Suur lugu

Keritud läbisõiduga autosid enam arvele võtta ei saa: mida see nüüd tähendab ja mis saab edasi?

Kuidas olla kindel, et läbisõit vastab sellele numbrile, mida näeb ainult transpordiamet? Foto: Shutterstock

Juunikuus allkirjastati määrus, mis ei luba Eestis arvele võtta välismaalt toodud sõidukit, mille läbisõitu on muudetud. Tore määrus, aga mida see kõik ostjale nüüd tähendab? Kes võtab riskid ja vastutuse?

Geeniuse tellijale

Uue korra järgi saab Transpordiamet keelduda väiksemaks muudetud näiduga sõiduki registreerimisest seni, kuni see ei ole muudetud tagasi sõiduki reaalsele läbisõidule vastavaks. Arno Sillat Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidust (AMTEL) ütles, et vajadusest piirata Eestisse sissevoolavat vanade ja üldjuhul manipuleeritud andmetega autode massi on räägitud juba kaua.

AMTELi poolt väljapakutud lahendused on olnud küll komplekssemad, kuid praegu ette võetud aktsioon on sisuliselt esimene samm turu odavama otsa (vähema ostujõuga ostjate kaitseks) korrastamisel. "Autode isetoomine ilmselt päris ära ei kao, aga selle juures tasuks mõelda riskidele ning ka toomiskuludele, sh ajakulule. Korraliku ettevõtte kaudu ostes on autol garantii ning eraisikust ostjal pretensiooni esitamise õigus, sest müüja vastutab müüdava kauba eest,“ lisab Sillat.

Transpordiamet kontrollib välismaalt tulnud autode reaalset läbisõitu üleeuroopalises infosüsteemis EUCAR ning amet kasutab ka teiste riikide avalikke riiklikke andmebaase. Samas on EUCARi süsteem tavainimesele ligipääsmatu ning Transpordiameti juhtiveksperdi Rait Parve sõnul ei plaanita süsteemi kõigile ligipääsetavaks muuta.

Ligi 50% autodest on keritud

Probleem on Parve sõnul  üleeuroopaline. Euroopa Parlamendi poolt 2018. aastal avaldatud uuringust selgub, et keritud läbisõidunäitudega kasutatud autode hulk on ELis 50% ümber, osades liikmesriikides isegi suurem.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autogeenius, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 26, juuli 2021

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.