Suur lugu

Garaaž: saarlane Heino Korb taastab fotode järgi vanu ringraja­tsikleid

Viimasel ajal kihutab Heino Korb vanade tsiklite võistlustel peamiselt IŽ-350 sadulas – kaua sa nende „naistetsiklitega“ ikka põristad! Fotod: Alo Soolo

Peale motoringrajasõidu ajaloo uurimise ehitab Heino Korb vanade võidusõidumootorrataste koopiaid ning kihutab nendega ringrajal, sest lihtsalt muuseumis kopitav uunikum pole tema arvates õige asi.

Geeniuse tellijale

“Aastat 6–7 tagasi hakkasin tõsise­malt uurima Eesti motoring­raja­sõidu ajalugu ning ka seda, kui palju on omaaegseid võidusõidumootorrattaid üldse alles,” ütleb ehitajana leiba teeniv Heino Korb. Ajendi selleks andis ühes vanas ajalehes nähtud fotoallkiri „Evi Gustel, vabariigi kiireim naine!“. Lisaks on (endine) saarlane kogu teadliku elu istunud mõne kaherattalise sadulas, oli selleks siis 12-aastaselt lambakarjusena teenitud raha eest ostetud Riga-13 või isalt saadud vana IŽ.

Kui Korb veendus, et vanu rinkatsikleid säilinud polegi – need olid nõukaajal spordiklubide omad, kandudes tublimatelt sportlastelt algajatele ning sõideti lõpuks lihtsalt ressursi ammendumiseni –, ei jäänudki tal üle muud, kui hakata omal käel ehitama võimalikult tõetruid koopiaid.

Algust tegi ta peas kummitama jäänud kähkusõitjanna Gusteli 125-kuubikulise Moskvaga. „Kust ma leian 70 aastat vanade tsiklite osi? Siiamaani tuleb neid välja siit ja sealt,“ muigab Korb. „Eks aastate jooksul on ka endal garaaži kogunenud igasugust kraami raamidest mootoriteni.“

Võrrile kaks karburaatorit

1952. aastal ringradu mõõtnud pillist suutis Korb leida ainult ühe foto. Sellest piisas. Jäiga tagahargiga pisikese mootorratta raam, rattad ja esivedrustus olid prakti­li­selt samad mis seeriatsiklilgi, ainult sadul viidud tahapoole ja paak ehitatud poole suuremaks. Kolmekäigulise käigukastiga kahetaktiline mootor forsseeriti tublisti võimsamaks, 6 hj-lt 10–11 kanti. Silindrikanalite viilimise saladusi vanalt uduselt fotolt muidugi ei näe, kuid suunda andvad õpetused leidis Korb vanadest mootorrattaraamatutest.

„Võidusõidu-Moskvale pandi algse ühe asemele kaks karburaatorit. Mõni kasutas originaale, teine pani ühe algupärase ja teise 100 cm3 Kievljaninilt. Tulemuseks oli tippkiirus u 100 km/h.“ Nali? Kaugeltki mitte, sest vana tsikli tillukesed trummelpidurid on võimsuse poolest pigem piloodile mentaalset tuge pakkuvad seadeldised kui tõelised kiirusevähendajad.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.