Suur lugu

Kuidas Eesti autod endale „luba numbri“ said ehk 15 seika registrimärkide ajaloost

Esimene auto sai Eestis registreerimisnumbri juba üle 110 aasta tagasi. Kuidas „luba numbri“ kohustus siinmail kehtima hakkas, kas tõesti oli numbrimärk auto juures olulisem kui roolis olija juhiluba ja mis asi oli 1980-ndatel autoomaniku punastama pannud „oinanumber“?

Geeniuse tellijale

1907–1910: tuli „luba numbri“ kohustus

1908. aastal andis Liivimaa kuberner välja määruse, mida võib lugeda esimeseks auto­dele kehtinud liikluseeskirjaks praeguse Eesti aladel (Liivi kubermang hõlmas muuhulgas Eesti lõunaosa ja Saaremaad). „Sõita võib igasuguste automobilidega kõikide teede pääl, maha arvatud muidugi need, milledega sõit keeldud on,“ võttis Postimees kokku määruse olulisima sisu. Muuhulgas lisati, et „laterna tule walguses peab automobili luba nummer näha olema“.

Eestimaa kubermang ehk praeguse riigi põhja­osa sai sarnase määruse 1910. See nõudis iga auto tagaosale registreerimisnumbri kinnitamist, kusjuures tahvlil pidid olema vähemalt viie tolli (12,7 cm) kõrgused numbrid. Toonane aeg oli samas üpris segane, sest ­Tallinna võim kehtestas ­autode registreerimise ja maksustamise juba 1907. aastal, kusjuures numbri­märk kehtis vaid aasta ning see oli igal aastal ise värvi.

Paides Pärnu tänava bensiini­jaamas tankival autol on 1920-ndate lõpus Tallinnas välja antud numbrimärk.

1920-ndad: number olulisem kui juhiluba

Eesti Vabariigi algusaja määrused ei toonud suurt muutust. Tallinna linnavalitsuse 1922. aasta sundmääruski pani numbrid kehtima aastaks, maist maini. Autoomanik pidi linnavalitsuse antud numbrimärgi kruvima sõiduki tagaosale ja lisaks ise meisterdama allpool radiaatorit asuva eesmise märgi, „walgeks wärwitud raudplaadi 100 mm × 350 mm, mille peale linnawalitsuse poolt wäljaantud number musta wärwiga on wärwitud“. Numbrimärkide ajalugu uurinud Rein Veldi arvab siiski, et ka esinumbrid valmistati tegelikult tööstuslikult.

1928. aastal lisandus autoliiklust reguleerivaid määrusi terve rida ehk igas linnas kehtis oma kord. Sundmäärusi töötasid välja veel ka maavalitsused ning linnadevahelist liiklust reguleeris riik. Maavalitsuste käsulauad olid kohati kurioossed, sest auto tuli tingimata registreerida, aga näiteks Lääne- ja Pärnumaal ei nõutud samas juhiluba ega sõiduoskust.

Linnadevaheliste busside registreerimist reguleeris 1920-ndatel riik. Kui buss sõitis nii maa- kui ka linnaliinil, oli sel kaks numbrimärki.

Automüügifirmade kasutatavad proovinumbrid pole mingi uus leiutis, vaid esimesed sellised võeti Tallinnas ja Tartus kasutusele juba 1920-ndatel. „Kui omanikul tarwis on enne auto wõi mootorratta ehitus-osakonda järelwaatusele toomist linna uulitsatel proowisõitu teha, peab tema auto wõi mootorratta külge kinnitama linnakassast wõetud „proowi numbri“, mis mitte rohkem kui 3 päewa peale antakse, ja wormi ning wärwi poolest harilikkudest numbritest lahku läheb,“ ütles Tallinna 1922. aasta sundmäärus.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht Ekstra nr4

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.