Suur lugu

Honda S2000: haruldane auto, mille mootor hoidis aastaid ühte võimsusrekordit

Fotod:Karl-Erik Idasaar / @idacars

Sarnaselt paljudele teistele Jaapani autotootjatele, olid ka Honda insenerid üheksakümnendatel ülemäära entusiasmi ja tahtmist täis. Põhjust oli ju tegelikult küllaga: valminud autod olid suurepärase juhitavusega, töökindlad ning mingil hetkel said nad isegi enda igati imelise NSX-ga maha. Aga midagi oli veel puudu.

Et see väike hinges valitsev tühjus täita, kiikasid nad ajalukku. Lahendus leiti kiirelt Honda autoajaloo hälliaegadel toodetud roadsterite S500, S600 ning S800 näol, mis ilmselgelt vajasid hingelist järglast.

Tulemuseks oli 1995. aastal Tokyo Motor Show käigus esitletud ideeauto Honda Sports Study Model (SSM), mis oli tõeline frukt. Väga-väga futu välimusega kabrioleti südameks oli viiesilindrillline mootor, mis oli paari pandud NSX pealt pärineva automaatkastiga.

Viiesilindrilist mootorit võime tavaliselt kohata Audi või Volvo kapoti all. Aga Honda aiste vahel?

Ideeauto disain telliti algselt Pininfarina stuudio käest, ent venima läinud projekt ning Argento Vivo nimeline tulemus ei käinud SSM looja Shigeru Uehara põhimõtetega väga kokku. Lõpuks otsustatigi hoopis ise enda auto teha.

Peaaegu kogu kere oli ehitatud alumiinumist ning autol puudus igasugune katus. Margi puhul üsnagi haruldaselt, istusid vedavad rattad taga. Maailm reageeris igastahes positiivselt!

Üks kõige ägedamaid vabalthingavaid mootoreid läbi aegade

Suisa nii positiivselt, et Honda otsustas endale 50. juubeli puhul sünnipäevakingi teha ning ehitas ideeauto alusel tootmisversiooni S2000. Ning nagu NSX oma kümme aastat varem, oli ka see tõeline Jaapani tehniline suursaavutus.

Kogu peo staariks oli loomulikult ligi 9000 pöördeni tõusev kaheliitrine vabalthingav mootor, mis oli tollal maailma võimsaima hobujõudu-liitri-kohta näitajaga: ühest liitrist pigistati nimelt välja 127 hobust. Järgmine auto, kes selle rekordi purustas, oli Ferrari 458 Italia ning sedagi ligi kümme aastat hiljem.

Mootor oli üsna kompaktne ning see paigutati täiesti esisilla taha, muutes S2000 esi-keskmootori paigutusega autoks. Jõunumbrid varieerusid 10-aastase tootmistsükli vältel 237 ning 247 hobujõu vahel, 2004. aastal toimunud Ameerika turu mudeliuuendusega tõsteti kubatuur 2,2-liitrini ning piiraja langetati 8000 pöörde peale.

Hondal on ka ideaalne 50:50 kaalujaotus, mille saavutamise nimel proovisid insenerid võimalikult palju asju auto keskmesse viia, sh ka näiteks varuratta ja remondikomplekti. Mootori järel oli teiseks suureks müüginumbriks suure jäikusega X-kujuline kereraam, mille käigus küljekarbid on läbi diagonaalsete tugevuste ühendatud eesmiste ja tagumiste sillataladega.

Tehasest pakuti S2000 ainult 6-käigulise manuaalkastiga ning LSD diferentsiaaliga. Ehk siis maakeeli: tegu oli väga hea juhitavusega ning atleetlike sõiduomadustega sportautoga.

Esimene mudel (AP1) sai naljakat kriitikat kella puudumise tõttu. Räägitakse, et Honda lihtsalt unustas selle autosse lisada.

Katust pakuti enamasti ainult pehmena. Juurde sai tellida kõvemast nahast valmistatud Tonneau Cover katte ning mõndadele turgudele pakuti GT versiooni raames ka kõvakatust, mis sobitub kõikidele S2000 mudelitele.

Salong on täiesti juhifookusega. Keskel asetseb unikaalne digitaalne displei, mille loomisel võeti aluseks Ayrton Senna ajastu vormelitelt pärinevad näidikupaneelid, kusjuures käivitusnupp asetseb juhist vasakul.

Ringrajad, lõppkiirusvõistlused ja reisid

Loo keskmeks asuva S2000. sünniaastaks on 2006. ning omaniku Gregory kätte läks see masin aasta hiljem. Selle aja jooksul on läbitud vaid 109 000 kilomeetrit.

Gregory räägib, et tema eesmärgiks on alati olnud säilitada auto iseloomu ning mitte näppida auto inseneride poolt spetsiaalselt välja arendatud kohti. Mõningad muudatused siiski eksisteerivad: autole on paigaldatud originaalist 10 kg kergem Toda väljalase, Berki hi-flow katalüsaator ning K&N sisselase.

Originaalvedrud on asendatud Teini 1,5 cm madaldusega vedrudega, mis on tavalisest ka omajagu jäigemad. “Seda oli vaja, et ringrajal poolslikkidega rehv vastu rattakoobast ei hõõruks, ühtlasi on ringrajasõidu tarbeks lisatud EBC kettad ja klotsid,” tutvustab Gregory oma autot.

Ja nagu jutt juba viitas, on S2000 omajagu ka võistlustel käinud. One Mile Challenge raames on tabatud stabiilset 220 km/h kiirust ning veerandmiili suudab Honda läbida 14,1 sekundiga kiirusel 160 km/h.

Omanik on autot ka päris kaugetele reisidele viinud, kõige vahvamaks mälestuseks peab ta 2009. aastal Itaalias toimunud S2000 10. aasta juubelipidustust, kuhu kogunes 250 autot üle Euroopa.

Kõrged pöörded ning maailma parim manuaalkast

Tänapäeval valdavalt levinud turbomootorite “probleemiks” on see, et kogu pidu tuuakse sulle liiga vara kätte. Maksimaalne hobujõud ning pöördemoment ilmutavad end juba pöördevahemiku keskel ning topeltsiduriga kast saadabki sind edasi juba järgmise käigu poole. Kõik on väga kiire, kõik on väga puhas, aga elamuse nimel pikalt töötama ei pea.

Aga kõige paremate asjade nimel tasub oodata. Just nagu ka mõne üüratu viivitusega vanakooli turbo tahatulek, premeerib ka Honda muinasjutulise kuulsusega F20C mootor sind 9000 pöördeni jõudes mõnusalt.

See auto armastab üle kõige pöördeid. Sa pead talle tõsiselt pähe andma, et kõik naudingulahtrid omale linnukesed saaksid. Kuigi tahhomeetri seier tõuseb juba algusest peale üsna reipalt, ei toimu enne 6000 pööret suurt midagi.

Järsku jõuab õlirõhk kindla tasemeni ning käivitub klapiajastussüsteem VTEC (yo), mis püha vihaga piirajani välja röögib. 9000 pöördele liginedes tekib tunne, et kohe kvalifitseeruvad kolvid astronautidena ning tekitavad kapoti sisse paar uut õhuava.

Ja siis sa avastad et sa pead käike vahetama. Esimesed neli on päris lühikeste ülekannetega, mistõttu jagub vahetamisrõõmu tõenäoliselt ühe maailma kõige parema käsikastiga küllaga. Visked on 36mm pikad, kiired, robustsed ning pakatavad mehhaanilisest tundest.

Jõunumbreid arvestades ei ole tegu meeletult kiire autoga. See ei rebi sul sisikonda välja nagu Lamborghini 6,5-liitrine V12 ega löö sind vasaraga selga nagu näiteks samuti kõrgepöördeline E92 M3 pealt pärinev V8.

S2000 mõjub hoopis mesmeriseerivalt. Kõrgetel pööretel toimuv action haarab sind nii endasse, et sa keskendudki vaid autost ülima võtmisele ning oma sõiduoskuste lihvimise. See on nagu väga kaunis tüdruk, kes sind keset pidu tantsupõrandale järsku veab.

Nullist sajani sööstab S2000 tehase andmetel 6,2 sekundiga, ent auto omanik on Vbox seadmete abil saanud kirja 6,09 sekundit. “Kõik hobused on veel alles,” naeratab ta.

Rool ei ole päris nii ürgse olemusega kui mootor, aga reageerib sellegi poolest väga vürtsikalt. Omaniku demonstratsiooni järel selgus, et kurvide läbimisel saavutatav kiirus teeb silmad ette nii mõnelegi uuele sportautodele.

Esmased mudelid olid tuntud ka selle poolest, et auto tagaosa oli vahel ettearvamatu ning ebakindel. Aja jooksul rakendatud uuenduste käigus tehti seega stabilisaatorid peenemaks, vedrud pehmemaks ning rehvid laiemaks.

Ja kui kogu trall läbi saab, saab S2000 roolis kruiisida nagu iga teisegi mõnusa suvekabrioga. Lihtsalt tuleb arvestada, et mõni semu töllerdab parklas auto juurde ja naerab, et sul on juuksuriauto.

Tulevikuklassik, mille hinnad kerkivad kiirelt

Kultusestaatus, järelturg ning tegelikult kogu auto olemus on S2000 hindu parajalt kergitanud, alla 10 000 euro neid naljalt enam ei leia. Eestis on kusjuures 2019. aasta seisuga arvel vaid 3 mudelit.

Õnneks leidub ka omajagu alternatiive. Tõime S2000 pildistamisele kaasa samast ajastust pärineva Mazda RX-8, mis on sõidukogemuse ja kättesaadavuse mõttes üks Hondale lähedasemaid autosid.

Mõlemad sööstavad põnevate mootorite abil 9000 pöördeni, on tagaveolised ning väga hea juhitavusega nullindate Jaapani sportautod. S2000 on muidugi pisut askeetlikum ning rootormootoriga Mazda nõuab omamisel natuke teistsugust tähelepanu. Hinnad on viimasel samuti ligi poole odavamad.

Haruldaste, eriti siinmail haruldaste auto puhul on aga paras eksootilisuse hõng, mida iga sõiduki juurest ei leia. S2000 on üks neist.

Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.