Suur lugu

Suur lugu: eriti haruldast Steyri taastati Eestis ligi tosin aastat

Sõiduautosid Steyr 120 on maailmas järel vähe, kuid eriti haruldased on Gläseri kerega autod, mida valmistati vaid 200. Fotod: Pille Russi

1935. aasta Steyr 120 S Gläseri taastamiseks tuli varuosi otsida maa pealt ja maa alt. Auto valmimiseks kulus ligi tosin aastat.

Geeniuse tellijale

Muidugi saaks selle Steyri juures rääkida ka loo, mille algus ulatub paljude kümnendite taha. Auto jõudis praeguse omaniku, Raimo Allikvee kätte 1984. aastal ning sõiduki dokumenteeritud ajalugu ulatub tagasi 1952. aastasse. Kuid kas see Steyr oli omal ajal ostetud uuena Eestist või saabus see siia teise maailmasõja järel trofeeautona, pole päriselt selge.

Austria autotootja Steyr oli sõja­eelses Eestis esindatud ja neid müüdi uuena veel 1940. aastalgi. Samas polnud see siinsete elanike lemmikmark. Eesti Antiikautode Galerii andmeil oli 1940. aasta alguses siinses autoregistris vaid kolm sõiduautot Steyr, 1970-ndate alguses oli aga Eestis Steyrina arvel 24 sõiduautot.

Iseasi, kui palju sel paarikümnel autol veel päris Steyri järel oli, sest teada on, et nõukaajal püüdsid vanade autode omanikud oma sõidukeid elus hoida nii kaua kui võimalik ning neid remonditi Vene autode varuosadega. Mitu vana kabrioletti ehitati ümber kinniseks, et nendega saaks ka kehva ilmaga või talvisel ajal sõita.

Äkki ehitaks ümber!

Allikvee tunnistab, et 1984. aastal Steyri omanikuks saades unistas temagi auto ümberehitamisest. „Volga sillad alla ja nii nagu see sel ajal käis. Ma ostsin isegi ühe meremehe käest mingisuguse „ameeriklase“ R-6-mootori, mille plaanisin sellele autole peale panna, kuid lõpuks jäi ümberehitus ikkagi pooleli,“ meenutas ta. Nii palju sai vana Steyri siiski rikutud, et Volga esisilla paigaldamiseks lõigati maha raami esiosa. Kui autol 2012. aastal keret restaureerima hakati, tõi esiosa puudumine muidugi kaasa päris palju nuputamist – kuidas teha ja kui palju teha?

„Me ju ei teadnud raami õiget pikkust, sest äralõigatud osa oli aastaid tagasi viidud vanarauda. Õnneks sain Austria margifoorumi kaudu kontakti sealse Steyri klubi inimestega ning nad saatsid mulle mikrofilmi peal kunagised Steyr 120 originaaljoonised. Need olid küll kinnise kerega auto omad, kuid alusvanker oli sel kabrioletiga sama,“ selgitas Allikvee.

Välkpakkumine!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € / kuu

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 12, juuni 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.