SEAT

Põnev ülevaade: SEATi lipulaevad 60aastase perioodi vältel

Foto: SEAT.

SEATi algusaastatel mõistsid tolleaegsed autofanaatikud suurepäraselt, milliseid autosid üritas 1963. aastal ilmunud SEAT 1500 jäljendada — silmatorkavad lihvitud nurgad kerel, uhked kroomitud liistud ja valge äärega rehvid. 

60 aastat hiljem näitab SEAT oma suurimat sõidukit Tarracot, mis järgib SEAT 1500-le mõnevõrra sarnast kujundust ja elegantsust, seda küll mitte sedaani, vaid maasturi kerel. 

SEAT 1500: ruumikas pereauto, millel on stiili

SEAT 1500 polnud mingi tavaline auto, mida kõik endale lubada võisid. Ajakirjandus iseloomustas seda kui “autojuhiga auto”, mis on väärt poliitikuid, ettevõtte juhte ja jõukaid inimesi. 1500sse oli pandud kogu luksus ja võetud kasutusele kõik funktsioonid, millest üks autoomanik võiks unistada.

Muidugi oli SEAT 1500 ideaalne sõiduk ka suurtele peredele — avar, mugav, tohutu pagasiruumiga ja kuue istekohaga. Samuti oli see taksojuhtide ja teiste ametiteenuste lemmikmudel.

Nagu juba nimi 1500 ütleb, oli sõidukil 1481 cm3 mootor, mis tootis kuni 53 kW. Mugavast automaatkäigukastist pidi suu puhtaks pühkima ning leppima 4-käigulise manuaaliga. 

Kuuekümnendate lõpus hakkas SEAT samale mudelile pakkuma oma esimest diiselmootorit, millel mahtu oli 1,8 liitrit ja võimsust 34 kilovatti. Selle järgi sai sõiduk endale nimeks SEAT 1800 Diesel.  

1500 populaarsusele aitasid kaasa ka mugavusdetailid, mis tõmbasid omas ajas palju tähelepanu: külgsuunas reguleeritavad päikesesirmid, kaasreisija päikesesirmile kinnitatud peegel, lukustatav kindalaegas, tagumistele reisijatele mõeldud lugemistuled, keskmised käetoed tagaistmetel jms.

SEAT 132: ajakohane ja veelgi mugavam

SEAT 132 näitas võrreldes 1500-ga märkimisväärset edasiminekut ja oli selle ajaga paremini kohandatud — lühem, kergem ja tunduvalt aerodünaamilisem. Kui SEAT 1500 tippkiiruseks oli 130 km/h, siis mudel 132 võttis oma 1,8-liitrise bensiinimootoriga välja 170 km/h. 

1978. aastal ilmunud diiselversioon 2200 oli kohalikul turul väärtuselt teine auto ning ühtlasi ka kõige töökindlama mootoriga terves Hispaanias.

Mugavus oli üks SEAT 132 võtmesõnasid. Alustuseks rõhutas meedia, et 132 istmed on kordades mugavamad kui 1500 omad. Need olid laiad ning polsterdatud atraktiivse ja paksu kangaga. 

Tagaosas jagus ilusti ruumi kolmele inimesele ning ka jalaruumi oli rohkelt. Laes lugemistuled ja käepidemed ning ustel isegi käetoed — kõik need rõhusid luksusele, muidugi tolle aja mõistes. Varustus oli rikkalik, kuid välimuselt natuke tagasihoidlikum ja rahulikum.

SEAT Exeo: suurejooneline tagasitulek

1980. aastal, kui SEAT 132 tootmine oli lõpetatud, otsustas Hispaania autotootja uhkematest ja kallimatest sõidukitest loobuda. Seda kuni aastani 2008, mil SEAT nägi, et tagasitulekuks on ideaalne võimalus. 

Pikimootoriga paigutust jätkatakse, kuid seekord on mootorite ja käigukastide valik palju laiem. Kokku tõi SEAT turule kolm bensiinimootorit (võimsustega 75, 110 ja 147 kW) ning kolm diiselmootorit (võimsustega 88, 105 ja 125 kW). 

2009. aastal toodi välja universaalkerega SEAT Exeo, nimeks Exeo ST. Sellest hetkest saadik on need kaks tähte olnud suur osa Ibiza ja Leoni mudelivalikust.  

2010. aastal laiendati mootorivalikut veelgi. Juurde tuli kaks 1,8-liitrist bensiinimootorit (88 kW ja 118 kW) ning 2-liitrine TFSI, mille võimsus oli 211 kilovatti. 

2011. aastal võeti kasutusele SEAT Exeo koos uute esituledega, mis sisaldasid leedriba. Lisaks tuli ette uus iluvõre ja veljed said uue kujunduse. 2012. aasta Ecomotory versiooni kütusekuluks saavutati vaid 4,5 liitrit 100 km kohta.

SEAT Tarraco: sedaanist linnamaasturiks

SEATi esimest kompaktset linnamaasturit Atecat saatis tähelepanuväärne edu. See kinnitas, et inimesed soovivad avaraid autosid, millel on suur pagasiruum, täismugavusvarustus ja kõrgeim ohutustase. Ja nii sündiski Tarraco. 

Tarraco on SEATi perekonna suurim linnamaastur, millel on kõik atribuudid, mida üks auto omanik 2020. aastal otsib. Tarraco pakub mootoreid nii neile, kes peavad lugu bensiinimootorist, kui ka neile, kes eelistavad diislit. 

Bensiinimootorid on 1,5- ja 2-liitrised, mille võimsus on vastavalt 110 ja 140 kW. Ökonoomsemad diislid on kaheliitrised, mis toodavad 110 ja 147 kW. Koos 6-käigulise manuaaliga linnamaastur on esiveoline ning 7-käigulise automaatkastiga veavad kõik neli ratast korraga.    

Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.