Kui palju on erinevaid liikumisvõimalusi loodud. Lisaks traditsioonilisele autole ja jalgrattale on viimastel aastatel tähelendu teinud elektritõukerattad, tasakaaluliikurid ning muud väikesed elektrilised sõidukid. Kui palju aga on mõeldud piiratud liikumisega inimestele?
Toyota koostöös Austria ettevõttega Klaxon tutvustas Pariisi olümpiamängudel innovaatilist liikumislahendust Yosh-E, mis on mõeldud just ratastoolis liikuvate inimeste elu hõlbustamiseks. Kust selline idee tuli ja kui kaua võttis teostus aega, räägib lähemalt „Yosh-E isa“ ja projektijuht Simone Scarfi.

Mis seade Yosh-E täpsemalt öeldes on?
Yosh-E on kompaktne liikumislahendus ratastooli kasutajatele ja see on kooskõlas meie visiooniga, et kedagi ei jäetaks maha. Kui ühendad akutoitega Yosh-E ratastooli külge, muutub ratastool elektriliseks liikumisseadmeks.
Kuidas sündis idee sellise seadme väljatöötamiseks?
Ausalt rääkides tekkis idee baaris sõbra ja kolleegiga suheldes. Üks inimene sõitis mööda elektritõukerattaga, samal ajal kui teisel pool tänavat liikus inimene ilma igasuguse toetuse või abivahendita. Mõtlesime, kui ebaõiglane on see, et inimestel, kellel ei ole liikumine piiratud, on nii palju valikuvõimalusi, aga inimestel, kes tegelikult vajavad abi, on neid palju vähem.
Mõni nädal hiljem kuulutas TME (Toyota Motor Europe) välja organisatsioonisisese innovatsioonikonkursi – me esitasime ka oma idee ja võitsime.

Kui kaua võttis kogu protsess aega jõudmaks ideest teostuseni?
Kokku võttis kõik ligikaudu kolm aastat. Selle aja sisse jäi idee genereerimine, vajalike uuringute tegemine, prototüüpide ehitamine, testimine ja seejärel juba tootmine. Võite ette kujutada juhtkonna reaktsiooni, kui pakkusin välja nii ambitsioonika ajakava. Juhtkond nägi aga meeskonna kõrget motivatsiooni ja otsustas väljakutse vastu võtta.
Kuidas läksid esimesed testid, kuidas seade vastu võeti?
Esimene test viidi läbi meie tarnija tehases: oli meeliülendav näha, kuidas seade esimest korda liikus. Hiljem tutvustasime seda juba parasprortlaste delegatsioonidele ja nad jagasid meile väga positiivset tagasisidet nii disaini, soorituse kui ka üldise kasutajakogemuse kohta.

Milline oli kasutajate tagasiside Pariisi olümpiamängudel? Kuidas seade vastu võeti?
Oh, ma võiksin sellest kirjutada terve raamatu. Ma ei unusta kunagi nende inimeste nägusid, kui nad pidid ratastoolidelt Yosh-E kinnitussüsteemi eemaldama: nende silmad olid ühtaegu õnnelikud, kui nägid, et neile mõeldes on loodud uus seade, kurvad, kuna nad pidid selle tagasi andma, ja täis lootust, et ühel hetkel on see turul. Kõigile meeldis see väga.
Kuidas see muudab liikumist ratastoolis?
See muudab ratastoolis istuja elu märkimisväärselt: ei ole enam vaja ratastooli liigutamiseks seda lükata. Yosh-E-d saab kasutada isegi siis, kui teil pole käsi: juhtseade võimaldab aktiveerida gaasi- ja pidurisüsteemi lihtsalt juhthooba vastavalt tõmmates või lükates. Ja sõita on super lõbus!
Millistes tingimustes on seade mõeldud kasutamiseks? Kas seda saab kasutada ka talvel?
Seade on mitmekülgse kasutusega. Seda saab kasutada nii muru peal, kruusateel, asfaldil kui ka vihma käes.