Suur lugu

Proovisõit: avastasime Saaremaalt haruldase Mazda RX-7 FD3S ja tormasime tutvuma

Istud foori taga, nosid kabanossi ning lased Spotifyl end järjekordse banger’iga üllatada. Vahepeal kiikad tahhomeetrit, mille seier istub 1000 pöörde ligidal. Kapoti all podiseb midagi: silindrites toimuvad plahvatused, kolvid käivad üles-alla. Samasugune protsess toimub peaaegu igas sõiduautos, mis sa enda ümber näed.

Geeniuse tellijale

Peaaegu, sest umbes viiskümmend aastat tagasi otsustas Mazda, et kolvikarikale pretendeerimine on üle hinnatud, ning läks maailma vallutama hoopis isevärki jõuallikaga — vankelmootoriga. Heal lapsel on mitu nime, mispärast kutsutakse seda ka pöördkolbmootoriks, rootormootoriks või humoorikalt triangliks ja doritoks.

Sisuliselt ainsa autotootjana maailmas õnnestus neil vankelmootor edukalt ka masstootmisse lükata ning kõikidest mudelitest jõudis legendaarseimasse staatusesse mudeliseeria RX-7 viimane põlvkond FD3S.

Kiirkursus: kuidas rootormootor üldse töötab ning miks arendas seda viimaks vaid Mazda?

Vankelmootorit seostatakse peaaegu alati Mazdaga, ent mootoritüübi lõi hoopis Saksa insener Felix Heinrich Wankel. Tema eesmärk arendada välja võimalikult sujuv ja vibratsioonitu mootor kulmineerus 1950ndatel edukalt, ent tollal ei leidunud ühtki sõiduautot, mille aiste vahele saanuks seda sobitada. 

Vankelmootori läbilõige. Foto:Shutterstock.

Vankelmootor koosneb väga lihtsalt seletades ovaalsest põlemiskambrist, mille sees on kolmnurkne ümber oma kesktelje pöörlev rootor. Rootoriks nimetatakse Reuleaux’ kolmnurga kujulist kumerate äärtega komponenti, mille tippudes asuvad tihendid jagavad põlemiskambri kolmeks sektsiooniks.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autogeenius, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht Ekstra nr1

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.