Suur lugu

Kuidas Eesti autod endale „luba numbri“ said ehk 15 seika registrimärkide ajaloost

Esimene auto sai Eestis registreerimisnumbri juba üle 110 aasta tagasi. Kuidas „luba numbri“ kohustus siinmail kehtima hakkas, kas tõesti oli numbrimärk auto juures olulisem kui roolis olija juhiluba ja mis asi oli 1980-ndatel autoomaniku punastama pannud „oinanumber“?

Geeniuse tellijale

1907–1910: tuli „luba numbri“ kohustus

1908. aastal andis Liivimaa kuberner välja määruse, mida võib lugeda esimeseks auto­dele kehtinud liikluseeskirjaks praeguse Eesti aladel (Liivi kubermang hõlmas muuhulgas Eesti lõunaosa ja Saaremaad). „Sõita võib igasuguste automobilidega kõikide teede pääl, maha arvatud muidugi need, milledega sõit keeldud on,“ võttis Postimees kokku määruse olulisima sisu. Muuhulgas lisati, et „laterna tule walguses peab automobili luba nummer näha olema“.

Eestimaa kubermang ehk praeguse riigi põhja­osa sai sarnase määruse 1910. See nõudis iga auto tagaosale registreerimisnumbri kinnitamist, kusjuures tahvlil pidid olema vähemalt viie tolli (12,7 cm) kõrgused numbrid. Toonane aeg oli samas üpris segane, sest ­Tallinna võim kehtestas ­autode registreerimise ja maksustamise juba 1907. aastal, kusjuures numbri­märk kehtis vaid aasta ning see oli igal aastal ise värvi.

Paides Pärnu tänava bensiini­jaamas tankival autol on 1920-ndate lõpus Tallinnas välja antud numbrimärk.

1920-ndad: number olulisem kui juhiluba

Eesti Vabariigi algusaja määrused ei toonud suurt muutust. Tallinna linnavalitsuse 1922. aasta sundmääruski pani numbrid kehtima aastaks, maist maini. Autoomanik pidi linnavalitsuse antud numbrimärgi kruvima sõiduki tagaosale ja lisaks ise meisterdama allpool radiaatorit asuva eesmise märgi, „walgeks wärwitud raudplaadi 100 mm × 350 mm, mille peale linnawalitsuse poolt wäljaantud number musta wärwiga on wärwitud“. Numbrimärkide ajalugu uurinud Rein Veldi arvab siiski, et ka esinumbrid valmistati tegelikult tööstuslikult.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht Ekstra nr4

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.