Suur lugu

Kuidas see töötab: kiirus- ja rajahoidik ning navigatsiooniseadmed

Autod oskavad näha enda ette, taha ja küljele ning vastavalt käituda, tulevikus omavahel ka suhelda. Fotod: tootjad ja Shutterstock

Kiirushoidik ning navigatsiooniseade on autojuhtidele tuttavad ammusest ajast, ent muutuvad ka praegu aina targemaks. Milliseid mugavusi need juhile pakuvad ja kuidas tegelikult töötavad?

Geeniuse tellijale

Kiirushoidik on idee poolest väga lihtne leiutis, mille ülesanne on hoida ühtlast kiirust. Esimesed kiirushoidikud jõudsid autodesse 20. sajandi keskpaigas. Tegelikkuses on selleks, et kiirushoidik oleks ohutu ning mugav, vaja teha palju rohkem, kui hoida lihtsalt gaasitrossi kindlas asendis, nagu seda tegid esimesed kiirust hoida aitavad juhiabiseadmed. Oluliseks muutuvad ka tee kurvilisus, tõusud ja langused, millega uuemad kiirushoidikud arvestavad, kasutades erinevaid andureid.

Uuemate autode varustusest leiab aga ka adaptiivsed kiirushoidikud. Sellisel juhul on sõiduk varustatud lisaks kiirust tuvastavatele sensoritele ka radariga, mis teeb kindlaks eesoleva auto kauguse. Radari saadetud raadiolained põrkavad objektilt tagasi ning annavad süsteemile aimu objekti kaugusest, liikumissuunast ja kiirusest. Ehkki adaptiivsed kiirushoidikud võeti laialdasemalt kasutusele juba 1990ndatel, ei olnud need siis veel piisavalt targad, et saada hakkama kõigis liiklusolukordades, millega autojuht kokku võib puutuda.

Märgituvastiga kiirushoidik on teoorias mugav, aga kahjuks päris elus veel väga hästi ei tööta.

Paljud algelisemad kiirushoidikud deaktiveeruvad väiksemal kiirusel, mistõttu pole neist tihedama liiklusega linnatänaval kuigi palju kasu. Uuemad kiirushoidikud on varustatud funktsiooniga, mis lubab kiirushoidikul auto täielikult seisma jätta, näiteks foori taga peatudes. Osa juhte peab autole ise gaasipedaaliga märku andma, kui ees olevad autod on rohelise fooritule peale liikuma hakanud, osa autosid teeb ka seda automaatselt.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht Ekstra nr 7

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.