Suur lugu

Eesti muuseumi kogusse lisandub Moskvitš, mida kohtab haruharva

Auto oli nii hästi säilinud, et piisas vaid kergest ­ülevärvimisest. Fotod: Pille Russi

Halinga automuuseumi eksponaatide sekka lisandub peagi Moskvitš 402, auto, mida originaalses korras enam tänapäeval naljalt ei kohta ja mida paljud on algupärasena näinud vaid pildi pealt.

Geeniuse tellijale

Mis jutt see nüüd on – Moskvitš, mida paljud on näinud vaid pildi pealt? Just nimelt, sest 402 on üks neid autosid, mille omanikud enamasti algupärasest pisut paremaks ehitasid. Praegugi võib leida müügikuulutusi, kus müüja pakub „hinnalist vanatehnikat“, kuid tegelikult peitub kapoti all vale mootor, sel on valed tuled või polsterdus, mida tol mudelil ei kasutatud.

Üle 60 aasta säilinud sõitjateruum on haruldus,
kuid see pole sugugi ainus eriline näitaja.

„Olen peale selle auto oma elu jooksul näinud veel ainult ühte originaalmootoriga Moskvitš 402 ja see oli ka Soomes,“ sõnas Halinga automuuseumi omanik Peeter Kalli. Soomest leiti ka see auto.
Moskvitš 402 oli mitme näitaja poolest Nõukogude Liidu autotööstuse teerajaja. Tegu oli esimese Vene inseneride välja töötatud Moskvitšiga. Selle eelkäija, 401, oli ju teadupärast Opel Kadeti koopia. 402 otseselt ühegi Lääne auto pealt maha ei viksitud, kuigi auto välimuses on aimata mitut välismaist eeskuju.

Erinevad allikad räägivad, kuidas 402 loomise juures uuriti lähemalt brittide Hillman Minxi, Ford Consulit ja Javeli Jovetti, sakslaste Ford Taunust, itaallaste Fiat 1100 ja Lancia Aureliat ning prantslaste Simca Arondet või Citroën 2CV-d.

Aga selgeid paralleele leiab ka Venemaa enda autode seast: kuna 402 arendustöödesse kaasati GAZ-i tehase insenere, kohtab sel nii mõndagi sarnast GAZ-21 Volgalt. Aastatel 1956–1958 toodeti seda mudelit kokku 87 658 tükki, misjärel saabus koosteliinidele Moskvitš 407.

Soome taustaga

Fotodel nähtav auto müüdi 1957. aastal Soome. Seal on see oma pika eluaja olnud ja säilinud päris originaalsena. Sõiduki seisu­kord oli nii hea, et praeguse välimuse saamiseks piisas ainult pealispindade ülevärvimisest. Auto läbisõit on ilmselt 120 000 kilomeetrit. Hodomeeter näitab küll 20 000 km, aga ei tahaks uskuda, et see on esimene ring.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 1, jaanuar 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.