Pilk ajalukku: kuidas Hispaania rattad alla sai?

Fotod: Seat.

Esimene sõiduauto registreeriti Hispaanias 113 aastat tagasi Vitoria linnas. Sümboolselt võib öelda, et sellest sai alguse riigi mobiilsuse ja transpordi võidukäik, kuid tegelikkuses oli näiteks 1917. aastal Barcelonas kaks korda rohkem jalgrattaid kui autosid – 2997 vs 1357.

Seat aitas terve rahva ratastele panna

Tõeline sõiduautode buum sai alguse 20ndatel, kui sõidukite registreerimised jõudsid 30 000 ühikuni aastas. Järgmine suurem samm riigi autoajaloos tuli juba Seatilt – 1953. aastal asutatud autotootja rolli on ajaloos selgelt näha.

Aastatel 1955 kuni 1959 registreeriti kokku seitse korda rohkem autosid (136 504) kui eelneval viiel aastal kokku (19 586). Võtmeosa mängis autode populariseerimisel kindlasti Seat 600, mis aitas sõiduauto omamist ka tavakodanike seas levinumaks teha.

Sada aastat tagasi võis Hispaania tänavatel kohata peamiselt selliseid “autosid”.

1957. kuni 1973. aastani toodetud mudel aitas lihtsalt öeldes rahva ratastele panna. Näiteks 1964. aastal registreeriti ligi 300 000 uut sõiduautot, suuresti tänu väiksele Seat 600-le.

30 liitrit sajale versus tänapäeva ökoliikurid

Kuid ükski neist arvudest ei tule ligilähedalegi tänapäeva trendidele: ainuüksi möödunud aastal registreeriti Hispaanias üle 1,3 miljoni auto. Samuti ei anna sajanditaguseid autosid tänapäevastega võrreldagi.

Eelmise sajandi algusaegade masinad võtsid keskmiselt 30 liitrit kütust saja kilomeetri kohta, samas kui 95-hobujõulise 1,0 TSI Seat Ibiza kütusekulu jääb 4,6-liitri juurde ja seda on võimalik tankida kokku 11 500 Hispaania tanklas.

Autod ja linnad on ajaga radikaalselt arenenud.

Ning sisepõlemismootorite kõrval on praegu olemas gaasi või elektri pealt sõitvad mootorid ja masinad. Juba 2021. aasta algusest on Seati mudelivalikus kuni kuus elektrilist või pistikhübriidset mudelit.

Ühest ülekäigurajast 36 000 foori ja 5G lahendusteni

Koos autodega on arenenud ka linnad ja teed. Sada aastat tagasi oli Barcelona üks suurim ja tuntumaid tänavaid – Avenida Diagonal – vaid poritee, mida kasutasid autode asemel peamiselt hobuvankrid. Täna sõidavad tänaval päevas 85 000 autot – liiklusvool on praktiliselt samasugune igal kellaajal.

Lisaks autodele on Barcelona täis ka teisi liiklusvahendeid jalgratastest elektriliste tõukeratasteni – hinnanguliselt on Hispaania tänavatel praegu üle 26 000 elektrilise tõukeratta, nagu näiteks Seat eXS KickScooter.

Hispaania esimene valgusfoor paigaldati Madridi aastal 1926. Sama seadeldis jõudis kolm aastat hiljem ka Barcelonasse, kuhu loodi ka linna esimene jalakäijatele mõeldud ülekäigurada. Muudatus oli nii revolutsiooniline, et esimese paari aasta vältel pidi ristmikul liiklust juhtima ka politseinik ning linnavalitsus vahendas pressi kaudu esimeste kuude jooksul õpetusi, kuidas selline leiutis toimib.

Täna on Barcelonas üle 36 000 valgusfoori ja üle 11 000 ülekäiguraja ning tulevikus terendab 5G tehnoloogia, mis võimaldab ühendada taristu sõidukitega. Näiteks testib Seat 5G Connected autot, mis linna infrastruktuuriga ühenduses olles aitab juhil võimalikke ohte ennetada.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.