Pikk lugu

Kaur Ilves: Kuidas käituda, et sa autoteeninduses lüpsta ei saaks?

Foto: Arvo Meeks, Valgamaalane / Scanpix Baltics

Kui auto garantii on läbi, siis tuleb lahendada raske küsimus – kus kohast leida auto hooldamiseks usaldusväärne ja rahakotisõbralik töökoda, kes teeks hästi ja ausalt.

Kellele ei meeldiks autot osta tuliuuena ja otse salongist, olles ta nagu rätsepaülikonna oma kõikide mõistlike ja vähem mõistlike soovide järgi ära timminud?

Eritellimusel välisvärv “vibrantne burgundiapunane” – tehtud! Mõnusalt masseerivad, ventileerivad ja istmikku soojendavad nahksed toolid – tehtud! Salongiõhu aromatiseerija – tehtud! Parem kui naabril – kindlasti tehtud!

Kui raha on, saab tsüklisse kukkuda

Seejärel tuleb tarbida sõidukit rahulolust pakatavana garantiiperioodi lõpuni ja lihtsalt korrata tsüklit. Aga järgmine kord siiski ilma burgundiapunase värvita (kiputi tänaval näpuga näitama) ja ilma salongiõhu lõhnastajata, sest kõlava nimega “Dijon Perfume de L´Étable” lõhnab päeva lõpuks ikkagi nagu sõnnik, mitte nagu eksklusiivne parfüüm.

Jah, uue auto soetamine on kahtlemata emotsionaalselt vägev pauk, isegi muidu veidi kalgi südamega tahumatule Eesti mehele.

Rääkimata igasugu ebameeldivate rahaliste üllatuste puudumisest, kuna uuel autol on aastaid kehtiv garantii, mis tänaste keerukate masinate võimalikud tuhandetesse ulatuvad erakorralised remondikulud laseb kellelgi teisel kanda.

Uuemaid autosid on Eestis tegelikult väga vähe

Karm reaalsus on aga see, et uusi ja garantiiga autosid jõuavad endale osta siinmail vähesed. Isegi väga vähesed. Eestis arvel olevate autode keskmine vanus on 15 aastat, millega me oleme Euroopa riikide seas tagantpoolt lugedes viiendal kohal ja Maanteeameti numbrid ütlevad, et alla 5 aastaseid sõiduautosid on meil teedel ainult 15% ringis.

Ehk siis tervelt 85% Eesti autodest söövad otse omaniku rahakotist, olgu siis tegu kas klaasipesuvedeliku lisamise või õhkulennanud mootori remondiga.

Kas autode kvaliteet on muutunud kehvemaks?

Päris kristallselget vastust ei ole võimalik anda – kindlasti pole kõik uued autod aja jooksul tingimata vähem vastupidavateks muutunud – nad on lihtsalt tehniliselt oluliselt keerukamad kui varem – sest meile ju meeldivad igasugu mugavusvidinad nagu adaptiivsed õhkvedrustused, parkimisabid, tagurduskaamerad, nutikad püsikiirushoidjad ja muu selline.

Rangete heitmenormide täitmine nõuab jällegi kapoti alla järjest keerulisemaid tehnilisi vidinaid, mis samuti ei pea ajahambale nii hästi vastu kui vanakooli bensiinimootori kahelõõriline karburaator ning ilma igasugu kübeme- ja muude filtriteta väljalaskesüsteem.

Kohati tekib küsimus inseneri terves mõistuses

Samas, populaarteaduslikud vaatlused margifoorumites ja vestlused spetsialistidega siiski kinnitavad, et autotootjad tegelevad „tehniliste lahenduste optimeerimisega“ – ehk sõltuvalt auto- ja mootorimudelist esineb kohati veidraid insenertehnilisi säästulahendusi, mis võivad lõppeda väga suurte remondiarvetega.

Problemaatiline BMW N63 mootor, mille vead on kas kallid või ulmeliselt kallid.Foto: Wikipedia, Dr. DOHC

Väljavenivad ja purunevad mootoriketid, väntvõlli kepsusaalede täielik kulumine väikese läbisõidu juures, purunevad turbod, erinevate kallite elektrooniliste juhtmoodulite suremine ja õhkvedrustuse komponentide regulaarne katkiminek on ainult väike bukett väga kallitest vigadest, mis võib pahaaimamatut kasutatud auto omanikku täiesti ootamatult tabada.

Ehitatud meelega lagunema?

“Aga miks nad ei ehita autosid nagu vanasti?!”, kõlab pettunud hüüe tagareast. Veidi küüniliselt võttes pole tegu millegi isiklikuga, vaid lihtsalt äriga.

“Engineered to fail” on filosoofia, mis võimaldab autotööstuse madalate marginaalide ja kõrilõikava konkurentsi tingimustes kasumirida polsterdada. Puhas optimeerimisülesanne garantiiremondi maksumuse ja kliendirahulolu indeksite vahel!

Kuidas leida see õige remonditöökoda?

Ehk siis õnnelik kasutatud (premium) auto omanik on üsna ruttu uue mure ees – kuidas teha õigeid valikuid ja kus kohast leida auto hooldamiseks usaldusväärne ja rahakotisõbralik töökoda?

Naabri-Mati soovitatud romula ja do-it-yourself kõlab ahvatlevalt, aga nii võib väikesest murest hoopis suur katastroof areneda.

Margiesinduse malbe ambientsiga salongi nautimise eest tuleb aga maksta kättesaamatut hingehinda.

1. Eeltöö on esmatähtis

Usaldusväärse spetsialisti otsimine algab iga automudeli tüüpvigade uurimisega Põhjatusse remondiauku kukkumist on hea vältida nii, et teha eelnevalt selgeks, millised tüüpvead just sinu ihaldatud lemmikut kimbutavad.

Parimateks allikateks on nii rahvusvahelised kui kohalikud entusiastide margifoorumid kuhu on kogunenud tohutus koguses väga kasulikku (ja ka palju vähem kasulikku infot). Tihti on olemas ostuabi sektsioonid kustkaudu saab konkreetse aastakäigu ja mootoriga masina kohta asjalikku nõu pärida.

NB! On olemas auto mudelipõhised tüüpvead ja varustusepõhised tüüpvead (nt õhkvedrustus, elektroonika, automaatkast vms). Kui tahad ammendavat vastust esita aruteluks oma soovitud autokandidaadid võimalikult täpselt ja lisavarustusega, sest kasvõi tühipaljas “facelift” võib kas lahendada või tuua juurde palju uusi probleeme.

Vali margile spetsialiseerunud remondikohad

Kui kandidaadid ritta seatud ja ostuhuvi ikka kindel, siis järgmiseks võiks üles otsida kohalike sõltumatute töökodade kontaktid, kes on spetsialiseerunud ainult konkreetse automargi teenindamisele! Sa ju ei käi enda hambaid loomaarsti juures remontimas, miks peaks siis seda oma autole tegema?

Neil on aastatega tekkinud meeletu kogemustepagas eelkõige just vanemate mudelite hooldamise ja tüüpvigade lahendamisega.

Sõltumatul spetsialistil on olemas ka teatavad „loomingulised vabadused“, mida ametlik margiesindus isegi ei saa endale lubada, kuna neil on remondiks ranged ettekirjutused tehasest.

Ära ülemäära Google’ile looda

Palju on juhuseid, kus mõni röögatult kallis komponent, mida esindus pakub ainult tervikuna asenduseks, saab originaalist paremasse korda vaid mõnekümne euro kulutamisega.

Üldsõnaline automudeli probleemide googeldamine ei pruugi väga kasulik olla, sest tihti saab nii vastuseks vähese infoga, aga paljuloetud lehekülgi sama üldsõnalise jutuga. Näiteks seda, et autol on probleeme jahutusvedelikuga (mida iganes see peaks tähendama).

2. Korralik ostueelne diagnostika ja tehniline ülevaatus

Kui tegu pole just oportunistliku paarisaja eurose “Winter-Beateri” soetamisega, siis 120-180€ maksev ostueelne kontroll müüjast sõltumatu spetsialisti juures võib hiljem tuhandete eurode põletamisest päästa.

Ostueelse kontrolli hinnad on üsna sarnased nii margiesinduses kui sõltumatu spetsialisti juures, seega tuleks jällegi kodutööd foorumitest teha, kumb neist tundub just sulle usaldusväärsem ja millised on eelnevate klientide kogemused.

Autode diagnostikaks on tänapäevale väga oluline õigete programmide olemasoluFoto: Arvo Meeks, Valgamaalane / Scanpix Baltics

Spetsialiseerunud töökojal võib vanemate autode ülevaatusel olla jällegi oluliselt rohkem kogemust kui margiesindusel, mis autosid valdavalt esimesed 5 aastat näevad.

Mõne uuema mudeli puhul tuleks veenduda, et sõltumatu töökoda omab vajalikku elektroonilist diagnostikasüsteemi, millega põhjalikult auto veakoode ja muud huvitavat infot saaks lugeda.

NB! Tänaste pikkade õlivahetusvälpadega (30+ tuhat km) autosid soetades on kriitilise tähtsusega veenduda, et auto hooldusajalugu on olemas ja kõik nõutud tööd on õigel ajal ka tehtud. Hooldusajalugu ei pea tingimata tähendama esinduses täidetud raamatut – mida rohkem on paberitega tõestatud hooldus- ja remonditöid, siis see on ainult kasuks.

3. Auto käes! Mis edasi?

Esimese hügieeniprotseduurina tuleks autol vahetada sõltumata viimati tehtud hooldusest kõik olulisemad kriitilised vedelikud ja filtrid – mootoriõli, salongifilter, õhufilter, käigukastiõli ja diferentsiaaliõli. Kui just ei saa usaldusväärset dokumentaalset kinnitust viimase hoolduse kohta. Õlide filtrite vahetus on autoostu kõrval väga väike kulutus, aga annab ohtralt südamerahu.

Oluline! Automaatkastiõli vahetus tuleb kindlasti teostada tunnustatud spetsialistide juures nt Hõbenool, kellelt saab hiljem ka väärt infot millises seisukorras oli välja tulnud vedelik.

Automaatkastide õli vahetavad ka sõltumatud töökojad, aga siis tuleb jällegi veenduda, et jälgitaks 100% kastitootja protseduure. Võrreldes margiesindusega võib automaatkasti õlivahetuse rahaline sääst olla sadades eurodes!

Kindlasti tuleks oma pereautol loobuda 30+ tuhandelistest mootoriõli vahetusvälpadest ja vahetada õli kas kord aastas või 15 tuhande kilomeetri möödumisel.

Pikad õlivahetusvälbad ei ole tekkinud sellest, et õlid oleks maagiliselt paremaks läinud. Tegu on tootjapoolse kulude optimeerimisega, et hoida auto hoolduskulud garantiiperioodil kunstlikult madalal, mille lõppedes jäävad kõik probleemid järgmise omaniku rahakoti kanda.

Eluaegseid ja hooldusvabasid käigukaste ei ole olemas.Foto: Eneli Riim

Täieliku nulltolerantsi tuleb üles näidata ka “eluaegsete” automaatkasti või diferentsiaaliõlide osas – eluaegne tähendab jällegi autotootja jaoks “garantiiperioodi lõpuni”.

4. Leia enda masinale usaldusväärne ihuarst

Vana auto tahab sagedamat ja teistsugust hooldust – seega tuleks endale leida usaldusväärne margipõhine sõltumatu töökoda.

Sõltumatute töökodade eelis margiesinduste ees on oluliselt madalamad tunnihinnad ja suuremad kogemused vanemate mudelite vigade lahendamisel. Head sõltumatud töökojad annavad samuti tööle ja korralikele varuosadele kuni 3-aastase garantii ja pakuvad häid soovitusi erinevate varuosade vastupidavuse osas.

Tihti on originaalvaruosa ja kordades odavama B-varuosa vahe ainult väikestes detailides ning spetsialistid oskavad ka kogemusi jagada varuosa kestvuse kohta. Jällegi – alati ei tasu margiesindust ära põlata, sest osad originaaljupid võivad väga soodsalt ka esinduses saadaval olla.

5. Kas “universaalses” autotöökojas ei osatagi autosid remontida?

Otsingumootor annab lugematu hulga vastuseid päringule “autoremont” ja ainult selgeltnägija suudab välja mõelda, millised on konkreetse töökoja oskused ja kogemused just sinu automudeliga.

Tänapäevased autod on mudeliti väga erinevad ja kindlasti ei ole olulist riski lihtsamate lukksepatöödega, aga tee kindlasti kodutöö ära, kas töökojal on hea maine või mitte.

Küsi julgelt kõikjalt kus aga saad – foorumist, Facebooki autoteemalistest gruppidest, millised on inimeste kogemused ja mured ning tee juba ise järeldused.

6. Kuidas veenduda, et mulle arve või tööpakkumisega tünga ei tehta?

Vana auto puhul esineb oht, et minnes korralist õlivahetust tegema loetakse nagu muuseas üles, et “kõik sillad on täitsa pehmed” ja “mootor tahaks ka ülekäimist saada”, mis iga vähegi autovõõrama omaniku võib lähenevast finantsšokist kaameks tõmmata.

Veermiku kontroll.Foto: Meelis Meilbaum, Virumaa Teataja / Scanpix Baltics

Esimene reegel on tõesti see, et vanema auto puhul peaks vähemalt kord aastas näiteks koos õlivahetusega laskma spetsialistil kogu auto veermiku üle vaadata.

Kui midagi ebameeldivat avastatakse tuleb vead konkreetselt ja detailihaaval lahti kirjutada. Las tehnik teeb telefoniga kasvõi pildi katkisest või katkiminevast jupist.

Ära rahuldu ümmarguse üldise jutuga, et hakkame siit-sealt midagi vahetama ja vaatame mis veel välja tuleb. Lase kindlasti teha endale teha vigade likvideerimiseks detailne hinnapakkumine. Kui kahtluseuss ikka närib, küsi teist arvamust mõnest usaldusväärsest töökojast. Aga ära tingimata näita neile esimese töökoja diagnoosi enne kui nad enda arvamusega pole lagedale tulnud.

Oluline! Teostatud tööde arvel peab olema selgelt lahti kirjutatud kõigi kasutatud varuosade kogused, hinnad ning teostatud tööde maksumus lõikude kaupa.

Lepi kokku, et sinuga võetaks ühendust kui mehaanik midagi erakorralist töö käigus avastab ja midagi ära tahetakse vahetada. Mida selgemad on algsed kokkulepped, seda väiksemad on hilisemad üllatused.

7. Autolammutust ei tasu alati ära põlata

Klassikalised „romulad“ on ökoloogilise jalajälje ja soodsate hindade tõttu tegelikult väga tänuväärt asutused. Aga nagu ikka „kaltsukates“, peab suhtuma müüdavasse kaupa teatava ettevaatusega.

Pidasin isegi ühte autot juba tehnilise huvi pärast kuni 15 aasta vanuseni ja hoidsin teda kogu aeg parimas seisukorras. Kui autol lõpuks ütles üles klaasitõstuki ja veidi hiljem kojameeste mehhanism, mida B-varuosana ei ole saadaval ja esindus pakub magusa naeratuse saatel 200-400€ eest, siis tekib mõte, kas tõesti on konkreetne jupp väärt 10% auto hinnast? Pädev autolammutus tarnis mõlemad jupid mõnekümne euro eest ja kestavad hästi.

Autolammutusest võib leida väga kalleid detaile kordades soodsamalt.Foto: Dmitri Kotjuh, Järvamaa Teataja / Scanpix Baltics

Oluline! Kindlasti ei tohiks lammutusest osta liiklusohutuse osas kriitilisi ja teadmatus seisukorras veermiku, piduri ja roolisüsteemi juppe. Aga kõike muud – palun väga!

8. Ära lükka probleeme edasi!

Auto ei ole bioloogiline organism, mis ennast aja jooksul ise terveks ravib! Kui midagi kuskil koliseb siis tuleb sellega tegeleda nüüd ja kohe!

Parimal juhul pääsed mõnekümne eurose puksivahetusega, aga lastes olukorral edasi ussitada, võib vahetust juba vajada mõni paarisajaeurone detail, mis on katkise puksi tõttu lõplikult õhtale läinud.

Halvimal juhul võib kolin olla märgiks eluohtlikule veale veermikus näiteks võib sõidu ajal ratas auto alt eralduda ja maanteekiirusel ei ole seda otseselt meeldiv kogeda.

Kuula ka hääli, mida auto teeb kas hommikul käivitades või sõidu ajal. Kui kapoti alt kostab imelikke vilinaid, vingumist, sahinaid või kolinaid siis tuleks asi kohe üle vaadata.

Oluline! Katkiminev kliima- või mootoririhm on odav vahetada, aga tõeline piin kui ta kuskil metsavahel sind õhtul teele jätab. Eriti hoolikalt peaks suhtuma hammasrihmade vahetusse – kui sellega üle tähtaja lasta võid kingituseks kotti lastud mootori saada.

Ametlik ülevaatus võib üle lasta

Ära usalda riikliku tehnoülevaatust – palju on lugusid, kuidas auto on tehnoülevaatusel korras sildadega läbinud, kuid spetsialisti juures on hiljem avastatud sõna otseses mõttes katkiseid detaile.

Ja teisalt, kui juba riiklik ülevaatus on auto veermikus vigu avastanud siis peab seal tõesti midagi väga katki olema.

Kokkuvõttes ei ole kasutatud auto omamine mingi õudusunenägu – tutvu mudeli tüüpvigadega, vali hoolikalt, nõua hooldusajalugu ja hoia autot hea meistri juures pidevalt heas korras. Siis teenib ta sind hästi!

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.