Suur lugu

Kas tolmavate Tallinna tänavate vastu rohtu ei ole? “Parim abinõu oleks naastrehvidest loobumine,” ütleb linn

"Üks sõiduk tekitab 2,2 kuni 3,5 kg tervisele ohtlikku tolmu 100 kilomeetri kohta!"

See mõne aasta tagune pilt Tartust iseloomustab hästi ka Tallinna kevadisi tänavaid. Õhku tõusev tolm sisaldab rohkelt kahjulikke peenosakesi. Fotod: Scanpix

Talv on selleks korraks loodetavasti läbi ja seda on näha ka pealinna tänavatel. Lumi on asendunud igakevadise muda ning tolmupilvedega. Auto pesemine tundub sellistes oludes täiesti mõttetu, aga see pole kahjuks sugugi suurim mure, mis meil on.

Geeniuse tellijale

Rääkisime asjatundjatega, pärisime linnalt aru ning sirvisime läbi ka mõne uuri­mistöö. Esmalt on oluline teha selgeks terminid. Keskkonnateemadega tegeleva konsultatsioonifirma ELLE OÜ juhtivekspert Toomas Pallo selgitab, et osakesi jaotatakse suuruse järgi ning kõige peenemad osad ehk PM1 ja PM2,5 tekivad põlemisel (sisepõlemismootoritest, korstnast jmt).

Hõõrdumisel tekkiv PM10 tähendab liikluses piduri- ja rehvitolmu ning teekatteosakesi ning samal põhjusel tekib ka veelgi suurem, silmale nähtav fraktsioon. Euroopa Komisjoni tellitud 2014. aasta uurimuses on leitud, et 16–55% PM10 osakestest tuleb piduritolmust, 5–30% rehvide kulumisest ja 28–59% teel juba oleva tolmu ülestõusmisest.

Numbrite järgi probleeme väga polegi

„Samas sisaldab silmale nähtav fraktsioon alati ka silmale nähtamatuid osakesi ehk suuremat osa talvel maha sadenenud PM10 ja PM2,5 ja muud tahket, mida me ei näe. See, et me seda ei näe või näeme ainult tolmu, ei muuda seda muud fraktsiooni olematuks,“ selgitab Pallo.

Ehk siis see tolm, mida me õhus lendlemas näeme, on vaid üks osa keemilisest ja orgaanilisest kokteilist, mida endale sisse hingame. Uurimustest nähtub, et see kokteil on päris vägev loetelu Mendelejevi tabeli elementidest. Alati ei ületa see õnneks lubatud piirväärtusi, aga mõtlema paneb küll.

Euroopa keskkonnaagentuur on 2021. aastal hinnanud Tallinna üheks puhtama õhuga linnaks ­Euroopas. Keskkonnaministee­riu­mi välisõhu ja kiirgusosakonna peaspetsialist Reet Pruul ütles toona ERR-ile, et lisaks tööstuse vähenemisele linnas lähevad ka autode mootorid puhtamaks ja vaiksemaks.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 8, aprill 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.