Pikk lugu

Intervjuu: Eestlaste uus mobiilirakendus hakkab kasutajate abiga liikluses elusid säästma

Kuvatõmmis Supervaisori kodulehelt.

Täna avalikustas oma testversiooni uus eestlaste rakendus Supervaisor. Digigeenius kirjutas kevadel, et idufirma taga on loojatena ja investoritena mitmed tuntud Eesti start-up maailma tegijad.

Lihtsalt öeldes on tegemist jalakäijate ja kaassõitjate rakendusega, mille abil saab igaüks osaleda liiklusrikkumiste statistika kogumises ning seeläbi aidata kaasa inimelude säästmisele.

Arendusfaasis sai rakendust testida ka Autogeenius. Kasutades telefonikaamerat, võttis kõnniteel parkiva ja liiklust takistavat sõiduki jäädvustamine loetud sekundid. Privaatsuse kaitsmiseks udustatakse automaatselt kogutud videotel inimeste näod, kuna eesmärk on fikseerida rikkumisi, mitte seda infot isikustada.

Supervaisori kogutud statistika eesmärgiks on pikemas perspektiivis liiklusohtlikke kohti eristada, valdkonna eest vastutavatel asutustel olukorda parandada ja sellega kahjusid ennetada.

“Me soovime ei midagi vähemat kui säästa elusid,” kinnitas ettevõtte asutaja ja tegevjuht Silver Keskküla.

Küsisime temalt testimise järel ja rakendusega avalikuks tulemise eel mõned lisaküsimused.

Miks te seda teete?

Liiklusõnnetused on kõige suurem noorte inimeste surma põhjus maailmas ja viies üldine inimeste surma põhjus. Lisaks eludele kaotame umbes 3% GDPst. On absurdne, et inimesed on sellega leppinud ja valmis loovutama miljoneid elusid oodates isesõitvaid autosid, mis ilmselt alles paarikümne aasta pärast reaalselt liikluspilti mõjutama hakkavad.

Maailmas on üle nelja miljardi kaameraga telefoni ja seitse miljardit inimest, kes ei taha liikluses surma saada. Meie hinnangul on sellel kombinatsioonil suur potentsiaal liikluspilti oluliselt parandada ja elusid säästa.

Kes on otseselt sellisest lahendusest huvitatud klient või osapool? Lisaks maailmapäästmisele, kellele te seda teete?

Esimene prioriteet meile on kodanikud, kes meid andmete kogumisel aitavad. Töötame selle nimel, et kogutud andmetele esmalt just neile väärtust luua. Näiteks saaks meie andmetel abil hoiatada inimest, kes läheneb ristmikule, kus eiratakse punast tuld keskmisest kümme korda sagedamini.

Olukorra jäädvustamine ja registreerimine on võimalik mõne liigutusega.

Huvitatud osapoolteks on muidugi ka kõik avaliku sektori asutused, kes on liikluse korraldamise, planeerimise, ohutuse või järelevalvega seotud (maanteeamet, politsei, MuPo, kohalikud omavalitsused, jne).

Praeguses faasis tegeleme põhiliselt rikkumiste statistika kogumisega, mille käigus ajapikku selgub potentsiaal erinevate osapoolte jaoks.

Kui palju raskeid rikkumisi testperioodil suutsite tabada?

Andmeid on seni kogunud vaid väike hulk kasutajaid, aga juba lühikese testperioodi jooksul oleme näinud tuhandeid kergemaid rikkumisi ja sadu raskemaid.

Piiride lükkamine näiteks punase tulega ristmikule sõites on kahjuks väga sage ja paljud juhid ei näi teadvustavat, et sellistes olukordades piisab vaid veidi kärsitust lapsest ristmikul, et tagajärjed oleksid traagilised.

Kuidas leiate tasakaalu ohutust suurendava lahenduse ja totaalse jälgimissüsteemi/trahvimasina vahel?

Meie eesmärk on luua ühiskonnale elude säästmisega väärtust ja teha seda just mõistliku kompromissina osapoolte huvide vahel.

Isegi otsus, et kogume andmeid kodanike abiga, on teadlik samm suunas, mis teeks kodanike toetuseta toimetamise keeruliseks.

Probleemikohti ja missioone saab ka ise lisada.

Lisaks sellele, et saame andmeid vaid kasutajate osavõtul, disainime oma toodet ka tehniliselt selliselt, et välistada väärkasutust. Näiteks eemaldame me automaatselt videotest inimeste näod. Nii ei ole meil võimalik kasutada näotuvastus-tehnoloogiat isegi mitte hüpoteetiliselt vaenuliku võimu esindaja survel.

Lisaks nägude udustamisele, kas rikkuja number jääb nähtavale?

Hetkel me aktiivselt registrimärkide udustamisega ei tegele. Eestis ei pea auto kujutist millel selgelt äratuntavat inimest ei nähtu käsitlema isikuandmetena.

Lisaks tegeleme aktiivselt kasutajate privaatsuse kaitsmisega, lülitades salvestites välja heli ja edastades asukoha infot vaid aktiivselt esitatud raportite kohta. Pikemalt võib lugeda sellest, kuidas suhtume andmetesse, meie blogipostist.

Aga kui politsei tahab teie kogutud andmete põhjal trahve määrama hakata?

Kindlasti ei ole meie eesmärk kedagi trahvida – vahendid, millega kaasliiklejaid parema käitumise suunas kallutada, valib ikka ühiskond ise.

Oleme esimesed maailmas, kellel võiks sisuliselt tekkida agregaat-pilt sellest, mis tegelikult liikluses toimub – millised riskisignaalid korrelleeruvad elude ja vara-kahjuga ja seda kõike just ennetavat potentsiaali silmas pidades.

Kaart on illustratiivne, aga midagi sellist võiks seotud ametkondi oma tegevuse planeerimisel väga aidata.

Puhtalt kogutud info rikkumiste kohta võiks olla juba liiklusjärelevalve võtmes väärtuslik näiteks politsei piiratud ressursside suunamisel või liikluskorralduse parandamisel.

Eestis kui edasijõudnud e-riigis tuleks kindlasti kaaluda väljavaateid kodanike kaasamiseks igal võimalikul moel ja kas või plaanitava punktisüsteemi kasutamiseks klassikaliste lahenduste kõrval.

Veidi provokatiivselt küll, aga äkki hakkame hoopis tegema maksusoodustusi headele liiklejatele?

Miks peaks inimene endale Supervaisori tõmbama ja seda kasutama hakkama?

Esimese hooga otsime kindlasti kodanikke, kellele liikluse teema korda läheb ja kes soovivad panustada liiklusolukorra parandamisse. Usun, et nende abil saame kokku piisavalt andmeid tõestamaks idee potentsiaali.

Ehitasime rakenduse selliselt, et saame täpset järge pidada, kes kui palju panustab ja seeläbi premeerida kõige tublimaid kasutajaid, kelle panus liikluskultuuri parandamisse on suurim.

Kasutajatel on võimalik rakendust kasutades teenida preemiapunkte.

Jaanuaris näiteks jagamegi välja 3 pardakaamerat kõige tublimatele kasutajatele ja lähitulevikus plaanime veel uusi ja põnevamaid pakkumisi.

Teatud mõttes on siin võimalus ka Eestil jälle uudsete lahendustega silma torgata ja kaudselt on kõigil kodanikel võimalus panustada selle õnnestumisse rohkem kui näiteks Skype´i või Transferwise´i puhul. Veidi suurem sarnasus on siin võibolla Teeme Ära ideega.

Kas teie lahendus või üldse tehnoloogia oleks lähiajal valmis ka näiteks autodes ja automaatselt rikkumisi leidma pardakaamera abil? Ilma, et inimene peaks üldse aktiivselt raporteerima?

Kuigi tehniliselt on see kõik juba võimalik, siis kõigepealt soovime oma unikaalse lahendusega liikluse parandamise potentsiaali tõestada ning alles seejärel investeerida järgmistesse faasidesse. Ehk siis nagu meie missioon ütleb — “KOOS tehisintellektiga parema maailma poole”

Täpsemalt saate uuest rakendusest lugeda ettevõtte lehelt ja selle alla laadida aadressilt https://supervaisor.com

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.