Suur lugu

Suur ülevaade: kes on Eestist 1000 korda suurema autoturu liidrid ning milliseid autosid hiinlane üldse eelistab?

Lisaks: Hiina TOP 10 uut autot eelmisel aastal

Valik Hiina turu lemmikuid. Fotod: tootjad

Maailma suurimal uute autode turul Hiinas ostetakse sarnaselt Eestiga kõige meelsamini üsna väikeseid sõiduautosid ja linnamaastureid, kuid margid on sellised, millest siin pole kuuldudki, ning autosid läheb aastas kaubaks 1000 korda rohkem.

Väikekeskklassi sõiduautod ja keskmist mõõtu linnadžiibid – keskmise hiinlase maitse sarnaneb endale uut autot valides vägagi keskmise eestlase omaga. Mõningane vahe on lihtsalt mastaapides. Hiina on Eestist üle 20 korra suurem ja hiinlasi meist 1000 korda rohkem (umbes 1,4 miljardit).

Keskmine elatustase paistab vähemalt automüügi põhjal otsustades olevat aga päris sarnane, sest mullu ostsid hiinlased uusi sõiduautosid täpselt 1000 korda rohkem kui eestlased (ligi 19 000 vs. üle 19 000 000) ehk iga tööpäeva iga tunniga leidis hiidriigis omaniku umbes 9500 uut autot.

Koroona mõju oli olematu

Küll erineb kardinaalselt koroonaviiruse mõju automüügile. Kui Eestis kukkus uute sõiduautode turg mullu võrreldes tunamullusega 29,5% ja tarbesõidukeil 29%, siis Hiinas kadus Hiina Autotootjate Assotsiatsiooni (HAA) andmeil 2020. aastal autopoodidest kokkuvõttes vaid vaevumärgatav 1,9% ostjaist.

Sõiduautosid osteti 6,1% (mõningail andmeil 6,8%) vähem, kuid selle tegi peaaegu tasa tarbesõidukituru 18% kasv, viimane suuresti tänu sellele, et viiruse tekitatud paarikuuse majandusseisaku tagajärje leevendamiseks uhas valitsus kiiresti lisaraha taristuehitusse, mis tõi kaasa hoogsa veokite ostmise.

Kui 2021. aastaks ennustab siinne automüüjate liit AMTEL mullusega võrreldes 10–15protsendilist kasvu (ehk tänavu ostetakse umbes 21 000 uut autot), siis gaasi antakse ka Hiinas. Sõiduautoturul loodetakse rahaks teha 21,7 miljonit autot ning tarbesõidukimüük peaks taandumisele vaatamata küündima 4,6 miljonini: kokku 26,3 miljonit sõidukit mulluse 25,3 miljoni asemel. 2024. aastaks ennustatakse sõiduautode müügimahu naasmist 2017. aasta tasemele ehk 23,8 miljoni juurde.

Millise auto hiinlane siis tänavu ostab?

Kui lähtuda mulluste hittmudelite esikümnest, siis kõige suurema tõenäosusega on see väikekeskklassi kuuluv Nissan Sylphy. Loomulikult sedaankerega, sest hiinlaste nagu ka suure osa muu maailma autoostjate jaoks on just kolmemahuline kere see ainuõige variant.

Nissan Sylphy

Lennuka ja moodsa välimusega Sylphy (Hiina mõnes osas on sel nimeks hoopis Bluebird) sisustus on parimal juhul lausa luksuslik: tepitud nahkistmete, nahaga kaetud armatuurlaua, mersulikult ümmarguste ventilatsiooniavade ning muidugi suure keskekraaniga. Erilist hiilgust ei leia aga kapoti alt, kus vuriseb pisike vabalthingav 1,5liitrine ottomootor ning jõuülekandeks on jaapanlik variaatorkast. Sylphysid läks HAA andmeil mullu kaubaks 542 725.

Teise koha (mullu müüdi 477 569 autot) hõivas väikeveok Wuling Rong Guang. Ühe ja kahe istmereaga kabiiniga pakutav, raamile ehitatud madelauto sobib kõikvõimalikele väikekaubitsejatele ja meelitab kõigest 6000 euro kanti jääva hinnaga.

Wuling Rong Guang

Kuigi palju autot selle raha eest muidugi ei saa, sest ottomootoreid on valikus kaks, 1,5- ja 1,8liitrine, kabiini sisustus tarbeautolikult kalk ja lihtne ning jäik lehtvedrudega tagasild ei tõota ka erilisi sõiduomadusi, küll aga korralikku kandevõimet. Ainus mugavusseade, mida tootja esile tõstab, on elektriline roolivõimendi.

Pronksmedalile kerkis taas kord üks sedaan, viimase aja turuliider Volkswagen Lavida (419 793). Kontserni MQB-platvormile ehitatud auto on 467 cm pikkune (telgede vahe 268 cm) ning seda käitama saab valida ühe kahest ottomootorist: 1,5liitrise vabalthingava (116 hj) või 1,4liitrise turbo (150 hj). Natuke kahandatud Passati sarnasest Lavidast on saadaval ka elektriversioon e-Lavida.

Volkswagen Lavida

TOP 10 sisaldab mitut Volkswagenit

Lavidale järgneb taas üks väikeveok, Foton Light Truck (410 857). 1,2- (85 hj) ja 1,25liitrise otto- ning 2liitrise diiselmootoriga tarbesõidukile saab tellida mitut masti pealisehitisi lihtsast veokastist furgoonini.

Great Wall Haval H6

Alles 5. kohalt leiab esimese linnadžiibi. Haval H6 (376 874) on päris kopsakas auto, 461 cm pikk ning telgede 269 cm vahega. Great Wall valmistab seda esi- ja nelikveolisena ning 1,5- ja 2-liitrise turbomootoriga (163 ja 190 hj). Jõuülekandeks on topeltsiduriga 7-käiguline automaatkast, välimus kroomiküllane ja sisustuses torkab silma keskkonsooli bmwlik (või mazdalik) pöördvalits ekraani menüüs orienteerumiseks. Pole just paha umbes 17 000eurose auto kohta?

Pingereas järgnevad jälle sedaanid. Maailma menukaima auto Toyota Corolla (350 310) kannul püsib Volkswagen Bora (331 682), kuid see pole samasugune, nagu me mäletame sajandi alguses siingi müüdud Golfi sõsarat. Strateegilised mõõdud on 466 ja 269 cm, aluseks taas kord MQB ning mootorivalikus 1,5liitrine vabalthingav ja 1,4-liitrine turbotatud ottomootor (113 ja 150 hj). Sedaani saab osta ka 136 hj elektrimootoriga (e-Bora), mille laadimisvälp on 36 kWh akuga 200 km kandis (optimistlik NEDC-tsükkel 270 km) ning hinnasildile kirjutatakse umbes 18 000 euro jagu jüaane.

Volkswagen Bora

Sellega aga Volkswagenite pidu edetabelis ei lõpe, sest 8. kohta hoiab Volkswagen Sagitar (299 839). Taas kord firma MQB platvormile ehitatud ning vägagi uue euro-Passati moodi sedaani kapoti alt leiab 1,2- või 1,4-liitrise turbomootori (115 ja 150 hj), kuid telgede vahe on varem mainitud sugulaste omast veidike pikem, 273 cm.

Buick Excelle

Buick Excelle GT (295 857) on loomulikult jällegi sedaankerega, kuid tolle pontsaka neljaukselise eripära on 1,3liitrise ottoturbomootoriga liidetud 48voldine elektrimootor, mis teeb GTst poolhübriidi. 161 hj kantakse vedavatele esiratastele topeltsiduriga 6-käigulise automaatkasti kaudu. Umbes 15 500 € maksva auto keskmiseks kütusekuluks lubatakse mõõdukas 5,3 l / 100 km ning sarnaselt General Motorsi kõigi teistegi Hiina mudelitega antakse garantiid lausa kaheksa aasta või 160 000 km jagu.

Wuling Hongguang

Esikümne lõpetab veel üks Wuling, 4,4meetrine (telgede vahe 272 cm) kaubikupõhine mahtuniversaal Hongguang (270 310), mille eelkäija püsis edetabeli tipus aastail 2010–2015. Kuni kaheksa sõitjat mahutavat autot müüakse koduturul pisikese 1,2-, 1,4- ja 1,5liitrise ottomootoriga (max 111 hj), kuid 6500 euro eest enamat nõuda pole vist ka õiglane, seda enam, et istmeid välja tõstes muutub Hongguang praktiliseks kaubikuks.

Pikimootori ja tagarattaveoga autol on küll ainult kaks turvapatja, aga samas elektriline roolivõimendi, väidetavalt Lotuse abiga konstrueeritud hulkhoobne tagavedrustus ning armatuurlaual väike, 7-tolline puutetundlik ekraan.

Tohutult kirev valik

Nagu Hiina menumudelite müügiarvudest näha, ei küündi ükski neist Eesti lemmikautode parimal juhul ligi 10protsendilise turuosa lähedalegi, saavutades isegi suurima liidri puhul ainult umbes 2% kogumüügist. Asi on selles, et Hiinas armastatakse miskipärast tohutut mudeli- ja isegi margikirevust, kus üsna sarnaseid autosid müüakse mitme nime all.

Volkswagen Lamando

Olgu näiteks Volkswagen, mis müüb eelkirjeldatute sarnaseid väikekeskklassi sedaane Hiinas aastaga kokku 1 600 000, kuid neid on tervelt kuus eri mudelit. Esikümnesse mahtunud kolme auto kõrval on valikus veel ka Volkswagen Santana ja Lamando (viimase eripära on Hiina mõistes eriti võimsa 2-liitrise turbomootoriga 220 hj GTS-versioon) ning kõige tipuks lausa eraldi margiks muudetud Jetta (mudelitähis VA3).

Sellises margi- ja mudelikülluses pole ime, et kõik esikümneautod kokku moodustavad kogu turust ainult 15%. 50 esimest annavad 44% ja esisada 63%. Automarke on riigis lausa nii palju, et HAA peab vajalikuks statistikat esitada tihti ainult 10 suurema kohta.

Changan CS75

Kuigi edetabeli tipus toretsevad peamiselt sedaankerega sõiduautod, ostetakse neid Hiinas tegelikult sama palju kui linnadžiipe. Viimaste marke-mudeleid on lihtsalt veel palju rohkem ning ostjad pihustuvad veelgi enam. Näiteks jaanuaris ostsid hiinlased umbes kaks miljonit sõiduautot, millest ligi pool olid linnadžiibid – osakaal on sama mis Eestiski. Mahtautode turuosa on sarnaselt Euroopaga mandunud ka Hiinas kaduvväikeseks. Parimal juhul küündib müük 100 000 auto kanti kuus.

Esikümnesse võib jõuda esimene elektriauto

Juba tänavu võib end esikümnesse pressida ka esimene elektriauto, mullu müügile ilmunud Wuling Hongguang Mini EV. Esimese seitsme kuuga läks 292 cm pikkusi (telgede vahe 194 cm), aga ametlikult siiski 4-kohalisi autokesi kaubaks 127 000, mis teeb sama tempo jätkudes aastamüügiks selgelt üle 200 000.

Wuling Hongguang Mini EV

Mini EV menule annab hoogu Hiina võimude elektriautosõbralikkus. Suurlinnade õhusaaste ohjeldamiseks antakse elektriautole numbrimärk tasuta ja järjekorrata, samas kui tavaautole pead seda vahel ootama aastaid ja/või ostma registreerimisõiguse oksjonilt.

17 hj mootor annab tippkiiruseks 100 km/h ning laadimisvälp on sõltuvalt aku suurusest 120 (9,3 kWh) või 170 km (13,9 kWh). Tagaistme kokkuklappimisel mahutavat Wuling 741 liitrit pagasit, kuid laadimisava alaserv on miskipärast lausa vöö kõrgusel. 665 kg kaaluva auto parim omadus on hind: isegi tipmine, konditsioneeriga versioon maksab Hiinas ainult 4200 eurot.

Tänu lugematute sarnaste kodumaiste konkurentide omast mitu korda etemale kvaliteedile ja samas odavale hinnale pauguga Hiina enim müüdud elektriautoks tõusnud Wuling (Tesla 3 müük on riigis kaks korda väiksem.) võib kuulu järgi varsti jõuda ka Euroopasse. Importööriks võivat saada Läti pisike soomusautotootja Dartz, mis kavandavat Wulingide kokkupanekut Leedu ühes tehases. Tõsi, auto hinnaks polevat siis enam 4000, vaid ennustatakse pigem 10 000 eurot, põhjuseks muuhulgas kohandamine euronõuetega vastavaks.

Honda Haoying

Miljon importi, miljon eksporti

Hiina on juba ammu kõigi nn preemiumautotootjate suurim turg ning müük aina kasvab. Kui 2017. aastal oli noobelmarkide päralt 10% Hiina automüügist, siis nüüd juba umbes 16%, kuid samas on auto keskmine hind langenud 58 000 eurolt 52 000 euro juurde – seda nii Hiinasse kolitud tehaste kui ka väiksemate-odavamate luksusmudelite müügile ilmumise tõttu.

Kui enamiku autotootjate müük mullu viirusekriisi tõttu langes, siis Mercedes-Benz kasvatas Hiinas autoäri ligi 12%, BMW 6,4, Audi 4,4 ja Porsche 3%.

Hiinas on õnne otsimas maailma kõik suuremad autotootjad, nii omal käel kui ka ühisfirmade kaudu, aga edu ei saada kaugeltki kõiki. Suzuki pakkis asjad 2018. aastal, Renault lõpetas ühisettevõtte mullu, kiratseb ka Stellantise (FCA ja PSA) markide müük.

Mullu importis Hiina 933 000 autot 39,2 miljardi euro eest ja eksportis 1 082 000 neljarattalist 13,2 miljardi eest – kogus on praktiliselt sama, aga rahaline mõõde erineb kolmekordselt, sest sisse veetakse palju Euroopa kallimaid autosid, arengumaadesse eksporditakse aga peamiselt odavaid liikureid. Suuremad välisturule müüjad on SAIC, Chery, Changan, Great Wall, Geely, Dongfeng, BAIC jne.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 13, märts 2021

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.