Suur lugu

Ajalugu: talverehvid muutusid Eestis kohustuslikuks alles 25 aasta eest – kuidas sõideti enne seda?

Mis sool? Mis sahad? Läinud sajandil muutus enamik kallakuga tänavaist talvel kelgu- ja suusamäeks, kuhu autoga tikuti vaid viimases hädas. Fotod: Rahvusarhiiv (Endel Veliste), Scanpix, Nokia

Autoomanikule riigi poolt pandud kohustustest ühe vähesena ei toonud 25 aastat tagasi jõustatud sund sõita talvel talverehvidega kaasa kuigi suurt vastupunnimist, sest enamik sai aru, et nii ongi õige.

Geeniuse tellijale

Terve Eesti koolipoistel oli veel mõnikümmend aastat tagasi talvel tegemist kui palju, sest kelgutamise-suusatamise kõrval oli oluline hobi lükata liikvele paksu lumme mattunud tänaval kinni jäänud autosid. Näiteks Tallinnas Nõmmel sattus lumesahk eramukvartalite tänavaile talve jooksul heal juhul korra-paar, aga talved olid toona lumerohked.

Üks hädisemaid talvesõidukeid oli kerge tagaosaga ning tavaliselt lisaks läikiv­siledaks kulunud rehvidega piruka-Mosse (Need väikekaubikud olid riigi omad, sellest ka eriti nirud rehvid.), mis istus kinni igal ristmikul – piisas vaid tee andmiseks peatumisest, kui olidki jälle plindris. Üldjuhul käis autode lükkamine tasuta ehk heategevusena, sest kui järjekordne „pirukas“ oli lõpuks taas hoo sisse saanud, ei tohtinud seda ju enam kinni pidada. Seetõttu jäigi abimeestele tänuks vaid kopsutäis bensiinivingu ja käeviibe sõidu pealt kinni tõmmatud juhiukse vahelt.

Naastrehvist polnud lõhnagi

Tasapisi hakkas koolipoistel aga talvetööd jääma vähemaks, sest autod sumasid lumes aina edukamalt. „Omagi mossele panin talveks alla jämedama mustriga taastatud ehk rahvakeeli protirehvid, mis hanges olid tõhusamad, jääl aga loomulikult mitte,“ meenutab Transpordiameti (TA) liiklusekspert ja endine liikluspolitseinik Villu Vane. Veel 1980-ndate algupoolelgi oli Eestis naastrehvidega sõitja aga ilmselgelt kas spekulant, kes need Soomest endale sebinud valuuta eest, või siis kompartei ladviku liige, kelle elu ja turvalisust peeti hinnalisemaks-olulisemaks pööbli omast.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht Ekstra nr 8

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.