Suvekuudel jäi paljudel ehk märkamata, et automaksu eelnõu on nüüdseks seaduseks saanud ning president on selle välja kuulutanud. Alates 1. jaanuarist hakkab sarnaselt paljudele teistele Euroopa riikidele Eestis kehtima automaks. See tähendab, et autoturul tuleb hakata uue olukorraga kohanema. Kas ja kuidas uus maks autoturgu mõjutab, selgub täpsemalt aasta viimases kvartalis.
Kogenud tegijana Eesti autoturul tervitab Veho automaksu kehtestamist kui positiivset sündmust. Miks?
Automaks aitab tuua vajalikke muutusi
Eesti autopark on üks Euroopa vanemaid ja keskkonnale kahjulikumaid, ent automaks loodetavasti aitab pikemas perspektiivis kaasa muutustele.
Kuigi avalikkuses on selle ümber käinud tuline debatt, on arutelud kaasa toonud eelnõu täpsustumise. Üks olulisemaid muudatusi on see, et maksustamisel arvestatakse nüüd kilovattide asemel CO2 emissiooni ja sõiduki kaalu, mis mõjutab teedele avalduvat koormust.
Maksulisa tuleb vastuvõetav
Praeguste arvutuste järgi lisab uus maks uue auto hinnale keskmiselt vaid 5–7 protsenti. Kui automaksu abil suudetakse muuta tarbimisharjumusi ja parandada elukeskkonda, osutub selle maksu hind ühiskonna jaoks vastuvõetavaks. Kuigi see on auto hinnast märkimisväärne summa, on see siiski väiksem kui esialgu kardeti ja tõenäoliselt kohanduvad inimesed selle muudatusega.
Võimalik, et mõnele ostjale tähendab see aga näiteks teistsuguse, odavama registreerimistasu või aastamaksuga sõiduki valimist.
Selge tegur
Automaks on tuleviku maksuvõrrandis üks selgemaid tegureid. Automaks ei ole ainus muutuja majanduslikus võrrandis – uue koalitsioonileppe kohaselt tõusevad lähitulevikus ka käibemaks, tulumaks ja kütuseaktsiis. Samal ajal on laenuintressid langemas, mis muudab üldise majandusolukorra keerulisemaks prognoosida – kuidas kõik ülejäänud tegurid turule mõju avaldavad, selgub aja jooksul.
Mõju kestab mõned kvartalid
Automaksu esmane mõju ei kesta kaua. Euroopa turu kogemused näitavad, et kuigi automaksu rakendamine mõjutab automüügi mahtusid alati, ei kesta mõju olenevalt maksumääradest kauem kui 1–3 kvartalit. Paljud tarbijad – nii eraisikud kui ka ärikliendid – teevad siiski ostuotsuseid enne maksu jõustumist. Eriti äriklientide jaoks, kellele autod on osaks tootmissisendiks, on varasem otsustamine kulude kontrolli all hoidmiseks oluline.
Võrdne kohtlemine
Maksustatakse nii sisse toodud kui ka juba riigis olevad autod. Võrdne kohtlemine aitab vältida turu moonutamist.
Autoturgu mõjutab maks eelkõige keskklassi linnamaasturite ja madalama hinnaklassi sõidukite puhul – just nendes segmentides on maksu osakaal hinnas suurem. Kasutatud autode turul on mõju siiski raskesti prognoositav, ent vanemate-odavamate ning saastavamate autode Eestisse toomine ei ole enam otstarbekas.
Unistuste auto tellimiseks on jäänud vähe aega
Unistuste auto tellimiseks on jäänud vähe aega! Pärast seaduse vastuvõtmist on autoostjad olnud pigem äraootaval seisukohal, arvestama peaks aga, et on viimane aeg ihaldatud sõiduk tellida, kui on soov see registreerida enne maksu jõustumist. Kindlasti tasub jälgida ka laoautode pakkumisi, ent automüüjate laovarud on piiratud.
Vaata Mercedes-Benzi sõiduautode käimasolevaid kampaaniaid veebilehelt SIIT.
Vaata Veho laoautode pakkumised leiad SIIT.