Suur lugu

Eksklusiiv: Eestlaste 3 tonni kaaluv Mercedes-AMG kaameraauto võtab kurve kolmel rattal

Kolmel rattal sõitmine pole AMG meeskonna jaoks teab mis haruldane nähtus. Fotod: Reimo Paevere / @reimo_p.

Kuum suvepäike, kaks punast rajal möllavat sportautot, telgid, droonid, kaskadöörid-filmimehed ning kogu selle kupatuse edukaks opereerimiseks vajaminev pitsalaadung. Sündmuste keerises välgub üks kraana, mis on kinnitatud isevärki Mercedese katusele.

Mõni juhuslik möödasõitja oleks ilmselt eeldanud, et Christopher Nolan on tulnud Tabasalu ringrajale ning filmib Teneti tarvis veel mõningaid lisakaadreid.

Ütleme, et sul on plaan teha maailmatasemel reklaami, saada muusikavideoga maailmakuulsaks või filmida väga kiiresti liikuvaid objekte. Hea plaan, aga stabilisaatoriga ringi jooksvast filmimehest jääb peagi väheseks. Vaja astuda järgmine samm ja ekstreemsete ning maailmaklassi-kaadrite nimel võibki pöörduda Fookus Pookuse poole.

Tegu ei ole mitte silmaoperatsioonidel poolt kasutatava võlusõnaga, vaid hoopis kõrgetasemelise videoproduktsioonifirmaga, kelle kogemustepagas koosneb alates kõikvõimalike visuaalsete loovlahenduste loomisest kuni kuulsatele autotootjatele reklaamide filmimiseni välja.

Nende võimsa tehnilise arsenali üheks säravaimaks täheks on spetsiaalselt filmimiseks kohandatud Mercedes-Benz ML 63 AMG, mida saadab justkui sõjamasina kombel väljaõpetatud ja kogenud ekipaaž.

Tabasalu ringrajale on nad tulnud trenni tegema. Mitte ümber 963 meetrise raja ringe jooksma, aga hoopis meeskonna koostööoskusi, kiirust ning õlitatust lihvima.

Kõige efektiivsema õppuste-stsenaariumi loomiseks on rajale kohale tulnud Eesti tippkaskadöörid Enar Tarmo, Margus Terasmees ning Roman Neso Laupmaa, kes kõik on läbinud just sellisteks olukordadeks vajaliku precision-driver’i koolituse. Nende käsutusse antakse kaks veripunast sportautot – Toyota Supra (340hj, tagavedu) ning Kia Stinger GT (370 hj, nelikvedu), mis täidavad AMG kraana külge kinnitatud kaamera ees näitleja rolli.

Püsti läheb telk, kuhu seatakse üles kaameratest otsepilti näitav arvuti. Õhku tõusevad SkyCami välkkiired FPV droonid ning kolm autot sööstavad kena mootorisümfoonia saatel rajale filmima. Ja kui ma ütlen välkkiired droonid, siis ma peaaegu ei liialda. Üks droon arendab sellist kiirust, mille juhtimine meie arust on inimvõimete piiril.

Meie aga haarame paar pitsalõiku, jälgime vaatemängu ning räägime Siim Kaarel Saluriga Fookus Pookusest ägedast kaameraautost lähemalt.

Kaameraauto ettevalmistus võtab aega vaid tunnike

ML63 AMG ühines filmimeistrite perega eelmise aasta sügise lõpus. Liisk langes selle mudeli peale just seetõttu, et see pakkus kuldset keskteed võimsa mootori, varuosade kättesaadavuse, õhkvedrustuse ning ruumikuse vahel. Ühtlasi on tegu ka filmimaailmas ühe kasutatuima ja ennast tõestanud kaameraautoga.

Loomulikult oleks ju võinud kaaluda paremate sõiduomadustega Porschet, aga varuosade hindadel oli Saluri sõnul valiku tegemisel suur mõju.

ML63 kasutab vaieldavalt selle sajandi ühte kõige ägedamat V8-mootorit üldse, mis juba ainuüksi oma külmkäivitusel tekkinud helivõngetega kohaliku metereoloogiainstituudi seismograafid paanikasse ajab. Kõik neli ratast saavad osaks 375 kilovatile ning käigud vahetuvad automaatselt.

Masin toodi Saksast ning sai pärast ostu koheselt 4000 eurose remondiarve. “Pigem karta kui kahetseda, selle töö peal lihtsalt ei saa riske võtte,” nendib Siim.

Autot on parajalt võtete tarbeks modifitseeritud. Esmalt hakkab muidugi silma mattmust värv, mis elimineerib nuhtluseks muutuda võivad peegeldused. Tagumise stange alla on paigaldatud suur kivikaitse.

Kõige suuremaks ümberehituseks on katuseraam, mis lubab suurel kraanal ilusti auto peale istuda. Raamide paigaldamine peab olema kusjuures võimalikult kiire. Saluri sõnul võttis auto üles seadmine varasemalt 4-5 tundi, ent nüüd loksub kogu protsess tunniga kõik paika. Salongi kaabeldati osavalt ümber, et operaatoritele kätte jõudev videopilt tuleks võimalikult kiiresti ning soravalt.

Firma esimeseks kaamerautoks oli kunagi ammusel ajal üks Lexus RX400, mille külge ehitati kaamerat kandev toruraam. Seda ei saanud aga liigutada ei horisontaalselt ega vertikaalselt.

Kõige tähtsamaks elemendiks on meeskonnasisene keemia

Tavaliselt istuvad autos juht, kraanaoperaator ning kaameraoperaator. Pagasiruumi on paigaldatud veel lisaiste ning vahel sõidavad kaasa ka režissöör ning fookusekeeraja.

Autojuht on kusjuures rahvaralli taustaga. Kõige tähtsamaks elemendiks kaamerauto puhul on aga ekipaaži vaheline keemia. “Sa võid olla Ott Tänak, aga teiste meestega mitte klappides jääb sellest väheseks. Kolmekesi tuleb tekitada üks kaader,” räägib Saluri.

Toyota Supra ning Kia Stinger täitsid kaskadööride käske ning aitasid AMG-ekipaažil oskusi lihvida.

Kraana küljes istuvad tavaliselt Arri või Redi kaamerad koos kompaktsete suumobjektiividega. Kaamerapaki jaoks eksisteerib kuni 16 kilogrammine kaaluvaru ning koos meeskonnaga kaalub täislastis auto ligemale kolm tonni.

Kraana tootjapoolne soovitus näeb ette, et kiirustel kuni 120 km/h suudab torn auto ümber ringi teha kuni 7 sekundiga. Kõige kiiremini on ML võtetel sõitnud ca 150-160 km/h, ent siis ilma kraanat pööramata.

Käed-jalad on kõigil koguaeg tööd täis. Hiljuti viidi ML63 tegema reklaami Mercedesele ning seda Euroopa ühe nõudlikuma operaatoriga. Autole tuli meeskond Portugalist, ent üritus oli igati edukas. Lisaks erinevatele reklaamidele täitubki vaba aeg treeningutega.

Mõningatest hiljutisematest AMG-ga seotud projektidest võib välja tuua näiteks Grete Paia laulu “Maru” ning Laura Põldvere laulu “On Meie Aeg” muusikavideod.

Fookus Pookuse tegemisi saab jälgida siit ning videot Tabasalu ringrajal toimunust altpoolt.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.