Suur lugu

Olukord turul: varuosade hinnatõus on läinud lumepallina veerema

Varuosade kättesaadavus on üldiselt hea, kuid võrreldes varasemaga tuleb nende eest maksta rohkem. Kiibikriis annab tunda elektroonikaosade nappuses. Foto: Shutterstock

Kui uute autode tootmisseisakud ja kiibi­kriisist tulenenud mahtude vähenemine on tõsiasi, siis varuosaturgu pole kriisid veel nii tugevalt räsinud. Ohu märgid on aga õhus ja esimesed tagasilöögid käes.

Geeniuse tellijale

Praegu saab rääkida mõnest varuosast, mida kas ei ole üldse või mille kättesaamiseks tuleb oodata varasemast märksa kauem. „Varuosade kättesaadavus on elektroonika puhul teema. Näiteks eelsüütereleesid, mis on praegu hooajakaup, ei ole mitte kusagil. Enamikul varuosade maaletoojatest on need otsas ja meil samuti,“ sõnas Balti Auto­osade tegevjuhi asetäitja Toomas Tapver.

Kui mehaaniliste varuosade puhul saab rääkida kümnetest tootjatest, siis eelsüütereleede valmistajaid on Tapveri sõnul vaid üksikuid, sestap pole puuduse korvamiseks ka häid alternatiive. „Meil on konkreetselt kaks eelsüütereleede tarnijat ja mõlemad tõstavad käed üles,“ lisas ta.

Hinnad kerkivad

Autovaruosade turul tegutseb põhi­mõtteliselt kaks omaette maailma. Üks varustab järelturgu, teine margiesindusi. Kui uuemale autole pole järelturult varuosa saada, võib selle tellida margiesindusest. Alati pole aga kindel, et neilgi kõiki varuosi leidub.

„Meil kui maaletoojal varuosade kättesaadavusega probleeme pole,“ sõnas Auto Forte teeninduse juht Meelis Raudleht. „Peugeot’ varuosad liiguvad täiesti normaalset rada pidi. Ainult elektroonikakomponentide tarned kipuvad ­venima. Mõne detaili tarne on edasi lükkunud isegi mitme kuu võrra, kuid õnneks on see seni puudutanud detaile, mis ei sega sõiduki kasutamist.“

Kui möödunud aastal tabas nii ehitussektorit kui ka masinatööstust toormekriis – nappis erinevaid metalle ning kui neid ka sai, siis varasemast märksa kõrgema hinnaga –, siis importijate ja järel­turu varuosade müüjate sõnul pole toormekriis varuosaladusid tühjaks jätnud. Küll on aga aasta jooksul varuosade hinnad märgatavalt kerkinud. Toormaterjali kõrval on olulisteks teguriteks ka kallinenud transport ning muudki näitajad.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 1, jaanuar 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.