Mille poolest on sarnased Prius ja internet?

Foto: Toyota

Kui Toyota Priuse esimene põlvkond 1997. aastal tootmisse läks, leidus nii hübriidtehnoloogias kahtlejaid, kui selle lihtsalt edevuseks pidajad. 2023. aastal aga ei pane hübriid enam imestama kedagi.

Kui lehitseda 1990-ndate lõpu ja 2000-ndate alguse autoajakirjandust, jääb silma arutelu teemal, kas Priuse ostmisega soovib omanik tõepoolest vähendada kasvuhoonegaaside hulka atmosfääris või lihtsalt silma paista. Ja kas hübriidil on üldse tulevikku. 1990-ndatel leidus arvajaid, kes pidasid internetti arvutinohikute mänguasjaks ja 19. sajandi lõpus ja 20. sajandi alguses käis diskussioon, kas auto saab hobuse vastu.

Nüüd aga tagasi aastasse 2023. Tänu suurimale hübriidsõidukite valikule on Toyota juba täna Euroopa kümne enim müüdud kaubamärgi madalaima keskmise CO₂-heitega autotootja. Umbes pooled mullu Eestis müüdud Toyotad olid hübriidid, arvud vastavalt 5340 ja 2550.

Keskmine autokasutaja võib tõesti küsida, et mis mul sellest. Peaasi, et auto meeldib ja sobib. Hübriidi ostes on ta tegelikult isikliku vastuse andnud.

Ei ole keeruline põhjendada, miks enamasti eelistatakse just hübriidi. Võtame näiteks Eesti autoostjate lemmiku Toyota RAV4: 175 hj bensiinimootoriga esiveolise mudeli keskmine kütusekulu on 7,1 l / 100 km, 222 hobujõulisel nelikveolisel hübriidil aga 5,8 l / 100 km. Ka ei ole hübriidi ja sisepõlemismootoriga mudeli hinnavahe kuigi suur. Bensiinimootoriga, automaatkäigukastiga ja nelikveoline RAV4 maksab baasvarustuses 36 900 eurot, samadele tingimustele vastav 218 hj hübriid 37 350.

Toyota RAV4 on saadaval hübriidina, pistikuhübriidina ja sisepõlemismootoriga. Foto: Toyota

Suurt pilti vaadates: vähem süsinikdioksiidi heitgaasides on planeedile parem, olenemata, kas seda endale teadvustada või mitte.

Ilmselgelt ei ole ega saagi olla hübriidtehnoloogia teel ainus moodus süsinikuneutraalsuseni. Nii nagu ei saa elektriauto olla ka ainus mõeldav autoliik lähitulevikus. Inimeste sõiduvajadused ja -võimalused on selleks lihtsalt liiga erinevad.

Tuleb arvestada, et Toyota müüb igal aastal üle 10 miljoni sõiduki rohkem kui 170-l turul. Neis kõigis ei ole elektriautode laadimistaristut ja ka elanike sissetulekud ei pruugi võimaldada sellist osta. Seega on loogiline erinevate ajamitüüpide pakkumine. Toyota mudelivalikus on hübriidid, pistikhübriidid, elektriautod ning vesinikuauto.

Toyota nagu kogu üleilmne autotööstus liigub süsinikuneutraalsuse suunas. Küsimust, miks 1997. aastal alustanud Priusest on saanud autoajaloo verstapost, ei tohiks enam ju olla? Ning lisaks, kui sa seda artiklit loed, siis ilmselgelt kasutad ka internetti.

Esimese põlvkonna Prius osutus tulevikusuunda näitavaks mudeliks. Foto: Toyota

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.