Kui C4 akus oli energiat 67%, saavutas Tallinnas Ahtri tänaval asuv Ruexi 120 kW laadur tankimise võimsuseks kõigest 25–31 kW. Selge see, et laadumine 80–100% vältab kaua ehk käib väikese võimsusega, aga 80 protsendini jõudmiseks oleks võinud ju laaduril olla gaas põhjas?
Viga autos või laadijas?
Või äkki oli viga hoopis konkreetses autos? Proovisime seetõttu ka elektrilise Peugeot 208 võimeid. Laagri Circle K ülikiirlaadur (üle 150 kW, Enefit Volt) tankis 69% jäägiga akut kõigest kesise 35 kW võimsusega. Sama lugu oli seal Citroëniga: 57% täis aku laadus 30 kilovatiga ehk kriipsu pealt sama kiiresti kui samas kõrval asuva 50 kW laaduriga.
Sama probleemi kirjeldas hiljuti üks kasutaja “Elektriautod Eestis” Facebooki grupis Volkswagen ID.3 kohta ning samuti kirjutas meile üks lugeja, kes seisab oma Honda e’ga väga tihti sama probleemi ees, et maksimaalsele laadimiskiirusele ei saa ligilähedalegi. Seega asi ei ole prantslastes, mille mootori- ja akutehnoloogia on põhimõtteliselt sama.
Citroeni maaletooja Auto-Bon selgitas aeglast laadimiskiirust auto turvalisusega. Kuna kiirlaadijad söödavad elektriauto veoakusse alalisvoolu ning selle vastuvõtu võimsuse määrab auto ise, et tagada turvalisus. Mida tühjem on aku, seda suurem laadimisvõimsus ja mida suurem on aku laetuse tase, seda madalamal võimsusel veoaku voolu vastu võtab. Lisaks aku laetuse tasemele mõjutavad laadimisvõimsust ka välistemperatuur, aku temperatuur, konkreetse laadija seadistused, soojenduse (või muu energia) kasutamine autos laadimise ajal ja muud välised tegurid.
“Citroën ë-C4 maksimaalne laadimisvõimsus on 100 kW. Olenevalt välistest mõjutajatest langeb laadimisvõimsus umbes 50% laetuse taseme juures 50 kW ligi ning langeb järk-järgult edasi kuni aku on täis. Viimase 15-20% laadimisel on laadimisvõimsus madalaim, et vältida aku ülekuumenemist,” täpsustas maaletooja.
„Viimastel nädalatel on meie haldustarkvara partner teinud süsteemis mitu olulist uuendust ning seetõttu on esinenud lühiajalisi tõrkeid laadijate kasutamisel,“ ütleb Eleporti tehnoloogiajuht Rain Neemlaid Tikupoisis juhtunu kohta.