Suur lugu

Kas teadsid, et elektriauto pikemaks seisma jätmine nõuab natuke eeltööd?

Kas pikemalt seisma jättes tuleks laadija ühendada või ei? Õiget vastust ei ole ning tootjate juhendid on erinevad. Fotod: tootjad

Elektriautode saabumisega peame päris palju oma harjumusi muutma, alates sõitude planeerimisest kuni näiteks pidurdama õppimiseni. Ka auto pikemalt seisma jätmiseks peab kasutusjuhendiga tutvuma.

Geeniuse tellijale

Kui on plaanis auto pikemalt seisma jätta ja eriti siis, kui see juhtub talvel, valmistab pedantne omanik ka sisepõlemismootoriga sõiduki ette, kui on vähegi võimalik. Peamine murekoht on aku, millele saab külge ühendada laadija, mis hoiab aku ka külmaga laetuna ning auto kõik süsteemid hea tervise juures. Kujutage aga ette ­autot, millel on 50–100 kWh kõrge­pinge­aku. Mida sellisega teha?

Selgub, et ühest tõde ei olegi ning kõige kindlam on tutvuda põhjalikult kasutusjuhendiga ja kahtluste korral ka konkreetse auto müüjalt täpselt järele uurida. Vastasel juhul võite leida end olukorras, kus auto aku on kahjustunud ja sellega seoses on otsa saanud ka garantii, sest te ei järginud juhiseid.

100% pole nagunii hea

Volkswageni kohta on öeldud, et kõrgepingeaku parima võimaliku kasutatava võimsuse säilitamiseks on igapäevase kasutamise korral soovitatav seadistada aku täislaadimise eesmärgiks 80% (enne pikemat sõitu saab selle muuta ka 100% peale). Isegi kui igapäevaseks kasutamiseks on vaja 100-protsendilist laetust, kaitsevad akut integreeritud ülelaadimis- ja tühjenduspuhvrid, mida sõitja näeb bruto- ja netomahutavusena.

Näiteks on ID.4 aku 82 kWh bruto- ja 77 kWh neto­mahutavusega, millel on 5 kWh varu, et tagada aku töövõime. Külmakraadid kuni –30 °C ei mõjuta aku tööiga, vaid auto sõiduulatust. Aku garantii suhtes piiranguid ei ole ning elektrisõiduki kõrgepingeaku ei vaja Volkswageni esindaja sõnul ekstreemse ilmaga (külm või kuum) erilist hoolt.

Sõiduki kasutaja peab aga arvestama, et autol on ka 12-voldine aku, mis nagu igal teiselgi autol tühjeneb aeglaselt väga külma ilmaga füüsikaliste ja keemiliste omaduste tõttu. Kui elektri­auto seisab talvel näiteks viis või 10 päeva, siis ei pea muretsema kõrge- ega madalpingeaku pärast.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.