rullil üle 100 erinevat värvi niiti. Roolide õmblemiseks läheb tarvis kõverat nõela ning õmblused jäävad selgelt nähtavale.

Värvi, täpse tooni valimine, mis sinu loodu isiksust edasi peaks andma, ei ole sugugi lihtne. Uue auto puhul kulub soovitud tooni saavutamiseks üle 1000 liitri värvi. “Ühest värvist tehakse 100 variatsiooni, segades kokku 50 erinevat pigmenti ja metallosakest, et näha, mis kõige parem välja näeb,” selgitas Seati värviosakonnas Carol Gómez.

Raamatukatte jaoks sobiva värvi valimiseks on vaja teada, millest raamat räägib. Kastanpruuni ja kuldset tooni tähed võivad sobida klassikalisele kirjandusteosele, samas kui eredad toonid kuuluvad kergema lugemise juurde. Rohelise varjundid sobivad loodusteemalistele tekstidele ning sinakad meretoonid… saate aru küll.

Tolm ja pisikesed osakesed on mõlema oskustöö tegijate jaoks ühised vaenlased. Pisikesed täpid võivad kogu loova protsessi rikkuda. Autosid värvitakse temperatuurivahemikus 21 kuni 25 kraadi. Värvikambrite ventilatsioonisüsteem sarnaneb operatsiooniruumi omale, et vältida tolmuosakeste sattumist seitsmele värvikihile.

Raamatu taastamiseks kulutab Geòrgia esmalt tunde seda harjakesega õrnade liigutustega tolmust puhastades, lehekülg-lehekülje haaval. Ventilatsioon ja kuivamine on ka siin võtmefaktorid, eriti peale esimeste ja viimaste tühjadele lehekülgede liimimist, et neid köitmiskangaga siduda.

Kaks ala, kolm ühist väärtust

Kannatlikkus: erineva paksuse või vanusega paber või kangas vajab eraldi aega. “Sa ei saa raamatuga kiirustada,” ütles Geòrgia. Ka Seati rätsepa Nick Alleni moto on “ära kiirusta”. Vahet pole, kaua raamatu köitmine või auto polsterduse disainimine aega võtab; tähtis on see, et lõpptulemus oleks täiuslik.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.