TOYOTA GAZOO Racing WRT suurepärane rallihooaeg

Rally Estonia võit kuulus lõppenud hooajal samuti Kalle Rovanperäle. (c) Foto: TOYOTA GAZOO Racing
Rally Estonia võit kuulus lõppenud hooajal samuti Kalle Rovanperäle.Foto: TOYOTA GAZOO Racing

2023. aasta tähistas TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teami jaoks autoralli MM-sarjas kolmandat kaksikduublit ehk saavutati kolmas järjestikune meistritiitel tootjate arvestuses ja viies MM-tiitel sõitjate arvestuses. 

Võidu valem – tugevad sõitjad ja kogenud meeskond

Toyota asus 2022. aastal võidetud maailmameistritiitleid kaitsma väga tugevate sõitjatega. Maailmameister Kalle Rovanperä koos kaardilugeja Jonne Halttuneniga, waleslane Elfyn Evans koos kaardilugeja Scott Martiniga ja jaapanlane Takamoto Katsuta koos britist kaardilugeja Daniel Barrittiga. Kaheksal MM-etapil oli stardis ka kaheksakordne maailmameister Sébastien Ogier.

Jaapani rallil lõpetati hooaeg võimsa kolmikvõiduga.Foto: TOYOTA GAZOO Racing

Võistlusautodeks olid ka sel hooajal eelmisel aastal ilmavalgust näinud Rally1 masinad ning igal MM-etapil läks võistlustulle vähemalt kolm Toyota GR Yaris Rally1-autot. Kahe hooaja vahel sai auto ka olulisi täiustusi, millest nähtavamad olid just aerodünaamilised muudatused. Näiteks kadusid auto külgedelt suured õhutusavad, mille tulemusel muutus GR Yarise väljanägemine voolujoonelisemaks.

Kolm suurt muudatust reeglites – vähem testipäevi, rehve ja aega

Kui võistlusmasinaid saab reeglite piires kohandada ja seadistada, siis võistlusreegleid muuta ei saa. Nii tuli kiirelt kohaneda kolme suure muudatusega, mis sellest hooajast jõustusid.

Testipäevade arvu vähendati sel hooajal 28-lt 21-le. See tähendas, et iga sõitja sai 360 päeva jooksul Rally1-autot võistlusväliselt testida vaid seitse päeva. Kuigi otsus tekitas vastakaid tundeid, olid selle tagamaad lihtsad – vähem testipäevi, väiksemad kulud. 

TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teami jaoks tähendas see aga rohkem paindlikkust, sest testipäevi ei pidanud enam iga etapi eel kasutama, vaid tähtsamate etappide vahel ära jaotada.

Tänavu piirati ka maksimaalset rehvide kogust etapi kohta ja meeskonnad pidid hakkama saama täpselt 28 rehviga. Muutus polnud küll teab mis suur, aga selle koguse sisse tuli nüüdsest arvestada ka testikatse ehk shakedowni rehvid.

Hooaja suurim muutus puudutas aga kaheksat kruusarallit. Kui varem algasid nende rallide päevad 15-minutilise hoolduspausiga, siis sel aastal seda pausi polnud ette nähtud. Põhjus taaskord väga inimlikku laadi – vähendada personali koormust ja töötunde.

Testipäevade arvu vähendati sel hooajal 28-lt 21-le.Foto: TOYOTA GAZOO Racing

TOYOTA GAZOO Racing WRT hooaja tipphetked

Hooaeg algas TOYOTA GAZOO Racing WRT-le võidukalt, kui Lõuna-Prantsusmaal sõidetud Monte Carlo rallil võttis Toyota kaksikvõidu. Esikoht kuulus nendel teedel seni võitmatule Ogier’ile, teine oli Rovanperä. Aasta ainus talveralli Rootsis kulges aga üle kivide ja kändude ning kuigi see pakkus võidurõõmu eestlastele, siis Toyota jaoks tähistas see ainsat MM-etappi, kus poodiumilt välja jäädi.

Tuuled pöördusid kuumas Mehhikos, mis tegi tagasituleku WRC-sarja pärast kaheaastast eemalolekut. Esikoha noppis seal taas Ogier. Tema tuules teenis hooaja esimese poodiumikoha kolmandaks tulnud Evans, kes sai kohe järgmisel etapil Horvaatias magusa võidu.

Tiitlikaitsja Rovanperä 224 päeva kestnud võidupõud lõppes Portugalis, kus soomlane tõusis ralli ja punktikatse võiduga hoobilt liidriks ja ei andnud seda positsiooni kuni hooaja lõpuni käest.

Portugali ralli võiduga lõpetas Kalle Rovanperä oma võidupõua.Foto: TOYOTA GAZOO Racing

Sardiinias oli Toyota sõitjate parimaks kolmandaks tulnud Rovanperä. Keenias võeti Ogieri juhtimisel nelikvõit, Eestis teenis kolmanda järjestikuse võidu samuti Rovanperä ning kuna Soome rallil pole meie noorel põhjanaabril endiselt õnne, siis sai esikoha Evans. 

Poodiumi kõrgemale astmele tõusis Kalle jälle keerulistes oludes toimunud Kreeka rallil.

Järgmist võitu tuli Toyotal oodata novembris koduteedel sõidetud MM-etapini, kuid kolmas järjestikuline meeskondlik MM-tiitel kindlustati Tšiilis, mis oli samuti pärast kolmeaastast pausi WRC-s tagasi.

„Meeskondliku MM-tiitli kindlustasime aasta 11. MM-rallil ehk üks etapp varem kui eelmisel aastal. Minu arvates tõestas see, et meeskond on muutunud veelgi tugevamaks. Tahaksin südamest tänada tiimijuhti Jari-Matti Latvalat, et ta jätkas tööd meeskonna tugevdamiseks, kuigi ta võitis MM-tiitli juba oma esimesel ametiaastal,“ teatas TOYOTA GAZOO Racing WRT esimees Akio Toyoda pärast tiitlivõitu.

Pärast Portugali ralli võitu Kalle Rovanperä liidrikohta enam käest ei andnud.Foto: TOYOTA Gazoo Racing

Rovanperä koos kaardilugeja Jonne Halttuneniga teenis ajaloolise teise MM-tiitli Kesk-Euroopa rallil. Ühtlasi märkis see, et Toyota rallimees on sõitjate MM-tiitli võitnud viis hooaega järjest. 

Aastale pandi väärikas punkt Jaapanis Toyota linnas, kus võeti hooaja teine kolmikvõit: esikoha saavutasid Evans ja Martin, teisel koha Ogier ja Landais ning esikolmiku kolamandale kohale jõudsid Rovanperä ja Halttunen.

Mida toob uus hooaeg?

Kuigi eesootaval hooajal ei ole kahekordne maailmameister Rovanperä enam tiimi esisõitja, sest otsustas jätkata osalise koormusega ja tulla starti vaid pooltel 2024. hooaja rallidel, siis on ta lubanud koos Halttuneniga täiskohaga MM-sarja tagasi tulla 2025. aastal.

Sellest hoolimata on Toyota uue hooaja eelsed ootused kõrged, sest eesmärk on sama ambitsioonikas, kui alati – tuua ära neljas järjestikune meeskondlik MM-tiitel.

Uue hooaja võistlusautode välimuses domineerib mattmust värv.Foto: TOYOTA GAZOO Racing

Uus hooaeg toob kaasa ka täiesti uue võistlusautode välimuse. TOYOTA GAZOO Racing avalikustas hiljuti uue disainikontseptsiooni, mis saab läbivaks kõigil autodel. Nii neil, mis võistlevad FIA autoralli maailmameistrivõistlustel, FIA kestvussõidu maailmameistrivõistlustel kui ka masinatel, mida näeb teistes võistlussarjades, kus TOYOTA GAZOO Racing osaleb.

Põhjust on oodata ka WRC2-klassi hooaega, sest juba Monte Carlos näeb esimest korda rallirajal uut Toyota GR Yaris Rally2-autot. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.