Suur lugu

Koht, kus kõik on tohutu suur ja tegutsevad hiiglased nagu Baruto ning Aidu Pääsuke

Sammuv ekskavaator on suurim masin, mida Narva karjääris näeb. Mõõtmetelt ei leidu sellele vastast terves Baltikumis. Fotod: Pille Russi

Narva põlevkivikarjääri tohutud mõõtmed avaldavad muljet. Siin on kõik suur, nii maa-ala kui ka veokid, buldooserid ja ekskavaatorid.

Geeniuse tellijale

Tööstuslik tehnika on sageli mõõdetav sellises skaalas, mis jääb tavalise inimese jaoks kujuteldamatuks. Seda, et üks ekskavaator võib olla suur, pole vaja pikalt selgitada. Aga kui kujutada ette, et ainuüksi ekskavaatori nool on sada meetrit pikk, siis selline info paneb juba kukalt kratsima küll.

Või et kahel teljel sõidab auto, mille kasti võib tõsta 60-tonnise koorma ja mille rattad on nii suured, et kui veoki kõrvale parkida tavaliikluses pirakana näiv pikap Mitsubishi L200, ulatub selle katus napilt kolmveerandi ratta kõrgusele.

Või et põlevkivi lükkab vaaludesse buldooser, mille sahk on enam kui viie meetri laiune ja peaaegu kolm meetrit kõrge. Autode keelde tõlgituna tähendab see, et taolise sahaga võiks ära peita näiteks kaks S-klassi Mercedest. Ja kõik see tehnika tegutseb maa-alal, mis on enam-vähem 32 000 jalgpalliväljaku suurune. Seda kõike sai näha Narva põlevkivikarjääris, millele mõõtmete poolest ei leidu vastast terves Baltikumis.

„Kui vahepeal kippus põlevkivi saama külge halba maiku, siis viimaste kriiside järel on see jälle nn parketikõlbulik. Varatalvise elektrikriisi aitasid üle elada Balti elektrijaama 3. ja 4. plokk,“ tõdes karjääri omanikettevõtte, Enefit Power AS-i juht Andres Vainola.

Täiskasvanud inimesed näivad sammuva ekskavaatori kopa sees üsna väikesed. Korraga tõstab selline kopp 15 m3 pinnast.

„Aga inimesed tõmbavad pahatihti põlevkivi kaevandamisele ja põlevkivist elektri tootmise vahele võrdusmärgi. Tegelikult ei tohi põlevkivi seostada ainult elektri tootmisega, sest see on vaid üks osa kogu põlevkivi potentsiaalist. Valdav osa põlevkivist läheb käiku vedelkütuste tehastes ja elektri tootmine jätkub kõrvaltoodetest.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 6, märts 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.