Toyota Land Cruisereid on toodetud enam kui 70 aastat. Kui algne Land Cruiser oli pigem konstruktori- kui disaineritöö ja seega funktsiooni võidukäik vormi üle, siis samasugust karmi autentsust silmas pidades on kujundatud ka uus 2024. aasta Toyota Land Cruiser. Võimsate, pika mootorikattega proportsioonide ja lihtsa esteetikaga uus maastikusõiduetalon on metalli valatud maastikuvallutaja. Kutsume ajarännakule, et teha kummardus Land Cruiseri pikale ja kuulsusrikkale ajaloole.
Vallutused Fuji mäetipus
Esimesed katsetused nelikveoliste sõidukitega tegi Toyota juba 1940. aastatel, tõsisemate tegudeni jõuti 1950. aastal, kui insenerid leidsid, et turule tuleb tuua kerge multifunktsionaalne nelikveoline auto. Nii valmiski 1951. aastal mudel, mis kandis nime Toyota BJ, kasutas 3,4-liitrilist kuuesindrilist mootorit ja arendas 85 hobujõudu.
Poole aastaga vallutas Toyota BJ maailma, kui ronis omal jõul Jaapanis Fuji mäe kuuenda vahelaagrini, kus asus muust maailmast eraldatud uurimisjaam. Seni oli laagrisse saadud vaid hobuste abil.
Land Cruiser 20 ja 40
Juba kaks aastat hiljem otsustati mudelit täiendada ning panna sellele uus nimi – Land Cruiser. Võrreldes BJ mudeliga konstrueeriti uus Land Cruiser lühema teljevahega ning talle anti ümaram kuju.
![](https://auto.geenius.ee/app/uploads/sites/4/2024/01/bcc21645236a5c19b70273e11af4a82b.jpeg)
1955. aastal välja tulnud Land Cruiser FJ25 oli üks oma aja võimsamaid maastureid, mida viis edasi 3,9-liitrine 105-hobujõuline kuuesilindriline F-seeria mootor. Auto muutus ka mugavamaks, kui veoautole omased vedrud asendati lehtvedrudega. Samale platvormile hakati pakkuma ka erinevaid keretüüpe – näiteks toodi turule ka pikap mudel.
Järgmine suurem muutus toimus 1960. aastal, kui turule toodi Land Cruiser 40. See oli esmakordselt varustatud kahekäigulise vahekastiga, mis parandas märkimisväärselt maastikusõiduomadusi.
![](https://auto.geenius.ee/app/uploads/sites/4/2024/01/572dc68188cfe83b452a3032bc5d4c86.jpeg)
Land Cruiser 70
1984. aastal esitleti uut mudelit Land Cruiser 70, mis oli oma eelkäijast rafineeritum ja luksuslikum, ent endiselt suurepärase maastikusõiduvõime ja vastupidavusega, mida peetakse tänaseni Land Cruiseri sünonüümideks.
![](https://auto.geenius.ee/app/uploads/sites/4/2024/01/5700258c1da2b59cb9fe9a933b97ff4a.jpeg)
Land Cruiser 70 oli esimene, millel kasutati ka spiraalvedrusid. 1990. aastaks jõudis Land Cruiseri muljetavaldava kahe miljoni mudeli müügini.
Land Cruiser 90
1990ndatel hakkasid inimesed üha enam soovima linnamaastureid. Nii parandati ka uue Land Cruiseri maanteesõiduomadusi. Ent kõigele vaatamata jätkas Land Cruiser oma teed – ennekõike on see ehtne redelraamiga veermikule ehitatud nelikveoline auto. Land Crusier 90 oli oma olemuselt lihtsalt stiilsem ja ruumikam ning pakkus rohkem reisijamugavusi. Esmatähtsale kohale tõusis sõitjate ohutus. Kokku müüdi Land Cruiser 90 mudeleid aastatel 1990–2002 imetlust väärivalt 760 000.
![](https://auto.geenius.ee/app/uploads/sites/4/2024/01/94249d81450f3077f4d8b2ba5de94af6.jpeg)
Mootoridki muutusid veel võimsamaks. Valida sai 3,4 l V-6 178 hj bensiinimootori ja neljasilindrilise 3 l 125 hj turbodiisli vahel.
Land Cruiser 120 ja 150
Enam kui 50 aastat pärast esimest Toyota Land Cruiserit tuli 2002. aastal turule Land Cruiser 120, millega pöörduti uuesti Land Cruiseri omanäolise disaini poole, mille töötas välja Toyota Euroopa tippdisainikeskus ED2. Sellel mudelil kasutati esmakordselt ka elektroonilist mägistardi abi, mis libedatel nõlvadel aitas pidamist saavutada. Samamoodi allamäge sõitmisel.
![](https://auto.geenius.ee/app/uploads/sites/4/2024/01/9097bd7fa6e07035819070005db073c4.jpeg)
2009. aastal turule toodud Land Cruiser 150-s oli ühendatud erakordne vastupidavus ja ületamatu maastikusõiduvõime.
![](https://auto.geenius.ee/app/uploads/sites/4/2024/01/f338f6189c4112e72372be75acc4fbbc.jpeg)
Land Cruiser 150 sai esimesena peale süsteemi, kus kasutati tsentraalselt paigaldatud Torseni diferentsiaali, millega jagati veojõud kõigi nelja ratta vahel – tavaolukorras 40:60 eest taha, raskemates tingimustes 50:50 või 30:70.
Uus 2024. aasta erimudel
Nüüd, mil esimese Land Cruiseri väljatulemisest möödub 70 aastat, tuleb Toyota välja uue Land Cruiseri mudeliga. Nende hulgas on ka erimudel Land Cruiser First Edition. See on eksimatult äratuntav oma ainulaadse värvivaliku ning kahetoonilise viimistluse poolest. Kujundus ja traditsioonilised ümmargused esituled on saanud inspiratsiooni just Land Cruiseri ajaloost, mis on pandud tänapäevasesse võtmesse.
![](https://auto.geenius.ee/app/uploads/sites/4/2024/01/b669f5bcb903f8c8b402bac9d76fbe46-scaled.jpeg)
First Edition erimudelit toodetakse vaid piiratud koguses esimesel tootmiskuul ning see on saadaval ainult müügieelsel perioodil Toyota veebilehel endale sõiduki reserveerinutele.
Lisaks on võimalik reserveerida ka Executive ja Prestige varustustasemega uue põlvkonna Land Cruiserit.
![](https://auto.geenius.ee/app/uploads/sites/4/2024/01/13e60e5ee6ad3338c6e465b5458996e9-scaled.jpeg)
Ka uus Land Cruiser on ehitatud mudelile iseloomulikule redelraamile. Uus mudel baseerub Toyota uuel GA-F platvormil, mis tagab veelgi parema maastikusuutlikkuse. Uus raam on 50% suurema jäikusega, kere ja raami jäikus on kombineeritult kasvanud 30%. See tagab parema reageerimisvõime, juhitavuse ja sõidumugavuse. Uuendatud vedrustusega on suurendatud rattakäiku.
![](https://auto.geenius.ee/app/uploads/sites/4/2024/01/3dadc91a69d68b0817f07324711a991b-scaled.jpeg)
Uue Land Cruiseri jõuallikaks on 204 DIN hj / 150 kW võimsusega 2,8-liitrine turbodiiselmootor, mis on saadaval uue kaheksakäigulise automaatkastiga. Land Cruiseri uus mudel võimaldab vedada kuni 3500 kg haagist.
Reserveerimise puhul pole tegemist siduva kohustusega, kuid see annab eelise auto esimeste hulgas kätte saada.