Suur lugu

Maa seest leitud detailidest valmis Eestis maailma esimese auto tõetruu koopia

Sõidumuga­vust pole vedrustuseta esiratta ning raami külge jäigalt kinnitatud ja see­tõttu mõnevõrra vibreeriva mootoriga ­autolt loota, aga umbes nii see asi 135 aastat tagasi ju käiski! Fotod: Karl-Erik Idasaar, Mercedes-Benz

Maailma esimese auto patentimise 135. aastapäevaks sai läänevirulane Aarne Kõue valmis Benz Patent-Motorwageni üpris tõetruu koopia, mille ehitamiseks vajalikust rauakraamist suur osa tuli välja koduaia mullast.

See auto tuli minu juurde ise, jupphaaval ja suures osas koduaia mullast, muheleb Rakvere lähedal elav Aarne Kõue tumerohelist kolmerattalist antiikautokoopiat garaažiukse ees pilguga paitades. Pidanud külaliste hämmeldunud silmapööritamise ajaks kerge pausi, seletab Kõue oma „patentvaageni“ sünnilugu lähemalt: „Kui koduaed on omaaegse kolhoosi masinapargi tagahoovi maadel ja naine armastab aias mütata, siis pole suur ime, et nõukaajal buldooseriga lihtsalt maasse lükatud rauakola tuleb välja pidevalt, juba aastakümneid!“

Algul oli roostes kärakaid hunnikuke ühe õunapuu all, siis juba teine teise all, kui lõpuks hakkas Kõue märkama, et seda kraami saaks ära kasutada, ja lausa väga suure ja ülla eesmärgiga. „Kaks looreha ratast, hobuvankri jalaraud, tükk vanast adrast,“ loetleb ta. Juhuslikud põiked vanavaralaatadele tõid lisaks kolmanda, väiksema raudratta mingi linatöötlusmasina alt, hobuvankri vedru­istme ja üht-teist veel ning Patent-­Motorwageni sarnase liikuri ehitamiseks tuli indu aina juurde. „Benz patentis maailma esimese bensiinimootoriga auto 1886. aasta novembris ehk kohe möödub sellest 135 aastat,“ sai Kõue autoehitamisele töö käigus ka ajaline eesmärk.

Mõõdud klapivad

Mees ei pidanud nägema vaeva sugugi üksi, sest lihvmasinaga roostet nühkida tahtvaid lapselapsi oli garaažis pidevalt rohkem kui üks. „Ei mingit liiva- ega värvipritsi, ainult lihvmasin, ketaslõikur, keevitusaparaat, haamer ja värvipintsel,“ loetleb Kõue auto ehitamisel kasutatud ­tööriistu.

90-kraadine ülekanne väntvõllilt reduktorile käib kiilrihmaga.

„Kõuewagen“ sai enam-vähem täpselt samas mõõdus kui originaal ning kui Kõue ei otsiks telefonist välja Mercedese muuseumis tehtud fotosid, võikski tema kätetööd pidada hästi restaureeritud ürgautoks. Raamitorusid hoiavad koos summutiklambri sarnased kinnised, kuid ümarmaterjal on arhailiselt taotud lapikuks. Omaette krutskiga, välimisest otsast 90-kraadise vinkliga on ka raudrataste kodarad.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 39, oktoober 2021

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.