Suur lugu

Proovisõit: MB SL55 AMG Performance on kümnenditagune kõrilõikaja Autobahnilt

Eestlased. Sa võid tõmmata Prisma parklasse Lamborghini, Corvette või mõne muu tavainimesele äratuntava sportautoga ning tõenäoliselt laidavad nad selle maha. Kui mitte kadedusest, siis selle ebamõistlikkusest. Vahel mõlemast.

“Kas see on diisel?” küsivad nad ning vangutavad pead, kui näevad et sellega ei saa Jyskist seda uut kappi koju vedada. Miks sa ostsid selle auto, kui meie maanteedel on lubatud vaid kuni 90? Kas sa meie kütusehindu ei vaata? Ja siis põrnitsevad nad üllatunult su kapoti alla, jalutavad oma Passatisse ning klõbisevad minema.

Tavaliselt vastan ma neile sellepeale, et milleks üldse elada, kui sa ükskord ära sured? Ma ei eelda inimestelt autohuvi ega sunni neid sellest huvitama, aga see on veidi närviajav kui kitsarinnaliselt sportautode poole vaadatakse.

Ja see toob mind taaskord ühe väheke põnevama auto juurde, mis sind tõesti elusalt tundma paneb. Kui eelmine kord proovisime Lamborghinit, siis täna läheme neli silindrit allapoole ja Saksamaale. Saage tuttavaks – 2002 Mercedes-Benz SL 55 AMG Performance, mille võtmed ulatas meile taaskord lahkelt Youngtimercar.eu.

SL viis AMG maine massidesse

Kui SL uue sajandi alguses ilmavalgust nägi, kuulus ta maailma kõige kiiremate seeriaautode hulka ning kandis viivuks ka kõige kiirema automaatkastiga auto tiitlit. Erinevalt eelmisest põlvkonnast, seadsid Stuttgarti ninad eesmärgiks võita Porschesid ja Ferrarisid armastavate klemmide südamed.

Taustal V12 S600, millega tutvume järgmisel nädalal

Ning kuna AMG ja Mercedes 90ndatel sündinud sünergia oli hoo jõuga sisse saanud, said nad sellega suurepäraselt hakkama. Tegu oli tõesti väga kiire sõidukiga, Nardo testirajal suutsid ajakirjanikud kiirusepiiraja eemaldamise järel tabada isegi 325 km/h tunnikiirust. Öeldakse, et just need SL AMG mudelid viisid AMG brändi tõeliselt massidesse.

Performance Package tegi SL’i veelgi ihaldusväärsemaks. Visuaalselt tulid juurde suuremate tuulutusavadega AMG-esistange ning 19” AMG kergsulamist valuveljed ja tehniliste uuenduste hulka kuulusid LSD differ, 300km/h tõstetud tippkiirus, AMG Nürburgring sportvedrustus, ventileeritud 8-kolvilised 380mm esipidurid ning lisaõlijahuti.

Ehk kokkuvõtvalt –  Performance Package oli suuresti inspireeritud 2002. aasta Vormel 1 ohutusautost. Kas teadsite, et Jeremy Clarckson omas ühte kõige esimestest toodetud SL55 AMG’dest?

Sõitmist saab kirjeldada ühe sõnaga – Blitzkrieg!

Kui sa 17 aastat tagasi Autobahni ääres kusagil tanklas kohvi rüüpaks ja näeks klaasi tagant, kuidas mingi suvaline Hans oma uue Audi RS6’ga pumba tagant kiirteele süstib, siis SL55 AMG on see auto, millega sa seda ummisjalu taga ajama läheksid.

Ehkki ümmarguste tulede, sõbralikuvõitu näo ning volüümika kerega näeb SL välja nagu üks tavaline grand-tourer ikka, peitub selle kere all siiski paadunud sotsiopaat, kellele maanteel inimesi kiusata meeldib.

Tegu on puhtatõulise Saksa muskelautoga. SL55 kasutab tagarehvide ahistamiseks 5,4-liitrist M113 alumiiniumplokiga käsitsiehitatud V8 mootorit, mida toidab Lysholm-tüüpi kompressor. Tulemus? 368 kilovatti ning piisavalt väänet, et kütusehinnad lõpuks tanklabosside õhulossidest alla tõmmata. Brošüür ütleb, et nullist sajani sprindib AMG 4,5 sekundiga, mis oli omal ajal üks mehine keskmine sõrm tagajalgadel hobustele Modenast.

Toosama hetk, kui sa pedaali põhja vajutad, toimub blitzkrieg. Kaheksa silindrit hakkavad röökima, testosteroonitase tõuseb kiiremini kui Blakläderi reklaami kuulates ning iste kallistab sind nagu too naine, kes sind selle auto ostu pärast maha jättis. Kompressor tuleb üsna kiirelt taha, ent neile omast vilinat väga kuulda poole. Enne kui sa arugi saad, on sul rauas piisavalt palju kilomeetreid Škoda Superbi tagaistmele pileti võitmiseks.

Alates 2003. aastast graveeriti kapoti alla ka mootoriehitaja nimi

Pöördemoment on tõepoolest tohutu. Isegi nii tohutu, et veojõukontroll ehmatab pehmelt öeldes oma püksid pruuniks ning kaotab igasuguse töövõime. Põhjagaasiga kohalt minnes viskleb auto tagumik kolmekohaliste kiirusteni nagu mõnes fantaasiafilmis hävingut külvava lohe saba. Niipea kui sa pidamise lõpuks kätte saad, süstib see järjepidevalt ilma igasuguse kõhkluseta edasi.

AMG Speedshift käigukast on varaste nullindate kohta isegi päris kiire ning manuaalrežiimist saab neid kontrollida naljakate roolitaguste nuppudega. Tänapäeva DCT masina pealt tulles on see muidugi üsna kentsakas, sest nupuvajutusel käik kohe ei vahetu. Pigem paneb see sulle käigu valmis ning vahetab seda alles mõne hetke pärast.

Ainult trahvide saamine on SL-ga superkerge

Ja olgugi, et SL tähendavat kunagi SuperLeichti, ei ole see auto oma 1955 kilogrammiga üldse mitte kerge. Eeldasin kurvides tankilaadset kogemust, ent SL55 ei näita aapekseid küttes üldse oma rasket iseloomu välja.

Olete näinud seda Simpsonite stseeni, kus Homer demonstreerib Marge’le oma trimmis keha, ent tegelikult on kogu ta pekk nööriga seljataha kinni seotud? Umbes nii võib Mersu kaalutunnetus kirjeldada.

See on nii suuresti tänu elektro-hüdropneumaatilisele Active Body Control veermikule, mis on isegi tänapäeva mõistes jahmatavalt kõrgtehnoloogiline ning vähendab oluliselt kerevajumist ja muudab sportmaanteelaeva reaktsioonid teravaks. Rool on mu silmis natuke liiga kerge ja mugavusele orienteeritud, kuid on aktspeteeritavalt täpne.

Katus käib maha 16 sekundiga

SL on ilmselt ringrajal ja ka kurvides üsna lõbus mänguasi, ent omas mahlas on ta tõepoolest mööda kiirteid ja niitudevahelisi külaotsi tulistades. See tundub lihtsalt ainuõige koht, kus see kiskja valla lasta.

Aprilli alguses sain ma mõneks ajaks uue Mercedes-AMG GT 63 rooli ning ehkki see oli võimsuse ja kiirenduse poolest täielik monstrum, ei nautinud ma seda päris nii nagu SL’ga ringi tulistamist. Ju seal on siis veel veidike seda toorest musklit sees, mida ma niiväga uutest autodest ootan.

1985. MB SL380. FotoKarl Kirs / Autoportree

Tegu ei ole kusjuures esimese SL-ga mida me see aasta kajastanud oleme. Mullu suve alguses käisime Autoportree raames proovimas 1987. SL rotsterit, mis oli küll šikk ja seksikas, ent sõiduomadustelt pigem naljakas. Ja kui sa sellest mersujutust ära tüdinenud pole ja lisa soovid, siis Paula poolt on valminud ka üks SL55 eelkäijaga seotud lugu.

Üleskutse

Aita meil Autotundi teha ja saa kingituseks Geeniuse kraami

Toetan saadet Kuulan Autotundi

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.