Suur lugu

30 aastat merekonteineris seisnud Morgan sai uue elu

Auto saabus Eestisse juba nõukaajal, kuid jäi varuosadena aastakümneteks seisma.

1961. Aasta Morgan +4 Drophead Coupe on nii haruldane, et auto jooniseid ei leitud isegi Morgani tehasest. Restaureerimisel olid abiks teiste autode fotod. Fotod: Pille Russi

Põhja-Tallinnas tegutsev Autoklassik restaureeris 1961. aasta Morgani, mis saabus Eestisse juba nõukaajal, kuid mis jäi juhuse tahtel varuosadena aastakümneteks seisma.

Geeniuse tellijale

Mõni auto võiks rääkida õige mitu huvitavat lugu. See Morgan on ka taoline jutuvestja. Auto jõudis Rootsist Eestisse juba nõukogude aja lõpus 1990. aastal, kuigi uuena oli see müüdud USA-sse. Auto oli juba siis väga kehvas seisus ning esialgne plaan oli see restaureerida Koeru autoremonditehases.

Taastamistöödega tehtigi algust ning auto võeti algosadeks lahti, kuid riigikorra vahetumise järel hääbus ka Koeru autoremonditehase tegevus. Nii jäi Morgani projekt pooleli. Auto pakiti algosadena merekonteinerisse, kus see ootas oma õiget aega pea 30 aastat. Autoklassik alustas Morgani taastamist poolteist aastat tagasi. Eestisse jõudmise loost kehvem pole ka auto taassünd.

Pehmekatused olid vist igal Morganil pisut erinevad. Nii polnud eeskuju võtta kusagilt, vaid asjale tuli läheneda loominguliselt.

Autoklassiku töökotta jõudis see poolteist aastat tagasi merekonteineris, kuhu Koeru Autoremonditehase töömehed olid vana Morgani omal ajal pakkinud. „Britt“ oli algosadeks lahti võetud ning enne kui mingisuguse taastamistööga pihta sai alata, tuli selgeks teha, mis osad on olemas ja mis puudu.

Piltmõistatuse lahendamine

„Meile saabus merekonteineritäis igasuguseid totsikuid ja potsikuid, nende vahel oli vana Morgani raam ja mõned küljeplekid,“ meenutas Autoklassiku juht Harri Tiidus. „Kuna selles konteineris oli ka teiste autode varuosi, kulus meil kõvasti aega selleks, et võtta mõni varuosa ja seda ühe või teise auto juures passitada – on see nüüd Morgani oma või mitte,“ lisas ta.

Puitu on selles autos palju. Armatuurlaud valmistati täiesti nullist ning materjalina kasutati tiikpuud.

Et auto oli juba 1990. aastal räbalavõitu, võib aimata, et järgmised 30 aastat seismist ei teinud asja paremaks. Kuna vana raam oli juba kaunis õhukeseks roostetanud, tuli selle järgi valmistada uus raam, täiesti nullist tehti ka uus tulemüür, küljeplekid ja uksed. Esitiivad said poolenisti uued. Kõigele sellele lisas keerukust tõsiasi, et ühtegi +4 joonist võtta ei olnud. „Panime raami peale tulemüüri paika ja mootori peale, sealt edasi oli juba tasapisi näha – käigukast tuleb siia, siis vaatasime, kuhu uksed peaks minema jne,” selgitas Tiidus.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 11, juuni 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.